Technologie
Remontowa zwodowała holownik dla Marynarki Wojennej
W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbył się chrzest i wodowanie holownika Bolko (H-11), pierwszej z serii jednostek budowanych dla Marynarki Wojennej.
8 października w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, odbył się chrzest i wodowanie holownika Bolko (H-11), pierwszej z jednostek typu B860 dla Marynarki Wojennej RP. Matką chrzestną holownika została pani Honorata Hyżyk - Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 im. Obrońców Polskiego Morza w Lesznie, zaś w uroczystości wzięli udział Inspektor Marynarki Wojennej - kadm. Jarosław Ziemiański, dowódca Centrum Operacji Morskich – Dowództwa Komponentu Morskiego wiceadm. Krzysztof Jaworski oraz dowódcy obu flotylli z Gdyni i Świnoujścia.
Bolko jest pierwszą jednostką tej klasy zwodowaną dla polskiej floty od 26 lat. Budowa sześciu holowników realizowana jest na podstawie kontraktu o wartości 283,5 mln zł jaki został podpisany 19 czerwca 2017 r. między stocznią Remontowa Shipbuilding a Inspektoratem Uzbrojenia. Projekt techniczny jednostek został wykonany przez biuro projektowe NED Project z Gdańska (główny konstruktor Andrzej Lerch), natomiast dokumentację roboczą wykonało biuro Remontowa Marine Design & Consulting należące do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding.
Budowę prototypu rozpoczęto 16 listopada 2017 r., stępkę położono 23 stycznia br. zaś w myśl zapisów kontraktu zamawiającemu ma zostać przekazany w lutym 2019 r. Bolko służyć będzie w 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu. Aktualnie w stoczni trwa budowa dwóch kolejnych holowników tego typu. Pierwszy z nich Gniewko (H-1) trafi do 3. Flotylli Okrętów w Gdyni, cięcie pierwszych blach pod jego budowę nastąpiło 16 marca 2018 r., jego stępkę położono 16 maja 2018 r., zaś według harmonogramu miał zostać zwodowany jeszcze w tym roku.
Pozostałe jednostki będą nosiły następujące nazwy:
- B 860/3 - Mieszko (H-2),
- B 860/4 - Semko (H-12),
- B 860/5 - Leszko (H-3),
- B 860/6 - Przemko (H-13).
Zgodnie z kontraktem będą one trafiać w kilkumiesięcznych odstępach na zmianę do obydwu flotylli. Ostatnia w listopadzie 2020 r.
Holowniki przeznaczone będą do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń, podejmowania z wody torped. Będą mogły one być eksploatowane w trudnych warunkach hydrologicznych. Ich kadłuby otrzymają wzmocnienia lodowe (klasa L1), co pozwala na ich normalną eksploatację na Bałtyku o każdej porze roku.
Podstawowe parametry:
Wyporność do 490 t
Długość całkowita 29,20 m
Szerokość 10,47 m
Zanurzenie 4,20 m
Uciąg na palu co najmniej 35 t
Załoga (osób) 10
System napędowy:
Silniki wysokoprężne 2 x 1200 kW
Pędniki azymutalne 2 x 1200 kW
Autonomiczność 5 dni
Marek1
Sojer - "dziwna" numeracja nowych holowników bierze się z istnienia i funkcjonowania holowników starszej generacji o nazwach od H-4 do H-11. Stare holowniki i tak za bardzo nie mają CO holować/obsługiwać, bo w polskiej MW NIE MA jednostek niezdolnych do samodzielnych manewrów w portach. To jeszcze jaskrawiej pokazuje absurdalność wydania przez MON kolejnych prawie 400 mln PLN na nowe jednostki pomocnicze.
Pułaski i Kościuszko nie poďjdzie bez nadziru holownika
WERDA
@Taghmata Omnissiah.....ogarnij się człowieku. Nikt nie neguje, że holowniki są niepotrzebne. Niestety ale jest to 5 rzędna potrzeba w naszej MW. Wiesz dlaczego? ogarniasz temat? dlatego mój specjalisto z netu że w naszej MW ( w odróżnieniu od innych marynarek wojennych) brakuje okretów bojowych......wszystkich typów.....w zamian, szczupłe środki finansowe wywala się bezrozumnie na takie holowniki....trochę chyba nie ta kolejność prawda????? DOTARŁO?
-CB-
@Taghmata Omnissiah - masz rację, ale obecnie mamy już 6 holowników, które w porównaniu do reszty floty, naprawdę nie są aż takimi zabytkami (najnowsze pochodzą z lat 90-tych). I uwierz, że w naszej flocie nie są niestety "wołami roboczymi", bo po prostu zadań mają niewiele ze względu na ilość i wielkość naszych okrętów. W Gdyni, po wycofaniu motorówki M1, to najczęściej niestety wożą VIPów i dziennikarzy podczas różnych uroczystości.
-CB-
@Sojer - Może stąd, że w służbie już mamy kilka holowników (H-5, H-6, H-7, H-8, H-9, H-10) i oznaczenia nie mogą się pokrywać. Jako że mamy dwie flotylle gdzie służą, te nowe również zostaną rozdzielone po trzy do każdej z nich (Gdynia i Świnoujście).
Maciek
6 holowników? To będzie gdzieś tak ze dwa na każdy nasz okręt wojenny.
Auror
Dobry i holownik. Fregaty mają już swoje lata...
Sojer
No 500 ton to nie jest niszczyciel... Skąd ta numeracja znaków taktycznych? Nie można 1-6 lub od 11-16?
podatnik
P Laweta?
Taghmata Omnissiah
Ludzie wasz jęczenie jest przeraźliwe. Holowniki są potrzebnymi okrętami w każdej Marynarce, wykonują szereg zadań i zasługują na opinię wołów roboczych. Ja wiem że was ściska za tyłki że to nie pancernik ale ten okręt też jest potrzebny, też ma swoje zadania które będzie wykonywał. Więc może oddzielcie swoje frustracje odnośnie całości sytuacji, śmiesznej obecności kompanii reprezentacyjnej itp. od faktu wodowania nowego okrętu, nawet jeśli jest to holownik. Tak wiem, chcielibyście, pancerniki, lotniskowce, fregaty, niszczyciele i boomery. Ale holownik też jest ważny, też ma swoją rolę i kupę roboty do wykonania w każdej Marynarce. Weźcie na wstrzymanie i nie wyżywajcie się na nim.
SOWA
Lepiej zamówić szybkie motorówki. Łatwiej będzie uciekać do Szwecji, a obronę kraju zostawi się jak zwykle, cywilom, kobietom i dzieciom.
Rafal
I to tak nie w technologi Stealth :)
Marek1
A zatem kolejny sukces MON w marnotrawieniu kolejnych setek mln zł publicznych pieniędzy na kolejne pomocnicze, NIEbojowe jednostki dla umierającej PMW. Może by w końcu jakiś "opozycjonista" w Sejmie zadał pytanie autorom tego poronionego pomysłu proste pytanie - JAKIE jednostki PMW mają takie gabaryty, że wynika z tego imperatyw konieczności korzystania w polskich portach z usług holowników przy dojściu i odejściu do/od kei ??
Sailor
Bardzo fajna jednostka. Tylko co ona będzie holować? Chyba tylko okręty sojuszniczych państw NATO, które będą przypływać do Polski z wizytą.
dim
Lepsze holowniki, niż fregaty. Czemu ? Ponieważ stocznia ma zarabiać pieniądze, nie tracić je. Za dwiema fregatami dla Polski (już pomijam, że ani Ślązaka nie udało się zbudować i ile zapłacono), za dwiema fregatami nie pójdą następne, w tej stoczni budowane. A tylko przy długich seriach stocznie są konkurencyjne. Stąd niegdyś sukces polskich stoczni, produkujących i tak prawie za darmo (kurs rubla do złotego), dla ZSRR. Trochę budowali dla ZSRR, trochę dla Polski i na eksport prawdziwy... - i sumarycznie byli bardzo opłacalni. Dopóki nie złapali się za przerastające ich możliwości produkcyjne wielkie promy dla Stena Line. Wróćmy do holowników - na tym też świetnie można produkować pieniądze, aby tylko jakość była wysoka, a serie długie. A za te pieniądze kupić np. broń u tych, którzy produkują ją świetnie, szybko i taniej.
PRS
Brawo. Jeszcze długotrwałe prace wykończeniowe a potem... próby zdawczo-odbiorcze które w naszej rzeczywistości mogą dłłłłuuuugo potrwać. MON powinien zamówić już w tej chwili (i zapewnić finansowanie) kolejnych 6 szt. ale już jednostek większych - mogących zaształować dwa kontenery na rufie i ZSMU na dziobie.
Taghmata Omnissiah
I ta paskudna "niezbywalna wada" o którą MON posądzał Remontową nie przeszkodziła dotrzymać terminów? No patrzcie państwo, coś takiego.
Akanios
W trybie FMS szybko trzeba zamówić Standard SM 2MR + rakietotorpedy ASROC + 57 mm Boforsa + jakiegoś Phalanxa do samoobrony.... jak nie Adelajdy to przynajmniej tego krążownika trzeba uzbroić! Pan minister powinien już rozpocząć dialog... albo najpóźniej na początku przyszłego roku. Do końca roku natomiast montaż platformy pod śmigłowce - dwa już w grudniu muszą na P Bolko stacjonować. Ufff.
Podatnik
Nareszcie okręt na miarę naszych możliwości. :/
On
Po tej informacji Rosjanie w Kaliningradzie masowo padają setkami ... ze śmiechu
Ręce i nogi się uginają
Prawdziwy News na polską miarę ... czekamy teraz na infirmscję ze zwodowano motorówkę albo ponton!
Patriota
Kompania reprezentacyjna na wodowaniu holownika :) Cała wierchuszka MON też była ?? haha Polska Marynarka Wojenna tonie,brakuje okrętów wojennych a oni robią szopkę z wodowaniem holownika
Alfred
Ekstra wiadomość! W razie W uzbrajamy go w dwie PK'ski i mamy niszczyciel jak się patrzy! Brawo my!
xyz
A czy produkcję holowników nie powinno zlecać Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej i z tego ministerstwa powinny iść pieniądze na takie rzeczy a nie z monu? Czemu pieniądze z Monu a w szczególności na modernizację są tak marnotrawione?
Oli
Siła i moc...będzie czym holować jak resursy silników sie skończą...jeszcze zaopatrzeniowiec bo najtaniej i mamy sukces...marynarka bedzie miała 8 nowych okrętów ,,wojennych,, nie uzbrojonych..kolejny sukces rządu.
Pitek1
Prywatne stocznie osiągają większe sukcesy niż państwowe większym funduszem , ciekawe co by było gdyby mieli więcej pieniędzy na rozwój,