Reklama

Technologie

Eurosatory 2018: Daher z nową ofertą lekkich samolotów zwiadu i rozpoznania

Fot. TBM Daher / tbm.aero
Fot. TBM Daher / tbm.aero

Główną propozycją firmy Daher na tegorocznej edycji wystawy Eurosatory były wersje rozwojowe lekkich turbośmigłowych samolotów TBM. Najnowsze jednosilnikowe maszyny w wersjach 910 i 930 ISR przedstawiono jako rozwiązania dedykowane realizacji zadań z zakresu zwiadu, rozpoznania i działań poszukiwawczych. Ofertę skierowano zarówno do przedstawicieli sił zbrojnych, jak i służb interwencyjno-ratowniczych.

Zaprezentowane przez spółkę Daher nowe konfiguracje turbośmigłowych maszyn przygotowano z myślą o prowadzeniu misji poszukiwawczych, rozpoznania powietrznego krótkiego zasięgu oraz działań wywiadowczych. W ofercie wyeksponowanej podczas paryskiej wystawy uwzględniono dwie nowe wersje jednosilnikowców: TBM 910 i TBM 930. Lekkie samoloty skonfigurowano pod kątem maksymalizacji potencjału zadaniowego w oparciu o specjalnie przygotowane punkty podczepień oraz sloty elektroniczne, zdolne do przenoszenia specjalistycznej aparatury obserwacyjnej, czujników i kamer wielkoformatowych.

Docelowym adresatem aktualnej propozycji Dahera są służby specjalne, siły zbrojne oraz jednostki poszukiwawczo-ratownicze. Samolot jest w stanie zapewnić ponad sześć godzin ciągłej zdolności obserwacyjnej i może być szybko przekonfigurowany w zależności od bieżących potrzeb. Daher wskazuje również na zdolność prezentowanych samolotów do operowania z trudno dostępnych obszarów i krótkiego rozbiegu – o dystansie do 800 m.

"Nowe wersje TBM ISR stanowią szybką, wszechstronną platformę powietrzną do zastosowań związanych z podglądem i fotografią lotniczą, przy bardzo konkurencyjnym stosunku kosztów do wydajności w relacji do istniejących rozwiązań" - stwierdził Nicolas Chabbert, dyrektor działu biznesowego Daher Airplane. "TBM ISR stanowi alternatywę - lub uzupełnienie - dla bezzałogowych statków powietrznych o średnim i wysokim pułapie obserwacji, będąc szybką i efektywną platformą lotniczą o ograniczonych wymaganiach logistycznych”.

Powodzenie w zastosowaniu zwiadowczym ma zagwarantować samolotom TBM ciężka kamera o bardzo wysokiej rozdzielczości (Ultra-High Definition). Oba warianty (TBM 910 i TBM 930) w wersjach ISR będą mogły być również wyposażone w dookólne zestawy czujników, ulokowanych w podwieszanej ruchomej głowicy optoelektronicznej. Na pokładzie będzie dostępny także radar o syntetycznej aperturze wraz z mechanizmem śledzenia obiektów naziemnych (Synthetic Aperture Radar/Ground Moving Target Indicator Radar, SAR/GMTI) oraz składniki systemu walki radioelektronicznej i przechwytywania transmisji danych. Samoloty mogą być również wyposażone w wymienną konsolę pomocniczą z przeznaczeniem do wsparcia taktycznego monitorowania sytuacyjnego.

Reklama
Reklama

Komentarze