Rosja zamawia powietrzne tankowce

22 grudnia 2020, 14:00
Ił-78M
Fot. mil.ru

Zastępca rosyjskiego ministra obrony Aleksiej Kriworuczko poinformował o zawarciu z firmą Aviastar-SP kontraktu dotyczącego pozyskania 10 samolotów do tankowania w powietrzu Ił-78M-90A. Jest to najnowszy wariant tej maszyny, który oblatano w styczniu 2018 roku. Zastosowano w nim m. in. nowe silniki i w pełni cyfrowa awionikę. Ładownia samolotu może zostać szybko dostosowana do zadań transportowych, poprzez demontaż kadłubowych zbiorników która mieszczą około 1/3 zapasów paliwa.

Zobacz także
Reklama

Jak powiedział minister podczas wizyty w Uljanowsku, gdzie mieszczą się zakłady Aviastar-SP, kontrakt ten przyczyni się do stabilnej sytuacji finansowo-ekonomicznej przedsiębiorstwa, które już weszło w rytm produkcji seryjnej samolotów rodziny Ił-76/78 w najnowszej wersji. Rozpoczęto też beznitowy montaż maszyn Ił-76MD-90A.

Powietrzny zbiornikowiec Ił-78M-90A powstał właśnie na bazie nowego transportowego Iła-76MD-90A, stanowiącego również podstawę dla samolotu wczesnego ostrzegania Berijew A-100. Główne zmiany zastosowane w tej rodzinie maszyn to w pełni cyfrowe urządzenia nawigacyjne, awionika i systemy łączności, dostosowane do wymagań współczesnego lotnictwa wojskowego. Znacznie poprawia to komfort pracy i bezpieczeństwo załogi. Osiągi maszyny podniosły natomiast cztery silniki nowej generacji PS-90A-76 i jest to najważniejsza zmiana w stosunku do poprzedniej generacji rosyjskich tankowców.

Ił-78M-90A, nazywany też czasem Ił-78M2 ma maksymalną masę startową 210 t, osiąga prędkość maksymalną 830 km/h, jego prędkość przelotowa to 750 km/h, zasięg operacyjny wynosi ok. 4000 km, natomiast pułap operacyjny przekracza 11000 m. Maszyna może jednocześnie tankować dwa samoloty bojowe korzystając z zasobników podskrzydłowych, a z jednostki ogonowej możliwe jest tankowanie bombowców strategicznych i maszyn specjalnych. Podczas używania Ił-78M-90A na ziemi przewiduje się jednoczesne tankowanie do czterech samolotów.

Samolot oprócz pełnienia zadania podstawowego czyli funkcji powietrznego zbiornikowca, można także łatwo przystosować dzięki możliwości szybkiego demontażu wewnętrznych zbiorników paliwa do roli maszyny transportowej lub gaśniczej. Tankowce Ił-78M-90A mają wejść do służby w 2021 roku, a zapotrzebowanie Sił Powietrzno-Kosmicznych FR jest szacowane na co najmniej 20 egzemplarzy. 

Reklama
Link: https://sklep.defence24.pl/produkt/orly-i-rakiety/
Reklama

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 12
Reklama
andys
środa, 23 grudnia 2020, 23:07

"Rosja zamawia powietrzne tankowce" Jesli Rosja zamawia , to w Uljanowsku, jesli Polska zamawia . to w USA.

Luke
środa, 23 grudnia 2020, 01:06

Smutny jest fakt ze Polska posiada F16 i w przyszlosci F35 kture maja zdolnosci do tankowania w powjetrzu a nawet jednej latajacej cysterny niemamy.

easyrider
środa, 23 grudnia 2020, 07:25

Co w tym smutnego? Do obrony naszej przestrzeni powietrznej F16 czy F35 nie muszą być tankowane w powietrzu.

inż.
środa, 23 grudnia 2020, 11:18

Ale czy dolecą do Rumunii jak źli Rosjanie nas zaatakują?

USA
wtorek, 22 grudnia 2020, 23:16

Rozpoczęto też beznitowy montaż maszyn Ił-76MD-90A. Cóż za przełom w końcu po 30 latach robią to co na zachodzie od dekad

ASU
środa, 23 grudnia 2020, 18:50

nie tylko beznitowy ale jest automatyczna linia montażu tych samolotów ...

Jaro
środa, 23 grudnia 2020, 13:23

Ił-76 to dosyć leciwa konstrukacja, więc montaż beznitowy to jest kolejna innowacja w tym projekcie. Bardziej mnie ciekwi co daje taki montaż i w czym jest on lepszy od montażu nitowego.

Fanklub Daviena
środa, 23 grudnia 2020, 11:13

No popatrz, a wbrew bajaniom Daviena i F-22 i F-35 są nitowane... To, że Rosjanie coś robią, nie znaczy, że tak samo jak Zachód. Muszą mieć w tym jakiś cel, jak zaczęli to stosować. Np. dopiero parę lat temu Rosja zaczęła stosować kompozytowe łopaty wirników w helikopterach. Nie dlatego, że nie potrafiła kilkadziesiąt lat temu, jak Zachód, takie produkować. Potrafiła. Ale Zachód ani Rosja wtedy, nie potrafiła zrobić kompozytowej łopaty wirnika z wymiennym przegubem. Rosja stwierdziła, że to totalny absurd ekonomiczny, by z powodu zużytego przegubu wymieniać całą drogą łopatę. Dlatego najpierw opanowali produkcję kompozytowych łopat wirników z wymiennymi przegubami i dopiero wtedy przyjęli na służbę kompozytowe łopaty. Zachód dale nie potrafi produkować kompozytowych łopat z wymiennymi przegubami, dlatego 10x większy budżet militarny USA nie daje spodziewanej przewagi nad Rosją... :D

środa, 23 grudnia 2020, 23:00

Tak. Rosja technologiczna potęga :)

to już bobry w Montanie są bystrzejsze
środa, 23 grudnia 2020, 20:58

Myślisz, że fanbojki to zrozumieją?

prawdziwy Polak
wtorek, 22 grudnia 2020, 17:22

haaha my juz mamy BP Orlen itp a oni dopiero sobie budują

Oka
środa, 23 grudnia 2020, 07:31

I kioski ruch

Tweets Defence24