Reklama

Geopolityka

Śmigłowce Superhawk dla Białego Domu. "Potwierdzono spełnienie wymagań"

Fot. Sikorsky Aviation
Fot. Sikorsky Aviation

Koncern Lockheed Martin poinformował o pomyślnym zakończeniu przeglądu projektu na budowę śmigłowca VH-92A przeznaczonego dla prezydenta USA. Oznacza to, iż otrzymał status gotowości do montażu i kolejnych testów.

W lipcu przedstawiciele koncernu Lockheed Martin, Sikorsky oraz Naval Air Systems Command (NAVAIR) spotkali się z przedstawicielami rządu USA i przeprowadzili przegląd krytyczny (Critical Design Review - CDR) programu wymiany prezydenckiego śmigłowca. W trakcie jego prowadzenia udało się wykazać, że program pozyskania śmigłowca VH-92A spełnia wymagania oraz jest gotowy do fazy montażu, testowania oraz oceny.

Kontrakt o wartości 1,24 mld dolarów na śmigłowce dla Białego Domu został podpisany 7 maja 2014 roku i realizuje go koncern Sikorsky Aviation, przy współudziale Lockheed Martin. Umowa obejmuje dostawę pierwszych sześciu maszyn VH-92 Superhawk, spośród planowanych 23 sztuk. Mają one zastąpić obecnie stosowane śmigłowce VH-3 i VH-60 tego samego producenta. Kontrakt obejmuje budowę i wyposażenie sześciu maszyn przedseryjnych.

Czytaj także: Lockheed Martin zaoferuje radar obrony powietrznej dla US Army

Dostawy przedseryjnych maszyn mają zostać zrealizowane do 2020 roku. Jak twierdzą przedstawiciele jednego z producentów pierwszy latający prezydencki śmigłowiec VH-92 zostanie zmontowany już w przyszłym roku. Modele te mają zostać przeznaczone do testów. W tym czasie powinna ruszyć produkcja 17 kolejnych egzemplarzy, które zostaną dopiero zakontraktowane. Zgodnie z planem wymiany prezydenckiej floty ich dostawy mają zakończyć się w 2023 roku. Obecnie nie podano całego kosztu tej operacji.

Śmigłowiec VH-92 będzie bardzo wyspecjalizowany wariantem dobrze sprzedającej się na rynku cywilnym maszyny S-92 Superhawk. Używane są do transportu VIP przez kilkanaście państw na całym świecie, m.in. przez Azerbejdżan, Bahrajn, Koreę Południową, Kuwejt, Tajlandię, Turcję i Turkmenistan oraz Arabię Saudyjską (wykorzystywane przez siły bezpieczeństwa).

Obecnie śmigłowcowym transportem prezydenta USA o kryptonimie "Marine One" zajmuje się Korpus Piechoty Morskiej USA i to on będzie głównym odbiorcą nowych maszyn.

Czytaj także: Bell Helicopter o kontrakcie na śmigłowce dla US Marines

Reklama

Mikrostan wojenny, Mad Max w Syrii - Defence24Week 102

Komentarze (1)

  1. s67

    IMHO bardzo mylaca jest nazwa smiglowca - Superhawk brzmi jak kolejna wersja H-60.

Reklama