Geopolityka
Herculesy US Marines uziemione. „Działanie czysto zapobiegawcze”
Dowództwo Korpusu Piechoty Morskiej USA wydało rozkaz wstrzymania lotów wszystkich powietrznych tankowców KC-130T pozostających w jego zasobach. Decyzja ma związek z trwającym dochodzeniem w sprawie przyczyn katastrofy lotniczej z 10 lipca br., w której utracono jedną z takich maszyn wraz z 16 osobami na pokładzie.
Rozkaz o wstrzymaniu lotów powietrznych tankowców KC-130T dotyczy floty 12 samolotów znajdujących się na wyposażeniu amerykańskiego Korpusu Piechoty Morskiej. W swoim oficjalnym oświadczeniu dowództwo US Marines przyznało, że decyzja ma charakter zapobiegawczy i wynika z dodatkowej ostrożności, która jest konieczna w sytuacji trwającego dochodzenia po wypadku lotniczym z udziałem jednej z takich maszyn. Jednocześnie nie udzielono odpowiedzi na pytanie, czy zawieszenie lotów ma związek z uzyskanymi do tej pory rezultatami śledztwa.
Zadeklarowano natomiast, że decyzja pozostaje bez wpływu na zdolność operacyjną Korpusu, a samo uziemienie KC-130T ma charakter tymczasowy i nie dotyczy innych wariantów maszyn Hercules używanych przez US Marines. W służbie pozostają zatem np. tankowce KC-130J.
W katastrofie lotniczej, do której doszło 10 lipca 2017 roku w stanie Missisipi, życie straciło 15 członków załogi samolotu KC-130T oraz jeden znajdujący się na pokładzie żołnierz US Navy. Utracona maszyna należała do 452. Eskadry Transportowo-Zaopatrzeniowej rezerw US Marines, stacjonującej w stanie Nowy Jork. Na miejscu katastrofy stwierdzono duże rozrzucenie szczątków rozbitego samolotu i dwie odległe od siebie o prawie 2 km strefy gwałtownego zetknięcia samolotu z gruntem, co skojarzono z wystąpieniem poważnej awarii połączonej z dezintegracją kadłuba jeszcze na wysokości przelotowej (prawdopodobnie spowodowanej eksplozją).
Powietrzne tankowce na bazie samolotu C-130 Hercules wprowadzono do służby w Korpusie Marines w 1958 roku (wówczas jako C-130F). Egzemplarze T samolotu KC-130 służą natomiast od 1983 roku. Są specjalnie przystosowane do obsługi tankowania w powietrzu. Z 28 wyprodukowanych maszyn tego typu do dziś pozostało w służbie 12 egzemplarzy.
Czytaj też: USA - katastrofa powietrznego tankowca
Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104