Geopolityka

Fot. ppor. Robert Suchy, CO MON

"Książę Józef Poniatowski" wzbił się w powietrze [WIDEO]

Ministerstwo Obrony Narodowej opublikowało materiał z testów w locie samolotu Gulfstream G550 „Książę Józef Poniatowski”, który wkrótce trafi do Polski. Maszyna została już oficjalnie przekazana przedstawicielom polskiego resortu. 

Ceremonia podpisania protokołu odbioru samolotu VIP Książę Józef Poniatowski miała miejsce w siedzibie firmy Gulfstream Aerospace Cooperation w Appleton. Wziął w niej udział m.in. sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej Bartosz Kownacki, który podkreślił, że odbiór maszyny "to wielka sprawa dla Polski". 

Wprowadzenie maszyn Gulfstream G550 do służby w 1. Bazie Lotnictwa Transportowego w Warszawie i planowane na jesień 2017 roku osiągnięcie przez nie gotowości operacyjnej będzie równoznaczne z odzyskaniem przez polskie Siły Powietrzne zdolności do przewozu najważniejszych osób w państwie za pomocą specjalnych samolotów, utraconej po wycofaniu Tu-154M i Jak-40. 

Przedmiotem umowy zawartej z firmą Gulfstream Aviation jest nie tylko dostawa dwóch samolotów Gulfstream G550, zdolnych do przewozów międzykontynentalnych 14 pasażerów a w krótszych trasach 16 osób plus załogi. Wart ponad 440 mln zł kontrakt obejmuje również szkolenie personelu latającego (pilotów), personelu technicznego, pokładowego oraz personelu obsługi i eksploatacji wyposażenia ratunkowego. Zakres umowy zawiera też dostarczenie pakietu logistycznego (wyposażenia do zabezpieczenia samolotu na ziemi, materiałów eksploatacyjnych, zestawów narzędzi i przyrządów do obsługi oraz zestawu części). Kontrakt zapewni więc wysoką autonomię w użytkowaniu „małych” samolotów VIP. 

Gulfstream G550 to jeden z najnowocześniejszych maszyn tego typu na świecie, wyposażone w „szklany kokpit” z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System). Wspiera on pilota w trudnych warunkach, nakładając na obraz widziany przez pilota odczyty z umieszczonej pod nosem maszyny kamery termowizyjnej. Maszyny będą też wyposażone w wojskowy system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA.

Nowoczesne silniki i wysokie parametry lotne zapewniają G550 zasięg ponad 12 tys. km, co umożliwia na przykład z 14 pasażerami z Warszawy na Florydę, bez międzylądowań. W polskim wariancie samoloty będą skonfigurowane dla 16 pasażerów, którzy mają do dyspozycji kabinę długości 13,39 m, szerokości maksymalnej 2,24 m i wysokości 1,88 metra. Wyposażenie poza toaletą czy przestrzenią umożliwiającą przygotowanie posiłków, obejmuje m. in. łączność satelitarną, rozbudowany zestaw ratownictwa medycznego.

Drugi z zamówionych samolotów ma trafić do Polski w lipcu bieżącego roku i otrzymać imię „Generał Kazimierz Pułaski”.

Reklama

Komentarze (23)

  1. AS

    Spodziewałem się bardziej upartyjnionych nazw dla samolotów rządowych, co byłoby śmieszne, ale te aktualnie wybrane moim zdaniem też są od czapy. Trzyczłonowe nazwy to chyba pasują do czegoś potężnego i wielkiego, a nie do takiej łupinki od orzecha.

    1. B777

      po jakiego grzyba w ogóle nazwy, to tradycja rodem prosto z PRL

  2. sukces

    Teraz Macierewicz i Szydło nie będą musieli korzystac z CASA jak z taksówki.

    1. Marek

      Nie od razu, bo "oszczędni" poprzednicy, zamiast wymienić sprzęt, poprawić szkolenie i procedury, woleli skorzystać z pretekstu i rozwiązać Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego. Gdyby Rosjanie poczekali z Ukrainą, to ci ludzie w podobny sposób rozwiązaliby całą armię.

  3. szwejk

    Tempo pozyskania ekspresowe. Teraz nasze elyty będą miały w czym uciekać na Zachód kiedy ruskie uderzą, a ja i koledzy będziemy odpierać ruskie czołgi z pomocą etatowych, nomen omen posowieckich RPG-7, bo w kwestii pozyskania nowej broni ppanc w armii oczywiście takiego tempa już nie ma. Dobra zmiana!

  4. tomi

    Fajna wycieczka dla personelu odbierającego samolot, z pominięciem tego, co mają odebrać. Złe malowanie to prawie 100 000 USD. Brawo! A co tam, przecież lata.....

