Technologie
System izolacji biologicznej śmigłowców Leonardo
Helikoptery okazują się być ważnym atutem podczas epidemii koronawirusa, ponieważ są to najbardziej uniwersalne statki powietrzne dla bezpiecznego transportu zarażonych pacjentów oraz personelu medycznego. Modele AW139, AW169, AW101 odgrywają ważną rolę w ramach tych działań w wielu krajach na całym świecie - poinformował ich producent firma Leonardo.
Aby ograniczyć ryzyko zarażenia załogi i personelu medycznego, śmigłowce wykorzystują specyficzne rozwiązania biologicznej izolacji do przenoszenia pacjentów. Rozwiązania te zostały opracowane we współpracy z władzami lotniczymi (ENAC - włoski Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz EASA - Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego UE) i są zgodne z normami europejskimi dla powietrznego pogotowia ratunkowego. Dodatkowo zapewniono pomoc techniczną w czasie rzeczywistym oraz wprowadzono odpowiednie procedury czyszczenia i odkażania, aby umożliwić bezpieczne korzystanie z systemów izolacji biologicznej.
We Włoszech, systemy te są dostępne w modelach AW139, AW169, które są wykorzystywane do pomocy medycznej w kilku regionach - natomiast od samego początku epidemii włoskie Siły Powietrzne również wykorzystują śmigłowce HH-101A "Caesar" z 15. Skrzydła Cervia (wersja AW101) do przewożenia pacjentów.
Czytaj też: Leonardo wspiera włoską walkę z koronawirusem
Instalacja systemów izolacji biologicznej, obsługiwanych przez Leonardo, to przełom w wykorzystaniu przestrzeni na pokładzie śmigłowców, gdyż pozwala całkowicie odizolować pilotów i pasażerów, zapewniając jednocześnie funkcjonalność i zdatność do lotu tych maszyn. Aby zintegrować to rozwiązanie, firma Leonardo zdołała wykorzystać uniwersalne elementy, które zostały dostosowane do tworzenia sprzętu ratowniczego, takiego jak zasilacze i systemy wentylacyjne, takie same jak te stosowane w szpitalnych oddziałach intensywnej terapii.
"Nieuchronnie, jeśli bierzemy wzgląd na dodatkowe zabezpieczenia biologiczne, przestrzeń staje się kluczowym czynnikiem dla helikopterów; przy kabinie o rozmiarach oferowanych przez HH-101A nie stanowi to większego problemu, ale opracowano też konkretne rozwiązania dla cywilnych ambulansów powietrznych, o mniejszych kabinach, przewidzianych na krótsze loty do ok. 20-30 minut." - informuje Leonardo.
Wykorzystanie
Włoska spółka, Babcock Aviation, uzyskała zgodę ENAC i Brytyjskiej Służby Zdrowia (NHS) na wykorzystywanie specjalnych noszy wyposażonych w system izolacji biologicznej. Ich zastosowanie było możliwe również na śmigłowcach AW139, AW169, co pozwoliło zapewnić maksymalną ochronę personelu medycznego i załogi. Co najważniejsze, nosze mogą być przenoszone bezpośrednio do ambulansów, znacząco usprawniając szybkość i skuteczność działań medycznych.
W Wielkiej Brytanii, modele AW159 Wildcat i AW101 Merlin są wykorzystywane w celu wsparcia wysiłków brytyjskiego Ministerstwa Obrony w zwalczaniu pandemii Covid-19.
Amerykański operator lotów Bristow Group również wykorzystuje śmigłowce poszukiwawcze i ratownicze, o konkretnych układach i z przeszkolonym personelem do transportu pacjentów zakażonych w czasie pracy na platformach wydobywczych w Zatoce Meksykańskej, w rejonie Trynidad i Tobago oraz w Republice Gujany. Bristow Group, która ma również modele Leonardo AW139 w swojej flocie, działa w ścisłej współpracy z klientami, służbą zdrowia, szpitalami, agencjami federalnymi, ministerstwami i władzami portowymi w Ameryce Środkowej i Południowej. Wspiera również podobne operacje na Morzu Północnym.
W Brazylii, krajowy przybrzeżny operator śmigłowcowy, Omni Táxi Aéreo, zaoferował swoje AW139 do transportu pacjentów potencjalnie zakażonych Covid-19, ze sprzętem w celu zapewnienia ochrony na pokładzie. Podobnie jak inni operatorzy, Omni regularnie odkaża otoczenie i sprzęt, i jest stale w kontakcie z władzami sanitarnymi, lotniczymi i producentem.
Podobne działania mają miejsce w wielu innych krajach, takich jak Chile, Kanada, Malezja, Australia i Hiszpania.
Czytaj też: Leonardo zaopatrzy hiszpańskie samoloty szkolne
Obok wspierania działań medycznych, śmigłowce Leonardo okazują się bardzo przydatne do prowadzenia misji patrolujących i kontrolujących, czy ludzie przestrzegają ograniczenia ruchu określone na podstawie nowych przepisów dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa w danych krajach.
Leonardo pozostaje zaangażowany we wspieranie agencji EASA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Śmigłowcowego (EAH), poprzez wymianę informacji i najlepszych praktyk w zakresie procedur odkażenia, transportu pacjenta przed i po, konkretnych działań, które należy podjąć po przylocie na obszary wysokiego ryzyka i procedur pokładowych, których należy przestrzegać, aby ograniczyć ryzyko wystąpienia zarażenia Covid-19.
Kopara
Leonardo jest cały ODIZOLOWANY Zaklady grupy stoja zaraz będą strajki Bo kasy nie dają