Tajwan czeka na Abramsy. Za jaką cenę?

12 kwietnia 2021, 12:52
Abrams
Fot. Staff Sgt. Matthew Keeler/U.S. Army
Reklama

Jak donoszą media, Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej potwierdziło chęć zakupu amerykańskich czołgów podstawowych Abrams w specjalnie dostosowanej do tajwańskich wymagań wersji M1A2T. Od roku trwają już przygotowania w tajwańskich wojskach lądowych do przyjęcia tego najnowocześniejszego systemu uzbrojenia.

Na wspomniany potencjalny zakup w lipcu 2019 roku wydał oficjalną zgodę Departament Stanu Stanów Zjednoczonych w ramach programu Foreign Military Sales (FMS). Oprócz 108 czołgów podstawowych M1A2T Abrams tajwańska armia miała by pozyskać także 14 wozów zabezpieczenia technicznego M88A2 Hercules oraz 16 transporterów ciężkiej techniki M1070A1 HET. Ponadto zamówiony pakiet zawiera pełne uzbrojenie (w tym uniwersalne karabiny maszynowe 7,62 mm czy wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm), amunicję (różnego rodzaju) oraz części zamienne i sprzęt pomocniczy. 

Dodatkowo Tajwan miał otrzymać opancerzenie w wersji eksportowej, silniki czołgowe AGT-1500, przekładnie czołgowe X-1100-3B, a także system kierowania ogniem działający na zasadzie "Hunter-Killer", w tym zdalnie sterowane moduły uzbrojenia CROWS-LP, niezależne termowizory dowódcy (CITV) oraz wiele innych części zamiennych i sprzętu pomocniczego, a także pakiet logistyczny i wsparcia od amerykańskiej armii i zbrojeniówki. 

Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji tajwański M1A2T ma bazować na amerykańskim M1A2SEPv2, czyli przedostatnim najnowszym modelu tego czołgu eksploatowanym przez U.S. Army. Według planu tajwańskiego resortu obrony dostawy tych czołgów mają zostać zrealizowane w latach 2023-2026, a cały program ma pochłonąć od 1,25 do 1,42 mld USD w zależności od źródła szacunków. Jak pisał serwis Taiwan News, na zakup czołgów przygotowano budżet w kwocie 40,5 mld dolarów tajwańskich, czyli 1,42 mld USD.

Z kolei przy okazji podpisania umowy LOA, co miało miejsce w końcu 2019 roku, to samo źródło podawało, że podpisano łącznie trzy umowy o łącznej wartości 290 mld dolarów tajwańskich. Obok Abramsów były to myśliwce F-16 (na zakup 66 maszyn przeznaczono 247 mld dolarów tajwańskich) oraz ppk TOW-2B, które kosztowały według agencji CNA 7,5 mld dolarów tajwańskich. Te trzy kwoty, po dodaniu, dają 295 mld dolarów tajwańskich, przy łącznej wartości umów wynoszącej 290 mld dolarów.

Kwoty LOA na Abramsy i/lub F-16 są najprawdopodobniej nieco niższe od zatwierdzonego budżetu (z uwagi na negocjacje czy uwzględnienie infrastruktury), więc wartość zakupu czołgów można oszacować na od 1,25 do 1,42 mld USD (maksymalna notyfikowana kwota to 2 mld USD), możliwe też że wartości podawano w pewnym zaokrągleniu. Czołgi mają trafić do pododdziałów pancernych 6. Korpusu, który jest ulokowany w północnej części kraju. 

image
Reklama

Tajwańska armia rozpoczęła już wiosną ub.r. niezbędne przygotowania do przyjęcia nowego uzbrojenia. Wśród nich wymienić można rozbudowę infrastruktury takiej jak garaże czy poligony, a także szkolenie personelu wojskowego. Na szkolenie specjalistyczne do USA ma pojechać już 84 tajwańskich żołnierzy (z czego 34 to czołgiści, a pozostałych 50 to personel techniczny), którzy zostaną instruktorami w nowym pancernym centrum szkoleniowym Kengzikou w hrabstwie Hinschu. 

Obecnie tajwańskie wojska lądowe mają na swoim uzbrojeniu trzy podstawowe typy czołgów podstawowych amerykańskiej produkcji. Wśród nich wymienić można 480 M60A3 TTS, 450 CM-11 (hybryda podwozia M60A3 i wieży M48A3) i 250 CM-12 (zmodernizowany M48A3 Patton). Wprowadzenie do służby liniowej w tajwańskich pododdziałach pancernych nowych M1A2T Abrams skokowo podniesie ich potencjał bojowy. Ten zakup ten oraz kilka innych ulokowanych przez tajwańską armię w amerykańskiej zbrojeniówce wpisuje się w coraz bliższe relacje na linii Tajwan-USA oraz rosnące napięcie obu tych państw z Chińską Republiką Ludową w tym regionie.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 121
Reklama
Asia
piątek, 16 kwietnia 2021, 17:01

USA nam nie pozwoi na K2 się zdecydować

trzcinq anty447
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:35

Co tu dużo pisać. Wystarczy zapoznać się z ofertą Koreańską i wszystko jasne! Oferta dot. Abramsa jest lepsza tylko od tej dot. Leoclerca

Trzezwo myslacy
niedziela, 18 lipca 2021, 13:19

O jakim K2 mowisz koreanskim czy 2PL? Zeby cos mowic to muszisz sie troche na tym znac, niedawno w ,,Nowej Technice Wojskowej,, byl artykul o K2 , w oryginalnym wydaniu nie spelnia polskich warunkow i jest drozszy od M1A2... Natomiast wersja K2PL to calkiem inny czolg ktory do chwili obecnej nie istnieje , moze za pare lat.

Davien
piątek, 16 kwietnia 2021, 09:06

Oferta koreanska: czołg na poziomie M1A2 za min 2x wyzszą od abramsa cenę ale za 10 lat może produkowany w Polsce.

Daniel J.
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:37

Wyższa obecnie, nie wiesz o ile uda się zredukować koszt produkując w Polsce. I po to by moc je produkować w Polsce wtem sposób cześć pieniędzy zostanie w kraju.

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 20:27

Daniel, do tej ceny to jeszzce dojdzie koszt opracowania prototypu, zakup maszyn i szkolenie personelu, pierwsze czołgi najwczesniej wyjada z polskich zakładów jakies 9-10 lat od podpisania umowy. A żeby je produkowac najpierw dużo pieniędzy wyjdzie z Polski i w zamian za to bedziemy mieli czołg na poziomie M1A2 kiedy dzisiejsze czołgi beda masowo wycofywane i zastepowane nowa generacją. K2PL byłby b. dobry ale DZISIAJ a nie za dekadę.

J23
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:25

Po co kupowac Abramsy skoro na polskiej ziemi przez cały rok są Abramsy amerykańskiej armii. Wystarczy tylko szkolić czołgistów na tych maszynach a w razie W amerykanie udostępnią te składowane w polsce. Wystarczy tylko aby raz po manewrach zostawili czołgi w Polsce na przechowanie a nie wieźli ich z powrotem

Lld
sobota, 17 kwietnia 2021, 18:17

Wlasnie dlatego nalezy kupic pewna ilosc Abramsow. Nawet gdyby amerykanie nas zostawili, to calego sprzetu nie zabiora do samolotow. Czolgi, amunicja, mat. eksploatacyjne zostana. Warro umiec to obsluzyc. Moze na pustyni maja jakies niestare warianty, ktore po malej moderce, da sie je doprowadzic dosporej wartosci bojowej. Jabym sie rozejrzal i nabyl ze 100 szt.

Daniel J.
sobota, 17 kwietnia 2021, 16:36

Typowy dusigrosz, wszystko chce za darmo. Ale odpowiem na twoje pytanie - by mieć własne i móc ńimi rozporządzać jak się chce i kiedy się chce. - to odpowiedz w zasadzie na pytanie po co posiadać własne czołgi, bo nie koniecznie musza to być abramsy.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:08

Bo jest ich za mało?

Ech
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:07

Z tego co wiem zamowili tez 400 rakiet przeciwokretowych Harpun. Drogi zakup ale ocenia sie ze moze poslac na dno ok 50% sil inwazyjnych z Chin. Maja byc dostarczone bodjarze w 2023-24. Dlatego jesli inwazja by miala sens to raczej przed ich dostarczeniem.

Dolite
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:30

A co z tymi Abramsami , które Irak wyrzucił na śmietnik bo okazało się, że sprawdzały się gorzej aniżeli T-72 które w końcu Irak zamiast Abramsów nabył? Mogli Irakijczycy te swoje wyrzucone Abramsy wypiaskować i sprzedać Tajwanowi. I jeszcze niech Arabia Saudyjska sprzeda Tajwanowi swoje przeciwlotnicze Patrioty PAc3+ , bo w wojnie w Jemenie nie nadają się nawet do pilnowania wielbłądów na pustyni...

Myslacy
niedziela, 18 lipca 2021, 13:24

Dolite skad bierzesz takie informacje? Chyba od kolezkow przy piwie. Irak zadnego nie wyrzucil tylko ich nie remontuje bo brak czesci.USA zakrecilo kurek dlatego iz wbrew umowie Irak przekazal czolgi Hezbollachowi i to byl powod.

Abrams
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:34

Absolutnie się mylisz , nie doczytałeś , korupcja w Iraku doprowadziła do braku części zamiennych do tych czołgów i „nagle” okazało się że remontować łatwiej stare T-72 niż kupować części do Abramsów

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:08

Irak dostał totalnie małpia wersję Abramsa. Ich M1A1M to taki podstawowy M1 z działem 120mm. I nei wyrzucili ale ciągle uzywają Nie nabyli tez żadnych T-72 ale T-90MS. Natomiast patrioty w AS doskonale radzą sobie z latającym złomem z Rosji i Iranu co jak widać wzbudza potezną panikę w Moskwie.

trzcinq antypropagandysta
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:03

Irackie T to malpie wersje bez odpowiedniej amunicji mogącej zaszkodzić niemalpim wersją amerykañskich Abramsow. Zresztą i tak większość irackich maszyn porzucili oni sami reszta padła ofiarą lotnictwa pare Abramsow i Bradley.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:53

Irackie T-72 to mieszanka T-72A, T-72M/M1 więc nie tylko małpie wersje. A co do rzekomego porzucenia to wiekszość rosyjskich czołgów padła ofiarą lotnictwa oraz Bradleyów choc Abramsy maja na koncie ok 100 T-72.

Tani
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 05:38

Irackie t-72 to nasze teciaki czemu sie wstydzicie. Ludzie ktorzy nadzorowali montaz tych pojazdow jeszcze zyja. Lew Babilonu to nasz z Gliwic T-72.

Szwejk wojak
środa, 14 kwietnia 2021, 08:37

Yes ale super czolg. Zniszczyl t55 i t72 w mapiej wersji

Tani
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 05:40

Nie 55 tylko 59. 59 byl standartowym tankiem armii Iraku. T-72 mieli tylko dwa pulki. Reszta 59 produkcji chinskiej

trzcinq
środa, 14 kwietnia 2021, 08:03

No przecież to napisałem a i zapomniałeś wspomnieć o T-55. Była MoC co

Fanklub Daviena i GB
wtorek, 13 kwietnia 2021, 11:37

Świat wg Daviena: irackie T-72 dostały lanie bo ruskie konstrukcje są dziadowskie (o tym, że miały nieszkodliwą dla przeciwnika polską amunicję ppanc to wolał nie wspominać), ale irackie Abramsy dostały lanie "bo to małpia wersja"... :D

Baba Jaga
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:45

Nie od dziś wiadomo, że poziom uzbrojenia musi być dostosowany do poziomu dostępnej obsługi, jej kultury technicznej, logistyki, oraz możliwości finansowych utrzymania go w sprawności. Wraz z kosztownym szkoleniem załóg. Dlatego np. mimo że uważam F35 za dobrą maszynę, to już niekoniecznie za dobry wybór dla nas...

Rezerwa
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:04

Polska też, i oby jak najszybciej!

alkaprim
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:22

Oby nie panie rezerwa.Jak już to k2-jak najszybciej.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:07

"Najszybciej" to słowo klucz na K2 klepany w państwowych manufakturach może poprostu zabraknąć czasu.....K2 może się stać przysłowiową musztardą po obiedzie.

pomz
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:59

Czy w razie W, Korea dostarczy nam natychmiast np 500 czolgów K2? jesli tak, to w jaki sposób,koleja przez Chiny,Rosje? A USA potrafi nawet sztuczny port wybudowac, ma srodki zeby tyle czolgow, nawet wiecej do Pl dostarczyc! Pomysl troche. Tylko czaolgi made in USA...A ze sa cholernie drogie, no cóż... Armia jest droga :)

Lol
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:35

W razie W nie będziesz mieć tyłu dodatkowych operatorów tych 500 czołgów.

baba
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:13

Nikt nie dostarczy nam 500 czołgów natychmiast. Może 500 skorup z pustyni w przestarzałych wersjach, do remontu i modernizacji. Jeżeli chcemy mieć najlepszy czołg ( najbardziej zaawansowany technicznie) to tktoś go musi wyprodukować.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 13:01

Np Bumar .....niezły kawalarz jest z kolegi.

Luke
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:59

w naszym wypadku zakup Abramasa rodzi wiele problemów, które np. wiążą się z masą tego pojazdu

Eter
wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:50

Abramsy w wersji PL musiałyby zostać dostosowane poprzez zmniejszenie masy. W takim przypadku żadna z istniejących wersji nie mogłaby zostać zastosowana, a wiec albo zmniejszenie możliwości poprzez np. Nizszy poziom opancerzenia albo lżejszy powerpack. Czołgi K2 zgodnie z propozycja koreańską miałyby być produkowane w Polsce. Propozycja Koreańska jest najkorzystniejsza pode względem koszt-efekt.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:26

Ale juz ważące po 64-65 ton Leo2A7V czy K2PL nie musiałyby byc dostosowywane a wazacy 64 tony M1A2 SEP2 czy SEP3 wazacy 68 ton juz tak?

Rejtan
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:08

Trzeci typ czołgu? Masa ponad 60 t? Już wolałbym 12 dodatkowych F35 + 12 F16V w tej samej cenie. I ew. 3-4 zestawy Globalhawk AEWCS. tajwan aktualnie nie nadąża z produkcją scalaków, mino podniesienia ceny o 25% zamówienia rosną. Maja kasy i będą mieć wicej, a USA boi się że ChRL w końcu przutuli największego producenta procesorów na świecie.

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:41

Zgoda z tobą stary, K2pl to najlepsza opcja dla Polski

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:10

Jakies 2x drozszy od M1A2 i wcale nie lepszy. Pierwsze czołgi w Polsce to min 2029-30r. Cos jeszcze do dodania?

LMed
wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:21

Nie wystarczy. K2 to utopia.

trzcinq
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:30

No no a teraz powiedz nam czemu?

Roli
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:40

Za 10 i więcej lat. W Polskich manufakturach ile będą ich robić ok 25 rocznie? Wystarczy kupić ok100 Abramsów +30% do magazynu,do 18 dywizji, która powinna być ciężka. Leopardy wrócić tam gdzie były, zmodernizować Twarde i powoli klepać za ileś lat K2 ale poczekać z wyborem działa.

trzcinq
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 08:06

Nie prawda. Ile kupisz? Katastrofa logistyczna. Brak pieniędzy ci coś mówi? Za duzo opóźnień modernizacyjnych sie uzbieralo

Asia
piątek, 16 kwietnia 2021, 17:00

Nie powie bo nie wie

guderian
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:02

A na wypadek godziny W np 1000 sztuk nam K2 dostarcza? jak dlugo je bede robic? Jak nam je dostarcza? Koleja? Statkami?

trzcinq
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:08

Nikt ci tylu czołgów nie dostarczy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Zresztą kim to obsadzisz?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:55

USA, dostarczy, maja pod dostatkiem M1 na pustyni, choc nowe nie bedą:) A co do obsadzenia to znalezliby się ludzie,choć trzeba by ładowniczych poszukać.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:43

W razie W nikt ci nie dostarczy statkiem 1000 MBT choćby nawet chciał.

KPPL
wtorek, 13 kwietnia 2021, 08:04

W dziesięć dni to nam nikt nie dostarczy. Chyba, że jako dostawę rozumiesz wyjazd z magazynów w Powidzu i w Niemczech? Amerykanie równie dobrze zamiast oddziałów wsparcia mogą sprzedać nam te czołgi za depozyty złota. K2 trzeba kupić bo tylko Koreańczycy są w stanie szybko rozpocząć produkcję w Polsce.

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:28

K2PL z zakładów w Polsce to min 8-9 lat od chwili podpisania umowu wiec nie zmyslaj.

"Pułkownik" Michał
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:54

Koreańczycy oferowali polonizację K2PL Wilk. Więc poza pierwszą partią, to resztę my byśmy spawali u siebie. ;P

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:28

Pierwszy K2PL z polskich zakładów( o ile wszystko pójdzie idealnie ) to 8-9 lat od chwili podpisania umowy.

trzcinq
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:10

I super

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 12:51

Tak jak Gawrona ....

lollo
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:04

A kto wsiądzie do tych 1000 abramsów :D

andrzejto
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:36

A którędy będą jeździć po Polsce? Ile mamy mostów o odpowiedniej nośności?

Eee tam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:43

Tylko jedna fabryka w Ohio potrafi wyprodukować 120 nowych Abramsów. Na miesiąc. To może dajmy sobie spokój z udawaniem.

Eagle
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:57

Nam zaproponowali second hand, a nie brand new z Lima.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:11

Jeśli zaproponują to nowe aby utrzymać linię produkcyjną. W razie "W" zgaduje zaproponują na szybko te z pustyni

Viktor
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:39

3.6 mld pln za 144 leopardy? Bravo

Janka
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:49

To nie tak, że nas nie stać. My wolimy T-72 z Bumaru. 12 sztuk odrestaurowanych rocznie.

dropik
wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:29

Czyli się opłacało. Musisz odjąć te setki milionów, które poszły bezpośrednio do Bumaru. Po przeliczeniu ceny Abramsów na 142 sztuki to wyszłoby ze 2 mld czyli 7 mld +vat ;). Przy czym to tylko prognozy Chińczyków, a jak będzie to się okaże. Oczywiście , zgadzam się ze nasze nie wyszły tanio i dobrze.

Ernst
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:32

Już o tym pisano w prasie zagranicznej, koszt to 1,3 mld zł za dwa bataliony wraz z zapleczem. Patrząc realnie, to jedyna opcja na racjonalne czasowo i kosztowo rozwiązanie na wzmocnienie wojsk pancernych dla nas.

Marek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:09

Realne wzmocnienie wojsk pancernych to nowoczesne RPG w dużych ilościach!!!! Bataliony czolgowe przy miażdzącej przewadze lotnictwa przeciwnika są bez urzyteczne. A turbinowy Abrans to utopia przy Polskich warunkach że by go np. z Żagania do Warszawy przebazować w czasie wojny to by ze 4 razy do pełna go tankować.I stado cystern by musiało za dywizją pancerną podąrzac!!! KOLEJNA SPRAWA ZE SAM CZOŁG BEZ DOBREJ AMUNICJI TO MOŻNA SOBIE W BUTY WSADZIĆ!!! Nawt stary rosyjski T72 strzelając amunicją rdzeniem ze zubożonego uranu zniszczy praktycznie karzdy czołg podstawowy!!!! POLSKA KUPILA LEOPARDY I CO Z TEGO JAK AMUNICJA DO NICH MA TAKĄ SAMĄ SIŁE OGNIA CO DO naszych T72. Tak samo jak z zakupem F16 kupiliśmy nowoczesne samoloty ale amunicji dla nich praktycznie żadnej!!!!! To samo bedzie z F35.... Dlatego moim skromnym zdaniem dobry nowoczesny RPG bedzie wiecej wart nisz te nasze czolgi!!! Tym bardziej ze do obslugi przeszkolenie rekruta zajmnie moze 10 min. wrazie konfliktu!!!! Tylko potrzebujemy tych RPG tysiace a nie pare sztuk tak jak jest teraz!!!!

GRD
środa, 14 kwietnia 2021, 08:36

Minimum jeden na kompanię, nie ważne jakiego rodzaju wojsk. Do tego minimum jeden grom/piorun na kompanię. I jeden granatnik podwieszany na drużynę/sekcję. A nie mamy bezbronne jednostki wsparcia, wyposażone w radary, sprzęt łączności, gdzie nawet nie ma czym drona zdjąć. O BMP3 czy innym BMD nie wspominając.

K
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:23

Dokładnie

WRZECIONO
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:14

Ciężki Czołg na górzysty kraj błędna koncepcja system do walk na odległość wzrokową ,a więc sama idea jego stylu walki skazuje go na porażkę ,co lądujący desant będzie rozstrzeliwał ,realizując działoczyn z bliskiej odległości 6km bo tyle może jego działo od razu demaskuje swoją pozycje i zostaje likwidowany przez wsparcie desantu typu latadełka bądź salwę z któregoś okrętu ,na Tajwan potrzeba systemów bojowych w konwencji włoskiego Centauro z wieżą Draco i 76mm armatą ,system ten kalibrem i szybkostrzelnością wyzerują każdy lądujący element bojowy desantu , a z racji na uniwersalną wieże oraz posiadając własny radar namierzania i zobrazowania przestrzeni może realizować działania OPL niszcząc systemy wsparcia desantu jak śmigłowce, drony i nie tylko bo i aparaty powietrzne znajdujące się na wysokości 8km i z odległości 20km a posiadając specjalną amunicję nawet cele z 40 km w sam raz do niszczenia podpływających okrętów , a że system jest na kołach jest 3razy szybszy od czołgu a więc szybciej może zmieniać pozycje ogniowe itp , i strzela ze zwykłej amunicji na odległość rzędu 18-20km nie mówiąc o innych walorach przydatnych w tym górzystym kraju ...czego i Polsce życzę jako system uniwersalny

wtorek, 13 kwietnia 2021, 07:37

W Iraku Abrams zniszczył teciaka z 10 km.

Tani
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:00

Cheba nie, najdalszy to Challanger mial jakoby ustrzelic T-59 na 4 km. Pentagon napisal ze gdyby Irak mial nowoczesna amunicje stracili by 11 Abramsow. No ale gdyby......

trzcinq
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:14

I? Widzisz ty różnice miedzy Irakiem a Polską? Choćby geografia podpowiem

wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:31

?

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:36

No widzisz jaki jesteś mądry Jak nic zostaniesz Ministrem Obrony

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:07

No na to wygląda. Jeżeli chińczycy wylądują to Centauro 2 lepiej by się sprawdziły w takim terenie niż setka ciężkich Abramsów. Tak mi się wydaje

Tani
czwartek, 22 kwietnia 2021, 08:18

Ruscy badali Centauro w Kubince sa zdjecia i jego koncepcje odrzucili.

Valdore
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:12

Jako cele dla Chińczyków na pewno, ale nie do obrony.

trzcinq
wtorek, 13 kwietnia 2021, 17:14

A kumam. Okopane pancerne wieże :)

wert
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:16

tak ci się wydaje

trzcinq
wtorek, 13 kwietnia 2021, 15:11

Dokładnie. Tak mi się wydaje

Keras
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:49

tak Tajwan chce powitać swoich rodaków z kontynentalnych Chin.

ja
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:31

".... Ministerstwo Obrony Republiki Chińskiej potwierdziło chęć zakupu amerykańskich czołgów podstawowych Abrams .... " świat się zmienia, coraz szybciej. Chiny kupują ABRAMSY a USA się zgadza.

Kłopotek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:48

Republika Chińskato Tajwan Chiny to Chińska Republika Ludowa

ADRIAN
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:05

REPUBLIKA Chińska nie Chińska Republika Ludowa...

Gh
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:36

W czym problem?

Eee tam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 15:47

Wybrali Abramsy zamiast koreańskich wynalazków? Dziwne

Losio
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:53

Nie mogli kupić koreańskich, bo Chiny nałożyłyby sankcje na Koreę a może nawet zerwali stosunki dyplomatyczne. Dlatego tylko Amerykanie mogą sobie pozwolić na sprzedaż broni Tajwanowi.

poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 21:11

koreańczycy raczej nie mają takich zapasów czołgów , a wyprodukowanie 100 sztuk zajeło by trochę czasu

7tp
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:04

no wlasnie, a niektorzy bredza o K2 dla Polski, i to jeszcze w liczbie kilkuset sztuk :)

"Pułkownik" Michał
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:00

Niestety widać, że nie jesteś w temacie. Koreańczycy oferowali nam polonizację K2PL Wilk. Tak więc gdy oni by nam spawali pierwszą partię my mielibyśmy czas przygotować własny przemysł by ten potem już spawał te czołgi samodzielnie. W tym tkwi siła Koreańskiej propozycji. My byśmy spawali maszyny u siebie a im odpalali procent za przekazany know how od każdej maszyny.

Klopotek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:50

Tak tylko,że taka opcja wymaga lat i to wielu, mamy tyle?

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 14:36

Dokładnie, to jakby wszystko poszło idealnie to pierwszy K2PL wyjechałby z zakładów w Polsce po 8-9 latach od podpisania umowy. Dolicz do tego koszt opracowania K2PL, zakupu linii produkcyjnej i szkolenia pracowników itd. I policz ile wyjdzie ci za K2PL bo nie bedzie to 12mln usd ale wiecej. K2PL byłby dla Polski b.dobry ale w tej chwili a nie za 10-15 lat kiedy bedzie on tym dla ówczesnych czołgów czym dzis jest T-72M.

andrzejto
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:37

Licencji na K2. Czyli produkujemy je sami. Skądinąd podwozia już robimy do Krabów.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:12

Po 30 latach kombinowania....

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:19

Serio? Co w tym dziwnego? Kupują od swego jedynego pewnego sojusznika. Abramsy i nie tylko zresztą.

easyrider
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:15

Wcale nie dziwne. Jeżeli ktoś im może pomóc, to Amerykanie więc od nich kupują. Korea Płd. to ich rywal gospodarczy.

Pjoter
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:05

Bo sa od reki. Tylko kwestia dolozenia modyfikacji/upgrade'u.

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:33

Nie sa od reki bo to specjalnie opracowana dla Tajwanu wersja. A koszt za czołg to ok 12mln usd.

Aswd
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:47

Przeciez nie beda to brand new...

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:15

Wszystkie czołgi dla Tajwanu to nowa produkcja powstała od zera a nie modernizacja.

wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:45

Niestety nie.

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 21:13

Oj chyba tak.

Eee tam
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:43

Ale to chyba na bazie starych skorup bo Chrysler chyba już od dawna nie buduje Abramsów od zera?

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:46

Jak najbardziej utrzymują linię produkcyjną.

Davien
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:38

Budują.

Peru
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 20:07

W Lima.

123
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 15:33

My tez powinnismy zastapic T72 i Twarde Abramsami, do czasu wprowadzenia nowych K2PL.

