Technologie
Chiny oblatały prototyp bezzałogowego śmigłowca morskiego
Chińska firma AVIC China Helicopter Research and Development Institute poinformowała o oblocie prototypu pokładowego bezzałgoowca pionowego starty AR-500B. Maszyna o masie startowej do 500 kg ma trafić na wyposażenie korwet oraz małych patrolowców Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej. Wraz z wersją morską zaprojektowano automatyczne systemy lądowania i naprowadzania na okrętach, działające także w trudnych warunkach.
Maszyna AR-500B jest specjalnym, morskim wariantem oblatanej na początku roku maszyny AR-500C, która we wrześniu była testowana w Tybecie, najwyżej położonym lotnisku na świecie, znajdującym się 4411 metrów n.p.m. W ostatnich dniach listopada AVIC dokonał oblotu maszyny morskiej o czym 8 grudnia poinformowała chińska telewizja państwowa.
Bezzałogowiec jest wizualnie bardzo podobny do wersji „C”, która wyraźnie wzorowana była na bezzałogowych śmigłowcach Schiebel Camcopter S-100 i UMS Skeldar V-200. AVIC AR-500B napędzany jest silnikiem diesla, co zapewnia mu prędkość do 140 km/h i długotrwałość lotu do 4 godzin z ładunkiem do 70 km. Masa startowa wynosi 500 kg. Zasięg łącza radiowego, na które w wersji morskiej nie wpływa znacząco ukształtowanie terenu a antena zainstalowana będzie na maszcie okrętu-nośnika, wynosi 100 km. Chiński śmigłowiec bezzałogowy został dostosowany do obsługi i eksploatacji w trudnych warunkach morskich, co oznacza m.in. zwiększenie odporności na czynniki atmosferyczne w tym sól i wilgoć.
Czytaj też: Polskie możliwości i „wojny bezzałogowców”
Wraz z maszyną zaprojektowano również cały system związany z lądowaniem na małych jednostkach, również w trudnych warunkach pogodowych i przy relatywnie wysokim stanie morza. W tym celu powstał system naprowadzania podczas lądowania, śledzenia i korekty pozycji względem pokładu jak również rozwiązania związane z podwoziem, które musi lepiej amortyzować i działać przy pochyleniu pokładu.
Nowy typ maszyn, znacznie mniejszy niż śmigłowiec bezzałogowy prezentowany niedawno na pokładzie okrętu desantowego Type 75, ma trafić na znacznie mniejsze jednostki. Przeznaczony przede wszystkim do zadań rozpoznawczych, patrolowych i poszukiwawczo-ratowniczych AR-500B ma być stosowany na korwetach ale również mniejszych jednostkach, w tym kutrach patrolowych nie tylko marynarki wojennej ale też służb ratowniczych i granicznych.