Reklama

Navantia rozpoczęła jednoczesną budowę dwóch patrolowców

  • fot. Navantia
    fot. Navantia
  • Jeden z hiszpańskich okrętów typu BAM. Fot. Diego Quevedo Carmona, Cartagena, 26 de Noviembre de 2011/Wikipedia Commons/CC BY SA 3.0.
    Jeden z hiszpańskich okrętów typu BAM. Fot. Diego Quevedo Carmona, Cartagena, 26 de Noviembre de 2011/Wikipedia Commons/CC BY SA 3.0.

Dwie stocznie wchodzące w skład koncernu Navantia rozpoczęły budowę dwóch, pełnomorskich okrętów patrolowych typu BAM (Buque de Acción Marítima).

Położenie stępki pod dwa patrolowce typu BAM odbyło się 29 kwietnia br. dokładnie o 12.00 w południe w stoczniach San Fernando i Ferrol. Dzięki tak zaplanowanej pracy zakłada się wodowanie obu jednostek już w pierwszej połowie 2017 r.

Będzie to piąty i szósty okręt patrolowy typu BAM. Zgodnie z komunikatem Navantia ich budowa będzie wymagała około 2,2 miliona roboczogodzin, zapewniając zatrudnienie dla więcej niż 1350 osób. Przy czym 250 miejsc pracy ma być zapewnionych bezpośrednio dla koncernu Navantia, a 1050 dla podwykonawców.

fot. Navantia

Przyśpieszenie wynika z potrzeby zabezpieczenia morskich granic nowoczesnymi, ale i relatywnie tanimi jednostkami patrolowymi. Według koncernu okręty BAM są w stanie spełnić te wymagania. Załogę stanowi 46 osób. Zgodnie z deklaracją producenta jednostki zapewniają komfortowe warunki dla marynarzy i mają długie okresy międzyremontowe, dzięki czemu  nowe patrolowce przez większość czasu będą mogły prowadzić działania na Morzu Śródziemnym i środkowym Atlantyku zwalczając przemyt i nielegalną imigrację.

Oba okręty mają kosztować 166 milionów euro. Będą to jednostki o wyporności około 2765 ton, długości 93,9 m i szerokości 14,2 m, z lądowiskiem i hangarem dla śmigłowca NH90 oraz jedną armatą kalibru 76 mm i dwiema kalibru 25 mm.

WIDEO: Szef Sztabu Generalnego dla Defence24: Musimy móc uderzać na odległość nawet 3000 km
Reklama

Komentarze (1)

  1. patriota

    Błąd. Jeden okręt kosztuje dokładnie 166 740 mln euros. "El importe total de la financiación, mediante anticipos reembolsables a interés cero, asciende a 333.480.000 euros, repartidos en diferentes cantidades desde el año 2014 hasta el año 2019." Łączna kwota finansowania (...) wynosi 333,480,000 euro.

    1. Boczek

      Czyli 165 mln za 5 i 6 okręt. ... a potem krążą takie ceny po internecie i ludzie wierzą, ze Gawrona, Czaplę czy Miecznika można wybudować za 180 mln €. Nie nie za 200 i nie za 220. Prawidłowa odpowiedź brzmi 250-350+ mln €.

    2. marian

      Tak, mam porównanie. Sprzęt, który 20- 40 lat temu mieścił się w ciężarówce i miał dziesiątki przełączników, pokręteł, i dwa agregaty wielkości samochodu osobowego do zasilania, dziś jest wielkości dużej walizki z kilkoma przełącznikami i zasilany jest agregatem o nie dużo większych od tej walizki gabarytach. A z innej beczki - to ile trzeba ćwiczyć strzelanie na przyrządach mechanicznych, aby uzyskać taki sam efekt jak przy użyciu kolimatora? Rozumiem, że kolimator to sprzęt, którego obsługi trzeba się uczyć kilka miesięcy - ma przecież aż dwie funkcje - włącz/wyłącz (upraszczam, proszę nie wyjeżdżać z wizowaniem).

Reklama