Reklama

Technologie

Nowe „powietrzne oczy” francuskiego lotniskowca

Fot. US Navy
Fot. US Navy

Minister obrony Francji zatwierdziła zakup za sumę 2 mld dolarów trzech samolotów wczesnego ostrzegania Northrop Grumman E-2D Advance Hawkeye dla lotnictwa marynarki wojennej (Aeronavale). Oprócz samych maszyn pakiet obejmuje też wsparcie logistyczne i szkolenia oraz pakiet części zamiennych i dodatkowych elementów, w tym 10 silników, systemy transmisji danych Link-16 oraz system planowania misji.

Kongres USA w lipcu b.r. zezwolił na sprzedaż tych maszyn do Francji w ramach systemu FMS, jednak dopiero w listopadzie w Paryżu zapadła decyzja o zakontraktowaniu dostaw. E-2D Advanced Hawkeye to modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye, stosowanego powszechnie na lotniskowcach US Navy. Zmiany obejmują przede wszystkim zastosowanie nowego radaru AN/APY-9 pracującego w pasmach Ka (o długości fali 0,75 do 1,11 cm), Ku (1,67-2,5 cm), X (2,5-3,75 cm) i C (3,75-7,5 cm) mającego możliwość naprowadzania rakiet AIM-120 AMRAAM oraz SM-6. 

Wymiana radaru i jego nowe funkcjonalności wymagały też montażu nowych konsol operatorów. Przeprowadzono również modernizację systemów łączności radiowej i satelitarnej i dostosowanie do używania systemu przekazywania danych Link-16. Kabina pilotów została doprowadzona do nowego standardu cyfrowego i wyposażona w tak zwany glass-cockpit.

Modernizacja łącząca się ze wzrostem masy wymusiła zastosowanie nowych silników Allison/Rolls Royce T56-A-427A o mocy zwiększonej z 4590 KM do 5250 KM i cyfrowym systemem sterowania FADEC. Pozwoliło to na wydłużenie maksymalnego czasu lotu E-2D z czterech do siedmiu godzin, co jest znaczącą zmianą na lepsze. Pakiet modyfikacji wprowadzony jesienią 2019 roku obejmował wyposażenie tych maszyn w instalację do tankowania w powietrzu, co teoretycznie pozwala na nieustanne pozostawanie w powietrzu. Pierwsze samoloty E-2D Advanced Hawkeye z sondą do tankowania w locie trafiły do  amerykańskiego 120 Carrier Airborne Early Warning Squadron (VAW) we wrześniu 2019 roku. Wszystkie kolejne wyposaża się w pakiet najnowszych modyfikacji. 

Samoloty nowej generacji mają zastąpić eksploatowane obecnie E-2C Hawkeye, które pomimo modernizacji wyposażenia i układów napędowych nie spełniają obecnie całości wymagań dla wsparcia działań jedynego francuskiego lotniskowca FS Charles de Gaulle (R91). Co ciekawe, pomimo procedowanego co najmniej od 2019 roku zakupu E-2D Advanced Hawkeye Francja zdecydowała się na zakup z nadwyżek US Navy czwartego, zmodernizowanego E-2C. Prawdopodobnie wynika to ze znacznego wyeksploatowania maszyn, z których 2 stale stacjonują na pokładzie lotniskowca. Co interesujące, francuska marynarka wojenna jest jedynym poza US Navy użytkownikiem, którego E-2 stacjonują na lotniskowcach. Samoloty należą do Flottille 4F lotnictwa morskiego (Aeronavale) marynarki wojennej Francji.

Francja będzie trzecim po USA i Japonii użytkownikiem samolotów w wersji E-2D Advanced Hawkeye. Jest to głęboka modyfikacja samolotu wczesnego ostrzegania E-2C Hawkeye, stosowanego powszechnie na lotniskowcach US Navy.

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama