Reklama

Siły zbrojne

Szwecja: Zimowe testy M-346 Master [FOTO]

Samolot szkolenia zawansowanego Leonardo M-346 Master przeszedł na szwedzkim lotnisku Kiruna testy certyfikacyjne w niskich temperaturach. Maszyna spędziła ponad 12 godzin wystawiona na czynniki pogodowe w temperaturze sięgającej  -20°C, po czym została uruchomiona.

Badania związane z certyfikacją samolotu M-346 Master w niskich temperaturach odbyły się w dniach 20-24 stycznia 2017 roku na lotnisku Kiruna w szwedzkiej Laponii. Jest to nie tylko najdalej na północ położony szwedzki port lotniczy, ale też miejsce funkcjonowania ośrodka badawczego Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i planowanego Szwedzkiego Portu Kosmiczego, który ma powstać we współpracy władz w Sztokholmie i firmy Virgin Galactic.

Ze względu na występujące tu długotrwale niskie temperatury, śnieg i inne czynniki atmosferyczne typowe dla eksploatacji w warunkach zimowych, Kiruna była optymalnym miejscem dla testów samolotu Leonardo M-346 Master.

Maszyna została umieszczona na ponad 12 godzin na płycie lotniska, wystawiona na pełną gamę czynników atmosferycznych. Podczas testu zarejestrowano temperatury -20°C, silny wiatr, intensywne opady śniegu i oblodzenie. Następnie M-346 poddano procedurze uruchomienia wszystkich systemów i kontroli gotowości do startu. Test obejmował m. in. instalacje antyoblodzeniowe, silnik, zapasowe źródło zasilania (APU) i awioniki. Według komunikatu Leonardo wszystkie próby przebiegły pozytywnie.

Test niskich temperatur jest częścią procedury certyfikacyjnej eksploatacji maszyny w różnych warunkach pogodowych. W 2011 roku M-346 przeszedł w Kuwejcie testy w temperaturze sięgającej +60°C, podczas prezentacji lokalnym siłom powietrznym. 

Reklama

Komentarze (6)

  1. november

    Niech jeszcze przeprowadzą testy avioniki i radaru w warunkach polskiej listopadowej mgły. Wtedy pogadamy.

    1. Vvv

      A co ma mgła do radaru i reszty gratów? Wszystko masz izolowane, z osuszaczami, nadciśnieniem itp.

  2. Willgraf

    ale ich Mastery maja już pylony pod skrzydłami ! nasze niestety ani uzbrojenia ani dodatkowych zbiorników paliwa przenosić nie mogą

    1. Vvv

      Moga ale nie zostały zamówione.

  3. Kóma

    A gdzie się podziały te polskie Mastersy ? Czy Włosi płacą już odszkodowania za opóźnienia ???

    1. zdziowiony

      W dęblinie.

    2. Qba

      Nadal nie przeszły odbioru ze względu na niezgodność z wymaganiami określonymi w umowie.

  4. Stelle

    -20°C jak na Kirunę to można powiedzieć o tej porze roku, że nie było zimno.

  5. Podlasiak

    A u nas i -25 st C bywa.

  6. tako

    Ale czy podniósł się w powietrze?

Reklama