Technologie
MQ-25 Stingray lata z zasobnikiem do tankowania
Koncern Boeing poinformował o rozpoczęciu testów w powietrzu bezzałogowej maszyny MQ-25A Stingray z podwieszonym zasobnikiem do tankowania w powietrzu ARS (Aerial Refueling Store). Oznacza to wejście w nową fazę programu. Dzięki takim zasobnikom maszyny będą mogły pełnić zadania latającego tankowca w U.S. Navy, zastępując maszyny F/A-18.
Pierwszy lot z zasobnikiem ARS odbył się 9 grudnia 2020 roku w obszarze przestrzeni powietrznej lotniska MidAmerica, Mascoutah w stanie Illinois i trwał 2,5 godziny. Pozwoliło to na zebranie pierwszych danych dotyczących realnego wpływu zasobnika do przetaczania paliwa na charakterystyki w locie płatowca Boeing MQ-25A Stingray. Zasobniki Cobham ARS (Aerial Refueling Store) stosowane są obecnie przez samoloty Hornet i Super Hornet które wykorzystywane są do tankowania w powietrzu innych maszyn pokładowych stacjonujących na lotniskowcach U.S. Navy. Aby zwolnić je z tego zadania amerykańska marynarka rozpisała program Carrier Based Aerial Refueling System (CBARS), który zastąpił wcześniejszy program bezzałgoowców bojowych UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike).
Check out these additional views of #MQ25 with the aerial refueling pod! This is our test asset’s first flight with the equipment that will help refuel @USNavy fighter aircraft. pic.twitter.com/TuGTxaGovE
— Boeing Defense (@BoeingDefense) December 10, 2020
Prototyp bezzałogowca Boeinga odbył pierwszy lot we wrześniu ubiegłego roku i od tego czasu spędził w powietrzu ponad 30 godzin. W sierpniu 2018 roku podpisano umowę na budowę czterech egzemplarzy przedseryjnych MQ-25A Stingray dla U.S. Navy, które mają zostać dostarczone do końca sierpnia 2024 roku. Na początku 2020 roku marynarka zamówiła kolejne 3 maszyny.
Według planów Boeing ma dostarczyć łącznie 72 bezzałogowce MQ-25A Stingray dla marynarki, która będzie je stosować w pierwszej kolejności jako maszyny do tankowania w locie. Każda grupa lotnicza ma być wyposażona w cztery egzemplarze. Pierwszymi lotniskowcami dostosowanymi do użycia MQ-25 Stingray będą USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) i USS George H.W. Bush (CVN 77). Osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej przez pierwsze cztery maszyny zaplanowano na 2024 r.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie