Technologie
Francja kupuje samoloty patrolowe Albatros
Minister obrony Francji Florence Parly podczas wizyty w zakładach formy Dassault Aviation w Seclin podpisała umowę dotyczącą zakupu morskich samolotów patrolowo-rozpoznawczych Falcon 2000 Albatros w programie AVSIMAR (Avions de Surveillance et d’Intervention Maritime). Umowa dotyczy 7 z planowanych 12 maszyn, a ich dostawy mają rozpocząć się w 2025 roku.
Samoloty mają trafić do Aeronavale, czyli lotnictwa marynarki wojennej. Oprócz zadań patrolowych, rozpoznawczych i poszukiwawczo-ratowniczych będą one również monitorować skażenia i przemyt, dozorować granice oraz kontrolować łowiska i floty rybackie. Samoloty Dassault Aviation Falcon 2000 Albatros, oparte na popularnym płatowcu dyspozycyjnym Falcon 2000LXS mają zastąpić starsze, obecnie stosowane maszyny Falcon 50MS i Falcon 200 Guardian. Nowe maszyny będą wyposażone w radar morski z syntetyczną aperturą i głowice optoelektroniczną działającą w zakresie światła widzialnego i podczerwieni. Morskie samoloty patrolowe Falcona 2000MSA, na których bazuje francuski Albatros są eksploatowane przez Japonię i Koreę Południową.
Visite de l’usine de Dassault Aviation à Seclin dans le Nord. Très fière d’annoncer une commande majeure : celle des 7 premiers Falcon 2000 de surveillance de nos espaces maritimes. Ils seront livrés à partir de 2025. #NotreDéfense pic.twitter.com/ivtgAWTWSv
— Florence Parly (@florence_parly) November 19, 2020
Co ciekawe, jak poinformował producent, pierwsze 3 maszyny Falcon 2000LXS która zostanie przebudowana na patrolowego Albatrosa powstanie we Francji, natomiast kolejne zostaną zbudowane w Indiach w ramach offsetu powiązanego z kontraktem na 36 samolotów wielozadaniowych Dassault Rafale z 2016 roku. Przy kontrakcie wartym 8 mld dolarów New Dehli zapewniło sobie 50% offsetu. We Francji zostaną natomiast zrealizowane wszystkie prace związane z przebudową na samoloty patrolowe.
Francuskie siły zbrojne eksploatują już w różnych specjalistycznych wersjach całą gamę samolotów tej serii, wśród których są m.in. Falcony 10, 200, 50, 2000, 900 i 7X. W styczniu 2020 roku zawarto umowę dotyczącą dostawy samolotów rozpoznania elektronicznego (SIGINT) o kryptonimie Archangel (fr. Avion de Renseignement à CHArge utile de Nouvelle Genération – samolot rozpoznawczy z wyposażeniem nowej generacji), opartych na płatowcu Dassault Aircraft Falcon 8X, których dostawy również zaczną się w 2025 roku.