Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Drugi kontrakt na Su-57?

Fot. Anna Zvereva/CC BY SA 2.0/flickr
Fot. Anna Zvereva/CC BY SA 2.0/flickr

Rosyjska agencja TASS poinformowała o możliwym podpisaniu kolejnej umowy na dostawę 13 samolotów Su-57 - ma to nastąpić w przyszłym roku.

Agencja rosyjska podała tę informację powołując się na niesprecyzowane źródło w przemyśle lotniczym. Zgodnie z otrzymanymi informacjami, w 2020 r. ma dojść do podpisania drugiej umowy na dostawę 13 myśliwców Su-57, z których część ma zostać wyposażona w silniki tzw. drugiego etapu (docelowe, noszące prawdopodobne oznaczenie AL-41FU). Samoloty miałyby trafić do odbiorcy - rosyjskich sił powietrznych - w ciągu 5 lat.

Pierwsza podpisana umowa mówi o wyprodukowaniu i dostawie dwóch samolotów w latach 2019-2020. Oba te samoloty mają być wyposażone w silniki "przejściowe" - AL-41F1S.

Wiadomości związane z przygotowywaniem kolejnej umowy na dostawę samolotów Su-57 pojawiają się już od pewnego czasu - trudno więc powiedzieć, czy informacja TASS nie jest, po prostu, ich powieleniem. Pewne zainteresowanie może jedynie budzić fakt, że wcześniej mówiono o dostawie, w ramach planowanego drugiego zamówienia, 12 egzemplarzy tych samolotów.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (39)

  1. obalaczmitow

    @Davien ty czytać umiesz - tyle razy ci napisałem - a ty dalej swoje - RCS jest tajny a te twoje śmieszne 0,00000...1m2 występuje wyłącznie pod certain angles - czyli pod wybranym kątem - czyli nie wiesz czy 10,15.20.90 stopni - to Pijarowski chwyt i nic więcej. Rozkład RCS nigdy nie jest stały i zawsze w każdym obiekcie znajdzie się kąt pod którym ten RCS będzie bardzo mały - nawet w Su-27. Wszystkie wasze bajania o RCS to "dziennikarskie" wyliczenia na podstawie obrazków i warte są tyle co nic. Twoje źródło to wiki - a tam w załączniku skąd pochodzi ta wartość widnieje wpis z gazetki popularno-naukowej z 2002 r - i tyle. Nic nie wiemy o RCS i innych parametrach samolotu bo są to informacje tajne a już podawane przez media RCS-y dla poszczególnych samolotów to śmiech na sali - raz jest 1m2 , później za chwilę 0,1 m2 dla tego samego samolotu - czyli 10 !!! mniej - a konstrukcyjnie to ta sama maszyna. Ja wiem że samoloty USA magicznie odbijają promienie radaru od siebie - ale jak to możliwe skoro w "nosie" mają zamontowany radar z płaską jak stół anteną - która wysyła promienie więc tym samym osłona jej musi je przepuszczać i to w obie strony - więc aby ten RCS dla F22 wyniósł te twoje 0,001 m2 to średnica anteny musiałaby wynosić UWAGA 2 powtórzę DWA CENTYMETRY - a to wynika z wzoru matematycznego a nie z magii. Ostatnio dorobiono część do statecznika pionowego i pokazano miejsce jej zamontowania i dookoła ani grama kompozytu - tylko zwykłe ALUMINIUM LOTNICZE - i kolejny mit o kompozytach w konstrukcji nośnej upadł. A te dane o Su-57 to Rosjanie tak po prostu ujawniają - ty tak na poważnie? F22 może podróżować supercruise TYLKO na 10 + tys m wysokości i to przez ograniczony czas bo jego płatowiec się nagrzewa i niszczy powłokę pochłaniającą promieniowanie. Więc praktycznie to samolot poddźwiękowy - dowiedz się do jakich wartości rozgrzewa się poszycie concorda, czy SR-71 czy Miga-31 i dowiedz się jakie wartości musi spełniać owiewka aby to wytrzymać - są to wartości dużo powyżej 100 stopni Celcjusza. Następnie dowiedz się jaka temperatura panuje na wysokości 11 km nad ziemią - i zrozumiesz wtedy gdzie leży problem ze stealth w samolocie myśliwskim. I dlatego F117 i B2 są samolotami poddźwiękowymi.

    1. 123

      no tak wyliczenia milosnikow wszystkiego co made in russia :D sluchaj to, ze czegos nie rozumiesz nie oznacza, ze tego nie dalo sie zrobic. Niskie RCS osiaga sie poprzez polaczenie kilku zabiagow: odpowiednie materialy + odpowiednia geometria + ogromna dokladnosc wykonania i montazy + odpowiednie materialy rozpraszajace / pochlaniajace fale radiowe. Na tym poly USA ma 30 lat doswiadczenia, a nastepna za nimi Rosja ma doswiadczenia lat kilka i nie moze zbudowac dalej samolotu porownywalnego z najnowszymi wersjami F15/F16/F18, a gdzie tam do F22... Co do Su-57 latal w Syrii i zostal dokladnie oswietlony ze wszystkich stron, RCS ma wieksze niz EF2000...

  2. Davien

    Panie BUBA, to akurat pan moze da spokój:) Zeby produkować chocby MiG-29 9.12 to Rosja musiałaby dostarczyc Polsce pełne wyposazenie fabryki bo nasz szczyt w maszynach bojowych to LiM-6 czyli przeróbka MiG-17 powstała w czasie jak na swiecie latały Mirage'y A co do produkcji MiG-29M2 to chciałbym ci przypomniec że ten samolot pokazano pierwszy raz w 2004r wiec jaka produkcja po 2003 zwłaszcza że wiekszość oprzyrzadowania musiałbys wymienić bo to druga seria Fulcrumów z innym kadłubem, Nawet jakby była produkcja to miałbys teraz maszyny na poziomie F-16C block 32/40 bez dostepu do uzbrojenia czyli poziom z końca lat 80-tych. Iryda panie BUBA była prawie dosłowna kopia alpha-Jeta z o wiele gorszym wyposazeniem czy silnikami. Zeby jako tako latała trzeba było kupić zachodnie silniki bo nasze K-15 były za słabe i zachodnia awionikę,zobacz ile się ciągneła zabawa z Iryda od Iskry-22 do M-96. Ten samolot byłby totalnie przestarzały wchodząc do seryjnej produkcji

  3. BUBA

    Davien daj spokój. Od 1997 mogliśmy produkować MiGa-29 9.12 lub MiGa 9.13 a po 2003 MiGa-29M2. Sprawę uwalili kupieni przez USA polscy politycy. Produkcja miała być w Mielcu a samolot miał nazywać się M2000. Iryda była swietnym samolotem. Też nie pasowała politykom Prawa i Sprawiedliwości oraz SLD. Gdyby program F-35 był prowadzony jak Iryda przez polskich polityków to ten samolot nigdy by nie latał a fabryka by zbankrutowała i została sprzedana za grosze jak polski Mielec.

  4. Davien

    Aha panie BUBA, co do mozliwości produkcyjnych Polski to nigdy nie bylismy w stanie produkowac nowoczesnych samolotów bojowych, naszym szczytem mozliwości była I-22 Iryda czyli poziom Alpha-Jeta 20 lat po jego wejsciu do słuzby.

  5. Davien

    Panie BUBA silnik AL-41FU dopiero w 2020r ma zacząc próby państwowe, obecnie kilka egzemplarzy przechodzi testy . Su-57 jest 12 niekompletnych prototypów więc te pańskie 50/60 Su-57 za 5 lat jest tak samo realne jak MiG-29 latajacy na orbicie:) Do 2025r ma byc ukończone 13 zamówionych maszyn .

  6. BUBA

    Ok, umknęło mi zdanie 13 w ciągu 5 lat, moja wina...ale w tle mam dostawy Su-34 z 2017: "16 nowych maszyn to część z zamówionych w Nowosybirskim Zjednoczeniu Przemysłu Lotniczego 92 samolotów tego typu, jakie trafią do służby w lotnictwie wojskowym. Zdaniem rosyjskiego wiceministra realizacja zamówienia wyprzedza o rok założony plan dostaw. ". Stąd założyłem z rozpędu że po zakończeniu pracy nad docelowym silnikiem zamówienia wzrosną do kilkunastu samolotów rocznie. Takie są możliwości produkcyjne. I stąd szacunek 50/60 samolotów w ciągu 5 lat. Ma się fabrykę to są możliwości i sami regulujemy co kiedy nasza fabryka produkuje. Polska pozbyła się takich możliwości na rzecz Lockheed Martin.

  7. Gracz

    Moim zdaniem rcs może się zmieniać w zależności od wersji. F 16 Block 52 będzie miał inne rcs niż f 16 Block 72 bo poprawia się technologia produkcji powłok pochłaniających fale radiowe. Su 57 finalnie będę miał niższe echo od tego co mamy teraz (inne silniki) a pierwsze wersje f 35 będą ustępować w tej dziedzinie swoim przyszłym wersją dlatego nie da się dokładnie określić ich echa.

  8. Nojatotamnwm

    Jakieś dowody na 0.0001m2 F-22 lub 0.5m2 Su-57? Konkrety, nie że ktoś swoje widzimisię napisał. I to 0.0001m2. Dlaczego duży samolot z lat 90 ma mniejszy RCS niż nowszy i mniejszy F-35? Niż jeszcze mniejszy JASSM? Jak fale radarowe z radaru F-22 mają do niego powrócić, skoro same zostaną pochłonięte przez tą super powłokę? I dlaczego USAF mając taką "gwiazdę śmierci" ją olało? I dlaczego ta super niewidzialna maszyna lata w eskorcie innych 4 generacji? Chyba USAF kompletnie nie wierzy w 0.0001m2.

  9. abc

    @BUBA: do 2020r Sily Powietrzne FR mają otrzymac 2 sztuki Su-57. W 2020 roku ma zostać podpisana umowa na dostawę 13 samolotów Su-57/PAK-FA w ciągu kolejnych 5 lat. Jakim cudem panie BUBA za 5 lat Rosja ma posiadać 50/60 samolotów PAK-FA? Rozmnożą się?

  10. Davien

    Panie Nojatotamnwn, nie wiem ile wynosi RCS F-15SE, ale Su-57 miał byc odpowiednikiem nie Eagle'a, tym był Su-27 tylko F-22 tu już tak różowo nie jest: RCS dla F-22 to 0,0001m2, średnie 0,0005m2, a dla Su-57 to 0,1m2, srednie 0,5m2.

  11. Polewka z troli.

    Jak zes to sobie policzył ?Skoro do 2020 maja dostać 2 sztuki i jeszcze zamówić 13 z dostawą w ciągu 5 lat to za 5 lat będa mieli 50/60 szt ? Czy was troli jakas inna matematyka obowiazuje ?

  12. BUBA

    Bardzo fajna wiadomość. Co do silników to bym się mocno nie przywiązywał. Skoro będzie to rozwiniecie AL-41 to wymiana AL-41F1S na docelowe silniki może nie być kłopotliwa jak w MiGu-29 SMT-2 czy naszym MiGu-29 9.12 na RD-33M trzeciej serii (RD-33MK) . Skala rocznych zamówień jest podobna jak w przypadku Su-30, 35. Modernizuja wszystko po trochu. Za 5 lat będą mieli 50/60 PAK/FA a my w Polsce kupimy kolejne używane F-16 Block 52 być może w standardzie V po intensywnym dialogu technicznym w efekcie Harpi. Macierewicz wskazał używane lub nowe F-16 i nic poza tym. Cena Fort Trump.

  13. Nojatotamnwm

    Jakby tak usunąć z F-15SE kadłub i zostawić tylko skrzydła, to rzeczywiście same skrzydła bez dysz, kokpitu , silników reszty maszyny mogłyby uzyskać 0,1m2. No ale fizyka amerykańskich maszyn nie dotyczy. A Su-57 to taka nieudana maszyna, po zdjęciach widać. No i nie da się jej włożyć do kieszeni jak F-35 :)

  14. Geralt z Rivii

    RCS tego cacka z przodu jest jak RCS starej su zapewniają to wirujące łopatki sprężarek silników ! no chyba że zrobili je z metalu nie odbijającego mikrofal ? taki żart, po za tym w widmie termicznym te silniki muszą pięknie świecić to tyle na temat stealth, temat osiągów to kolejna klapa po prostu kanciasty samolot słabej 4 generacji umalowany na niby 5

  15. AlS

    Davien, z tym Su-27 to oczywiście żart. Ale części z pochodnych Su-27 - Su30/35, ma wciąż sporo np. silniki i awionikę. Do tego RCS/SPO "nieco" odstaje od stealth i jest na poziomie europejskich maszyn generacji 4+. Nawet F-15 Silent Eagle ma 0.1 m2 (za The National Interest) w przedniej półsferze, więc w tym aspekcie rosyjski projekt jest całkowitą klapą. Tyle samo mogliby osiągnąć, modyfikując Su-27 i czyniąc z niego "Silent Flankera". Hindusi powiedzieli - pas, bo wiedzą, że w przyszłej dekadzie to "niemające analoga w mirje" szczytowe osiągnięcie techniki będzie skonfrontowane z chińskimi maszynami nowej generacji, którym znacznie bliżej jest do prawdziwego stealth.

  16. bender

    @Funklub Daviena: a możesz nieco rozwinąć tę zabawną koncepcję? Bo wg. obecnej rosyjskiej propagandy to Kindżały mogą odpalić tylko z Migów 31BM (prędkośc i wysokość Migów ma dać im zasięg), a typowymi nosicielami pocisków manewrujących dalekiego zasięgu są Tu-22M3 czy Tu-160, podczas gdy Su-57 nie jest ani tak szybki jak Mig-31, ani nie jest specjalnie stealth - jego właściwości stealth są bardziej mityczne niż legendarne Moim zdaniem magazynier uchwycił sedno sprawy, ale Rosjanie ze względów prestiżowych (konstrukcje stealth Chin, Japonii, Korei) będą propagandowo brnęli w nieudanego Su-57, bo i tak służy im głównie za platformę rozwoju technologii, z którymi niespecjalnie dobrze im idzie (radary AESA, nowoczesne silniki, materiały pochłaniające fale elektromagnetyczne). Możliwe, że jak już to opanują , to zdecydują się na nową koncepcję samolotu 5 generacji.

  17. Gracz

    Z tego co mówią Rosjanie to rcs su 57 wynosi 0,1m²

  18. Davien

    Ais, akurat Su-57 nie jest klonem Su-27 i nigdy nie był, to od nowa zaprojektowany samolot, efekt II etapu programu I-90. Natomiast co do RCS to F-117 miał je wynoszące 0,01m2,

  19. Davien

    Funku no dosłownie padłem:)) Jak sobie wyobrażasz pocisk o wymiarach Kinzała, który musi byc podwieszany w maks ilosci 1 sztuki pod MiG-a 31 lub 2 sztuk pod Tu-22M3M w komorze Su-57???? Takie bajki to tylko u ciebie:)

  20. Stirlitz

    W rosji dywagują czy podpiszą za rok, dwa kontrakt na śladowe ilości Su-57, a tymczasem w Syrii padają jeden za drugim zestawy obrony plot sprowadzane z rosji. Wczoraj Izraelczycy zniszczyli co najmniej dwa zestawy Pancir.

  21. Fanklub Daviena

    @magazynier: "Te Su 57 są ich armii potrzebne jak ratlerkowi buda." - Rosja ogłosiła, że robi wersję Kindżała, która ma się mieścić w wewnętrznych komorach Su-57 w ilości 2 szt. Nie konstruuje się nowej broni na nosiciela, którego nie zamierza się produkować. I nawet niewielka ilość Su-57 z hipersonicznymi Kindżałami pozwalałaby Rosji atakować dowolny, nawet najlepiej broniony cel (z "tarczą antyrakietową" czy lotniskowcami włącznie) w promieniu paru tys. kilometrów.

  22. Stirlitz

    Która to już zapowiedź kontraktu na Su-57? Trzydziesta ósma? I ciągle jest być może, będzie, niesprecyzowane źródło... itp. A tam biedaki w fabryce męczą się nad wyprodukowaniem dwóch sztuk.

  23. AlS

    Co by tu nie mówić, to ze wszystkich klonów Su-27 ten im wyszedł najlepiej. Zwłaszcza RSC już nie jest "huge", jak mawiał pewien pułkownik USAF, bo te pół metra kwadratowego to nawet mniej niż nasze F-16.

  24. obserwator

    Fajne camo ale dlaczego takie samo (na obydwu samolotach)?

  25. wania

    do baca. Urzekła mnie twoja historia. Rosja próbuje zrzucić winę za zamordowanie wielu ludzi i ich upodlenie na USA. Taka tradycja. Nie mieści się im w głowie, że jakiś naród okradany przez Rosję i coraz częściej patrzący na Zachód nie chce zgodzić się na życie pod rosyjską onucą. To wycofanie się z umowy o stowarzyszeniu z Unią Europejską i sprzedanie Ukrainy za 30 srebrników Rosji było przyczyną protestów. polska nie ma ambicji pokonania Rosji. Polska ma ambicję obrony przed Rosją. Bazy USA jeśli powstaną w Polsce podziałają na Rosję jak tona melisy. Tego możesz być pewien - w RFN było widać jak obecność wojsk USA działa na ZSRR.

Reklama