- Wiadomości
Austria wycofa Eurofightery. W tle konflikt z producentem
Rząd austriacki prawdopodobnie zamierza zrezygnować z samolotów Eurofighter Typhoon.

Rząd austriacki zamierza do 2020 r. wycofać z linii 15 używanych w siłach powietrznych Austrii samolotów myśliwskich Eurofighter Typhoon pochodzących z pierwszej transzy produkcyjnej. W tle tej decyzji znajduje się konflikt z konsorcjum produkującym maszynę. Austria podważa koszty użytkowania i zdolności Typhoona.
W lutym bieżącego roku rząd w Wiedniu rozpoczął spór prawny z koncernem Airbus Defence & Space i konsorcjum Eurofighter, twierdząc, że podczas procedury nabycia samolotów Eurofighter Typhoon w 2003 r. doszło do oszustwa. Obie firmy zdecydowanie odrzucają te oskarżenia, mimo tego, że jeszcze w 2012 r. prokuratorzy austriaccy i niemieccy poinformowali, iż znaleziono dowody na nielegalne transfery z kont jednego z producentów Typhoonów, koncernu EADS, które mogą świadczyć o korupcji.
Czytaj też: Airbus "zaskoczony" zarzutami Austrii ws. Eurofighterów.
Ministerstwo obrony Austrii jest przekonane, że samoloty pierwszej transzy, jakie wchodzą na wyposażenie sił powietrznych państwa, dysponują jedynie podstawowymi zdolnościami bojowymi (wiedziano o tym w momencie zakupu), pokładowym wyposażeniem odmiennym od deklarowanego przez producenta w momencie ustalania umowy i - dodatkowo - generują "koszty niewspółmierne do możliwości".
Symulacje finansowe przeprowadzone przez ministerialną komisję pod przewodnictwem dowódcy sił powietrznych bryg. Karla Grubera pokazują, że w przypadku utrzymania w służbie samolotów Eurofighter Typhoon przez kolejne 30 lat, łączne koszty ich utrzymania wyniosą od 4,4 do 5,1 mld EUR. Tymczasem zmiana maszyn na inne mogłaby przynieść oszczędności - w okresie do 2049 r. - od 100 mln do 2 mld EUR. W raporcie z działania komisji stwierdzono, że bezpieczeństwo państwa wymaga nabycia nowej floty nowoczesnych samolotów myśliwskich, zdolnych do operowania w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy, wyposażonych w nowoczesne pociski kierowane i zaawansowane systemy obronne.
Rok 2020 byłby znakomitym momentem do rezygnacji z Typhoonów - wówczas kończą się także możliwości użytkowania samolotów Saab 1050E, co pozwoliłoby nabyć nowe maszyny - prawdopodobnie 15 maszyn jednomiejscowych i trzy z załogami dwuosobowymi.
W raporcie nie zaproponowano typu maszyny, jaka mogłaby znaleźć się na wyposażeniu austriackich sił powietrznych zamiast Typhoonów. Wyborem konkretnego producenta i samolotu ma zająć się specjalna komisja, mająca na uwadze nie tylko możliwości proponowanych maszyn, lecz także metody sfinalizowania umowy, która - zgodnie z rekomendacją komisji bryg. Grubera - powinna mieć charakter międzyrządowy.
Komisja brała pod uwagę również pozostawienie dotychczas używanych samolotów oraz ich modernizację i nabycie trzech dodatkowych maszyn dwumiejscowych. W raporcie końcowym stwierdzono jednak, że opcja ta związana jest z "kosztami ekonomicznymi niemożliwymi do dokładnego określenia". Co więcej, ze względu na charakter produkcji samolotu, a także postępującą wymianę maszyn pierwszej transzy innych użytkowników, Austria może pozostać wkrótce jedynym lub jednym z nielicznych użytkowników tego samolotu w jego pierwszej, najbardziej prymitywnej wersji, co będzie przyczyną dodatkowych kosztów.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu