Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

USAF zamówiły dwa G550

G550 należący do US Air Force C-37B wykorzystywany jako "Air Force One" - fot. Anna Zvereva/CC-BY-SA-2.0/Wikimedia
G550 należący do US Air Force C-37B wykorzystywany jako "Air Force One" - fot. Anna Zvereva/CC-BY-SA-2.0/Wikimedia

Firma Gulfstream Aerospace otrzymała zamówienie od sił powietrznych USA na dwa samoloty C-37B.  Opiewa ono na kwotę ok. 127 mln USD. Dostawa planowana jest w styczniu 2022 r.

C-37B to wojskowe oznaczenie samolotów G550 użytkowanych przez siły zbrojne USA to zadań transportu VIP lub tzw. "transportów specjalnych" (misje SAM - Special Airlift Mission). Umowa zawiera opcję na sześć kolejnych maszyn i w przypadku jej wykorzystania opiewałaby na kwotę ok. 613 mln USD. Według portalu Jane's Siły Powietrzne USA najprawdopodobniej skorzystają z opcji, co pozwoli na zastępowanie starzejącej się floty VC-20 B (czyli Gulfstreamów III). Samoloty te wprowadzano do służby na przełomie lat 70. i 80 i ich resursy wyczerpują się. Obecnie w eksploatacji pozostaje pięć egzemplarzy VC-20B. 

image
G-550/Fot. 1. Baza Lotnictwa Transportowego

Samoloty G550 zostały zaprojektowane by zapewnić maksymalny komfort podróżującym (liczba zależy od konfiguracji kabiny, maksymalnie 19 osób) przy utrzymaniu dużego zasięgu (do 12500 km) przy dużej prędkości (przelotowa to około 980 km/h). Napęd zapewniają mu dwa silniki turbowentylatorowe Rolls-Royce BR710 C4-11. Samolot zapewnia też wysoki komfort pracy załogi.  Przykładem tego jest wykorzystanie technologii wyświetlaczy przeziernych HUD. Awionika Honeywell Primus Epic wykorzystuje cztery kolorowe wyświetlacze wielofunkcyjne (o przekątnej ośmiu cali każdy) do prezentacji wskazań aparatury, ale umożliwia też np. wyświetlanie map otoczenia lotniska docelowego (zarówno w trybach dwu- jak i trójwymiarowym) czy korzystanie z systemu poszerzenia pola widzenia EVFS (EFVS - Enhaceced Flight Vision System). Ten ostatni pozwala wyświetlać obraz z kamery termowizyjnej umieszczonej pod nosem maszyny, czy widok otoczenia samolotu w oparciu o system ADS-B. Wyświetlacze działają w trybie ekranów dotykowych, lecz możliwe jest korzystanie z nich za pomocą zewnętrznego urządzenia które służy do poruszania kursora.

image
Kabina G550 / Fot. André Austin Du-Pont Rocha / WIkipedia/ GFDL 1.2

 W swoim segmencie G550 rywalizuje głównie z Bombardierem Global 6000 (który ma większą przestrzeń pasażerską, lecz wyższe koszty eksploatacji) i Dassault Falcon 7X, który zużywa mniej paliwa, dysponuje dłuższą (lecz węższą) kabiną, oraz systemem fly-by-wire, (instalowanym w Gulfstreamach od wersji G600).  Samolot jest jedną z najpopularniejszych maszyn używanych do transportu VIP. Oprócz USA użytkowany jest przez m.in. Siły Powietrzne RP, które zakupiły je w 2016 r. Stanowi też atrakcyjną platformę do zabudowy jako samolot walki elektronicznej, rozpoznawczy czy ewakuacji medycznej.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Navigator

    Wspaniały kokpit Fly by wire jest dobre na Maxa

  2. Navigator

    Błaszczak tez ma air force DUCK

  3. Ustawiator

    127/2 mln usd Ciekawe