  5. kuchartek

    Bo szanowni koledzy poza budżetem MON powinien otrzymywać pieniądze ''wypracowane'' przez NBP . Powinny być przekazywane na najważniejsze i najdroższe programy zakupowe dla WP. Nie jakiejś OT. Dzięki temu w ciągu 10 lat mielibyśmy potężną i nowoczesną armię . Nie skansen jak obecnie. I zero zwrotu do budżetu nie wydanych pieniędzy w roku budżetowym. . Lepiej przeznaczyć pieniądze na obronność niż socjal wyborczy.

  6. prawnik

    Bardzo dużo dzieci z Polski lata /komercyjnymi liniami / na Florydę na leczenie. Może teraz / przy info, że samolot doleci na Florydę bez międzylądowania / polski rząd zapewni /darmowe/ przeloty...

  7. Tom

    Dlaczego samolot na amerykańskie nr. rejestracyjne? Czy w PL dostanie krajowe oznaczenie? Tak czy owak, cieszę się, że już jest.

    1. XE

      Numery amerykańskie obowiązują do momentu w którym po przylocie do nas zostanie podpisany protokół zdawczo-odbiorczy, przy F-16 ''jastrząb'' taki protokół był podpisywany po upływie około dwóch tygodni ale tu zapewne będzie to zdecydowanie krótszy czas

  8. Emil

    Czy ktoś wie ile trwał fizycznie odbiór samolotu przed podpisaniem protokołu przekazania? Z doniesień medialnych wynika, że był ekspresowy. Napawa to obawami o jego rzetelność, szczególnie, że to nowa jakość dla naszego presonelu.

  9. tomi

    Gratulacje z powodu odbioru bardzo drogiego samolotu, w szacie graficzne, niezgodnej z obowiązującym projektem dla samolotów VIP.

  10. Alveus

    Dobry samolot ale fatalne malowanie. Za małe i za słabo wyeksponowane godło, zła czcionka, napis RZECZPOSPOLITA POLSKA za mały i umieszczony za nisko

    1. mat Eusz

      Wygląd samolotu ma byc tradycyjny, podobny temu spod Smoleńska, chodzi o kontynuację - symbol trwania. Też wg mnie malowanie n/samolotów nie jest najpiekniejsze/najwłasciwsze, ale trudno - niech tak będzie, niech. Symbol, tradycja, pamięć - to ważne!

  11. PIS

    umożliwia na przykład z 14 pasażerami z Warszawy na Florydę

  12. X

    Piękny

  13. Romek

    Ale po co rządowi pięć odrzutowców? A może trzeba było kupić piętnaście?

  14. m.h.

    Do końca wierzyłem, że ten napis Republic of Poland/ Rzeczpospolita Polska jednak przeprojektują, ale niestety pozostał: mały i źle rozplanowany...

    1. Wiktor

      Nie jest na środku ale przy zdjęcieach osób wychodzących jest większe prawdopodobieństwo że będzie w całości.

  15. dropik

    ten zakup nie powinien obciążać budzetu MON. Tak jak F16 zakup powinien być finanoswany z dodatkowych środków

    1. mietek

      no i przecież był finansowany poza MON.... o co ci chodzi?

  16. tak tylko .. pytam

    A offset ?

    1. as

      TO JEST ZAKUP RZĄDOWY !!! - tu nie ma offsetu , który występuję przy PRZETARGACH !!!

    2. [sic!]

      Offset taki sam jak za JASSMy

  17. jajacek

    gdzie jest offset

    1. as

      Do przetargu stanęło NIC ! - dlatego RZĄD zrezygnował z przetargu na rzecz tzw. ZAKUPU RZĄDOWEGO !

    2. MP

      jaki offset? przy 2szt? centrum serwisowania w WZL 2 w Bydgoszczy wystarczy

  18. MP

    piękny :)

  19. Kiks

    Niech zapłacą ci co mają latać.

  20. igo

    Teraz jeszcze kupić od Szwedów oparte na tych samolotach AWACsy i będzie komplet

  21. kriss

    W końcu :) po 27 latach niemocy :) Piękny samolot :)

  22. underdog

    Przypominam, że książę Józef Poniatowski (doskonały dowódca, świetny taktyk) to ten, który otoczył wojskiem budynek sejmu w momencie podpisywania Konstytucji 3 Maja, coby nikomu do głowy nie przyszło przeszkadzać w tym wiekopomnym momencie. Przydałoby się dzisiaj kilku takich "wariatów"

  23. Quraś

    Wnętrze w wersji biedaline - ale dobrze, że wreszcie będą te samoloty !