Technologie
Seryjny KC-390 w powietrzu
Embraer dokonał oblotu pierwszego seryjnego średniego samolotu transportowego KC-390. Maszyna dołączy do dwóch prototypowych egzemplarzy by uczestniczyć w próbach w locie.
Brazylijska firma nie przekazała szczegółowych informacji dotyczących lotu, jak np. czas jego trwania. Wiadomo jednak, że koncern ustalił z brazylijskimi siłami powietrznymi, iż maszyna dołączy do prób w locie. Jak informuje Embraer, prototypy wylatały już ponad 1900 godzin. Koncern przewiduje również, że już niedługo maszyny uzyskają cywilną certyfikację, wydaną przez krajową agencję ANAC.
Pierwszy egzemplarz (a dokładnie czwarty wyprodukowany przez Embraera) KC-390 dostarczony zostanie Brazylijczykom z ok. 6-miesięcznym opóźnieniem, czyli w pierwszej połowie 2019 roku. Zmiana planów związana jest z wypadkiem, do którego doszło z udziałem samolotu w maju br. Nadal nie ustalono jego przyczyn. To właśnie tę maszynę zastąpi podczas prób egzemplarz seryjny. Wcześniej, przez 9 lat Brazylijczycy realizowali program zgodnie z harmonogramem.
Do tej pory Brazylijczycy otrzymali zamówienie na 28 maszyn KC-390 od własnych sił zbrojnych, gdzie ma się ona stać podstawowym samolotem transportowym lotnictwa. Informują również, że przekazano im szereg listów intencyjnych od klientów zagranicznych. Na liście krajów zainteresowanych nabyciem południowoamerykańskiej maszyny transportowej znajdziemy Argentynę (6), Chile (6), Kolumbię (12), Czechy (2) oraz Portugalię (6). Na pozyskanie do sześciu KC-390 chętna jest również spółka SkyTech, planująca leasingowanie samolotów siłom powietrznym.
Na początku października pojawiła się także informacja, że Brazylijczycy rozważają budowę linii produkcyjnej KC-390 w USA. Inwestycja miałaby być wynikiem zacieśniającej się współpracy między Embraerem a Boeingiem. Przypomnijmy, że w 2016 roku Brazylijska spółka Embraer podpisała z Boeingiem porozumienie o współpracy przy sprzedaży i serwisowaniu samolotów KC-390.
KC-390 może wziąć na pokład 80 pasażerów, 64 spadochroniarzy, 2-3 samochody klasy HMMWV lub transporter opancerzony, a maksymalna masa ładunku wynosi według wstępnych danych 23,6 ton. Zasięg brazylijskiego samolotu to, zgodnie z informacjami Embraera, ponad 2,5 tys. km z pełnym ładunkiem lub około 4,8 tys. km z ładunkiem o masie 14,7 t. Prędkość przelotowa maszyny wynosi 0,8 Macha, ale dzięki zastosowaniu specjalnego systemu klap i slotów samolot ma być bardzo sterowny przy małych prędkościach, co ułatwia desantowania żołnierzy lub tankowanie wolno poruszających się statków powietrznych, takich jak śmigłowce.
Yugol
Bravo Brazil!!!
Rafal
A moze by tak pare dla nas na zastepstwo wiekowych Herkulesow?