Przemysł Zbrojeniowy
US Navy zamawia 25 szturmowych śmigłowców Viper
Siły morskie Stanów Zjednoczonych zamówiły w firmie Bell Helicopter 25 dodatkowych śmigłowców bojowych AH-1Z Viper. Wartość zamówienia wynosi 423,4 mln USD.
Amerykańska marynarka wojenna zamawiając dodatkową transzę 25 śmigłowców AH-1Z Viper nie podpisała nowego kontraktu, ale zmodyfikowała wcześniejszą umowę z Bell Helicopter. W jej ramach realizowany jest obecnie tzw. program modernizacyjny H-1.
Program ten uruchomiono w 1996 r. dla potrzeb amerykańskiego korpusu piechoty morskiej. Początkowo polegał on na modernizacji starszych śmigłowców typu AH-1W Super Cobra i UH-1N Twin Huey do wersji AH-1Z Viper i UH-1Y Venom. Później zaczęto budować zupełnie nowe statki powietrzne. Pierwsze śmigłowce AH-1Z weszły do służby w 2011 r.
Obecnie zamówiona partia Viperów ma być wyprodukowana w zakładach Bell Helicopter w Teksasie do końca lutego 2020 r.
analizator
Cały czas pisałem, aby wziąć AH-1Z Viper, bo to bardzo dobry śmigłowiec bojowy, łatwy w obsłudze, tani w eksploatacji i na Polską kieszeń, ale większość na forum optowała za AH-64 Apache. Nasi mundurowi i nie tylko fachowcy, to się znają jak nie wiem co. Ten śmigłowiec będzie się cały czas rozwijał wraz z uzbrojeniem. Może być to również śmigłowiec SAR. 100 takich śmigłowców i będzie bardzo dobrze. Jakoś trudno wojskowo -rządowym mędrcom zrozumieć, że nie jesteśmy w stanie zrobić bardzo dobrego śmigłowca rękoma polskich inżynierów. Niech inżynierowie się nie obrażają, bo gdybym nie miał racji, to mielibyśmy 500 szt. naszych latawców, a my ciągle myślimy. Znając życie, to będziemy ostatni w kolejce po wszelkie zakupy uzbrojenia. Cała Europa będzie szybko wydawać pieniądze.
Tomek
Brać Vipery i UH1 dla wojsk secjalnych. Oszczędzi się na częściach, względnie tanie serwisowanie etc.
Qba
Oba nie spełniają wymagań, Viper nie ma radaru a Venom jest zbyt mały
asso
Czy ~1,8 mld zł to kwota przekraczająca możliwości budżetowe naszego MON?
Directol
U nas wyjdzie to drożej bo: 1. Oni już serwis mają 2. Wszelkie pakiety dodatkowe i szkolenia już mają 3. Nie muszą załatwiać nowej infrastruktury 4. Są stałym klientem Bell'a Choć moje zdanie jest takie jak Twoje, że to byłby najlepszy pomysł wybrać je bo, można je serwisować nawet na środku szczerego pola co jest wielkim plusem, jak i koszty utrzymania są tańsze niż takiego Apache.
tot75
Nam policzą co najmniej dwa razy drożej
Apollo
Proszę czytać ze zrozumieniem, zamawia dodatkowe 25 Viperów, w naszym wypadku do kwoty zamówienia należy doliczyć koszty części uzbrojenia zaplecza technicznego szkolenia pilotów, techników, symulatory itd. amerykanie już to maja wiec wychodzi taniej ponadto cena dla "swoich" wojsk a dla nas to też może być inna kwestia