Technologie

Dwumiejscowy Su-57 do sterowania dronami Ochotnik?

Fot. mil.ru
Fot. mil.ru

Grupa około 4 bezzałogowych maszyn bojowych S-70 Ochotnik ma być kontrolowana przez specjalną, dwumiejscową wersję maszyny 5. generacji Su-57 która jest obecnie opracowywana – donosi agencja TASS, powołując się na anonimowe źródła w „kompleksie wojskowo-przemysłowym" Federacji Rosyjskiej. Ochotnik, czyli „rosyjski Loyal Wingman” ma być zdolny zarówno do zwalczania celów powietrznych jak i naziemnych, działając w ramach pułków lotniczych uzbrojonych w Su-57.

Zgodnie z koncepcją użycia bezzałogowców uderzeniowych stealth typu S-70 Ochotnik, mają one służyć wspólnie z Su-57 które będą sterować grupami dronów posiadających możliwość przenoszenia uzbrojenia powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Już wcześniej Rosjanie informowali, że maszyny będą korzystać z algorytmów umożliwiających samodzielne działanie w szerokim zakresie i nie będą kontrolowane przez operatorów naziemnych, dla uniknięcia opóźnień w łączności i problemów z oddziaływaniem WRE przeciwnika. S-70 ma współpracować z maszynami Su-57, których załoga będzie kontrolować realizację przez nie działań ofensywnych. Testy w zakresie współpracy obu płatowców były już z sukcesem realizowane.

Jak informuje agencja TASS, powołując się na informacje pochodzące z anonimowych źródeł, pozyskane prawdopodobnie podczas wystawy lotniczej MAKS-2021, trwają prace w koncernie United Aircraft Corporation nad opracowaniem wersji dwumiejscowej samolotu Su-57. Ma to być wariant przeznaczony do kontrolowania jednocześnie czterech maszyn S-70 Ochotnik w ramach realizacji wspólnych zadań operacyjnych. Byłaby to pierwsza dwumiejscowa wersja samolotu Su-57.

Informacja ta wydaje się być bardzo prawdopodobna w sytuacji w sytuacji, gdy Ochotnik ma nie być kontrolowany z ziemi. Zarządzanie grupą kilku maszyn tego typu, szczególnie podczas realizacji działań ofensywnych na współczesnym polu walki, okazało się prawdopodobnie zbyt dużym obciążeniem dla samotnego pilota. Wnioski takie zbieżne są z doświadczeniami innych krajów w zakresie realizacji złożonych zadań z wykorzystaniem zaawansowanych systemów uzbrojenia, wymagających np. desygnacji celów różnego typu czy wprowadzenia złożonych parametrów lotu w celu podniesienia skuteczności ataku.

Reklama
Reklama

Decyzja o pracach nad dwumiejscowym Su-57 może też sugerować, że nie udało się osiągnąć zakładanego poziomu automatyzacji, zarówno w platformie Su-57 jak i S-70 Ochotnik. Warto w tymi miejscu zaznaczyć, że zgodnie z najnowszymi informacjami docelowa, bojowa wersja systemu bezzałogowego Ochotnik będzie w istotny sposób odbiegać od platformy, która była dotychczas testowana w locie. W budowie mają być obecnie trzy płatowce w docelowej konfiguracji.

Prezentowany dotąd wariant S-70 Ochotnik-B został zbudowany w układzie latającego skrzydła. Uzbrojenie o masie do 2000 kg ma być przenoszone w wewnętrznych komorach, co wraz z wykorzystaniem specjalnych materiałów i powłok, ma zmniejszyć do minimum jego powierzchnię skutecznego odbicia fal radiowych, czyniąc maszynę trudno wykrywalną. Równocześnie Ochotnik-B ma być wyposażony w różnego typu nowoczesne sensory optyczne i radiolokacyjne, autonomicznie kierować swoim lotem, dokonując stałej wymiany danych z innymi maszynami sojuszniczymi.

Jeśli chodzi o parametry techniczne płatowca, to S-70 Ochotnik ma rozpiętość 17,6 m, długość 13,6 m, a jego napęd może stanowić silnik Saturn AŁ-41F1 (izdielije 117) stosowany w Su-57 i Su-35S lub starszy model AŁ-31 instalowany w Su-27P. Maszyna ma dzięki temu osiągać prędkość maksymalną około 1000 km i zasięg 4000 km. Maksymalna masa startowa szacowana jest na 20 000 kg, co czyni Ochotnika najcięższym bezzałogowym systemem latającym, jaki jest rozwijany przez Rosję i jednym z największych na świecie.

Reklama
Reklama

Komentarze