Klopotek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 22:53

Jeśli idziemy w Abramsy to nie w K2Pl, jeśli idziemy w K2Pl to branie Abramsow jest bez sensu. Abrams to lepszy czołg od K2

wtorek, 13 kwietnia 2021, 16:46

Nie ekonomicznie to porażka

lolo
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:08

Mosty o ile nie zostaną rozwalone nie wytrzymają ich masy

Sdr
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 19:18

Jeżeli myślimy o wymianie kilkuset czołgów, to jedyną drogą jest klepać je w kraju na licencji - patrz Rosomak, lub zaprojektować/zintegrować i klepać w kraju - patrz BWP Borsuk. W przypadku zakupu z półki rozjadą nas koszta pozyskania - starczy na kilkadziesiąt - a później koszta serwisu. Nie mówiąc o dyktacie producenta w przypadku potrzeby modernizacji - patrz Leo2 lub F16.

plutek
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 22:07

tak, 2 sztuk miesiecznie, w naszych manufakturach. Borsuki przewidywane sa do realizacji 2030 rok, kilkaset sztuk, a Ty jeszcze o K2 w Polsce piszesz. A oprocz tego Kraby, Raki itp itd.

Sdr
wtorek, 13 kwietnia 2021, 18:45

Po pierwsze, gdzie napisałem że K2,. Po drugie kto mówi że to ma być HSW. Bumar powinien zostać doinwestowany i wykorzystany do produkcji. On sam jest za słaby. Braki inwestycji i zamówień doprowadziły go do stanu jaki jest. Inżynierowie, którzy coś umieli pewnie już tam nie pracują, reszta nie ma szans na rozwój, itp, itd. Chcemy mieć czołg i chcemy być "niezależni".. to trzeba się określić. Bumar jest w stanie, po odp. dofinansowaniu i ukierunkowanym rozwoju klepać setki tanków. Trzeba chcieć, widzieć potrzebę i mieć plan... środki.

Chyżwar dawniej Marek
wtorek, 13 kwietnia 2021, 09:49

Nie chodzi o "manufaktury" tylko o zamówienia. Tych Borsuków rocznie można by było produkować i dwa razy więcej. Tyle, że nikt za dodatkowe pojazdy nie zapłaci.

"Pułkownik" Michał
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:03

W przypadku większego zamówienia, opłaca się otworzyć nową linię produkcyjną i zwiększać możliwości produkcyjne. ;)

Clash
wtorek, 13 kwietnia 2021, 12:58

Tak jak w przypadku siedmiu Gawronów marzycielu....

asf
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 23:31

Tylko, że Borsuki, Kraby i Raki to produkuje HSW, a czołg powinien być produkowany ZM Bumar... zatem zdolności produkcyjne będą. Byle tylko kasa była

Uczciwość
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:50

Lepiej wybrać bardziej pewną opcję, istniejący wóz sprawdzony w działaniach wojennych, który wykazał się odpornością na zniszczenie i wysokim poziomem ochrony załogi, najwyżsyzm z konstrukcji dostępnych na rynku i sprawdoznych bojowo czyli abrams niż jakieś mityczne niewiadomo co pod dumnym tytułem K2PL.

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 18:31

No tak Abrams faktycznie jest najbardziej sprawdzonym mbt na świecie a w starciu z T-55 i T-72m istotnie wykazały wysokie walory bojowe :)

Davien
wtorek, 13 kwietnia 2021, 00:17

No cóz rosyjskei czołgi nie wykazały się niczym, na Ukrainie T-72B3 były wybijane przez zwykłe stare pociski do ukraińskich 125-tek

trzcinq
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:22

A po co nam logistyczna katastrofa? Przecież Wilk (oby K2pl) ma zastąpić zaeowno teciaki a potem również i Leopardy

Xorer
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:25

Szczególnie gdyby USA sfinansowało sprzedaż naszych teciaków i twardych na Ukrainę.

Tani
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:14

Ja cie popieram ,sprzedajmy tez 2s1,bwp i wszystko to co po UW. Ja wtedy sam pojde i oddam moja karte mobilizacyjna z uwagi na brak wyposazenia nie jestem w stanie bronic ojczyzny niech broni jej ktos inny. Kto? Nie moj problem tylko WKU. WKU to wojskowa komenda uzupelnien. Oni te karty powinni dac wam namiary maja na kompy i do rejestru Xorer do Abramsa bo chce.

Bobek
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 17:25

Nie samymi teciakami i twardymi WL stoją.

123
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:27

Dokladnie.

456
poniedziałek, 12 kwietnia 2021, 16:14

Oby nie bo przy nich pozostaniemy

Tweets Defence24