Skurkiewicz: Kruka nie będzie przed 2024 rokiem

15 kwietnia 2021, 08:08
VI_zmiana_PKW_Afganistan_(02)
Fot. MON
Reklama

Nowych śmigłowców szturmowych dla wojska na pewno nie będzie przed 2024 rokiem - przyznał wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz mówiąc o programie Kruk - nabycia nowoczesnych śmigłowców bojowych, które zastąpiłyby przestarzałe posowieckie śmigłowce Mi-24.

Skurkiewicz o program Kruk został zapytany w środę w Polskim Radiu 24.

"W programie Kruk, który będzie realizowany w najbliższych latach - jest zapisany w planie modernizacji technicznej na lata 2021-2035 - muszą zostać zakupione śmigłowce na potrzeby sił zbrojnych, bo te, którymi w tej chwili dysponujemy, Mi-24, są bardzo przestarzałymi konstrukcjami" - zapewnił.

Skurkiewicz dodał, że śmigłowce szturmowe, które "pewnie spełniłyby oczekiwania sił zbrojnych" są produkowane "w kilku krajach, przez kilka firm.

Dopytywany o to, kiedy Polska kupi śmigłowce szturmowe Skurkiewicz odpowiedział: "Przed nami jeszcze kilka lat do momentu kiedy dokonamy wyboru tego statku (powietrznego - PAP)".

Podkreślił, że wybór nowego śmigłowca bojowego, "to musi być bardzo przemyślana decyzja ze strony MON i wojska". "Mamy już w tej chwili określone przemyślenia" - zapewnił, ale dodał jednocześnie: "Na pewno nowych śmigłowców, tych o których mówimy (szturmowych - PAP) nie będzie przed rokiem 2024".

Reklama
Reklama

Posowieckie ciężkie śmigłowce Mi-24 zwane "latającymi czołgami", to jedyne uderzeniowe śmigłowce w polskim wojsku. Obecnie mamy ich 30. Maszyny te uchodzą już za przestarzałe i nie spełniające wymagań współczesnego pola walki - były produkowane od 1969 r., a w Polsce służą od 1978 r. Pomimo tego były używane w Afganistanie, gdzie stanowiły istotne wsparcie bojowe dla wojsk lądowych, a także ochronę dla transportowych śmigłowców Mi-17.

W połowie 2018 r. MON deklarował, że pozyska 32 śmigłowce uderzeniowe w ramach programu Kruk.

"Kończymy prace analityczno-koncepcyjne i za kilka miesięcy ogłosimy postepowanie na pozyskanie nowych śmigłowców uderzeniowych. Gotowość dostawy śmigłowców dla Sił Zbrojnych RP wyraziło wiele firm z Europy i USA. Wszystkie zaproponowane konstrukcje stanowią najwyższą jakość i pozyskanie ich znacznie rozszerzy zdolności lotnictwa śmigłowcowego. Za kilka miesięcy zostanie wszczęte postępowanie przetargowe, a umowę planujemy podpisać w przyszłym roku" - informował MON w czerwcu 2018 r. 

Na razie jednak program Kruk jest wciąż w fazie analityczno-koncepcyjnej. Nie zakończyła się też ocena Podstawowego Interesu Bezpieczeństwa Państwa, która ma kluczowe znaczenie dla tego programu. Możliwy jest bowiem zakup albo w trybie FMS śmigłowców amerykańskich (AH-64E Apache Guardian lub AH-1Z Viper) albo pozyskanie od producenta europejskiego. W tym ostatnim przypadku najbardziej prawdopodobnym kandydatem byłby AW-249 koncernu Leonardo Helicopters, który oferuje Polsce współpracę przemysłową w programie tych maszyn.

Należy pamiętać, że obecnie przygotowywana jest modernizacja śmigłowców Mi-24, mająca na celu m.in. przywrócenie im zdolności do wykorzystania uzbrojenia przeciwpancernego, obecnie bowiem są one pozbawione zdolności rażenia celów naziemnych bronią kierowaną. Ma ona stanowić rozwiązanie pomostowe, pozwalające odtworzyć zdolności i utrzymać je do pełnego wprowadzenia nowych śmigłowców.

PAP/Defence24.pl

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 116
Reklama
pielgrzym
czwartek, 18 listopada 2021, 19:31

NIECH POLSKA POZYSKA SMIGŁOWCE SZTURMOWE FEDERACKI ROSYJSKIEJ KAMOV K-52K I INNE,okręty podwodne,samoloty su-57,systemy rakietowe s-400,s-500,rakiety balistyczne,manewrujące i inne rakiety oraz uzbrojenie,głowice jądrowe,broń jądrową.

Mol
piątek, 16 lipca 2021, 11:48

cyberpunk 2077...

Mol
piątek, 16 lipca 2021, 11:45

Panie, nie ma i nie będzie... Nie i jeszcze długo długo nie.

Jaś
piątek, 16 lipca 2021, 11:33

Śmigłowce powinny być już zamówione żeby otrzymać je za cztery lata tak samo okręty podwodne . Tylko problem jest taki ze politycy chcą wymienić stare śmigłowce na nowe to zdecydowanie za mało .Śmigłowców uderzeniowych ciężkich powinno być nie trzydzieści a około stu należy spojżeć na geopolityczne położenie kraju i w końcu przestać się łudzić ze przyjdą nam z pomocą .Myślicie ze trzy okręty podwodne wystarczą bujda nowoczesne dobrze uzbrojone co najmniej pięć tu musi być siła

mustafa
niedziela, 11 lipca 2021, 19:12

NIECH POLSKI RZĄD ZAKUPI 256 ŚMIGŁOWCÓW SZTURMOWYCH AW 249 TO BĘDZIE POTĘŻNA FLOTA I 200 SAMOLOTÓW GRIPEN SĄ DWA RAZY TAŃSZE OD F-35

Autor
wtorek, 18 maja 2021, 22:47

Czekać tyle lat tylko na 32 śmigłowce! Przecież to jest liczba śmieszna, w żaden sposób nie budująca polskiej armii a tym nie zapewniająca bezpieczeństwa fizycznego Polakom na ich własnej powierzchni. Niesamowitym jest, że tym wszystkim ludziom tak zwyczajnie, po ludzku nie jest wstyd przed Polakami a przede wszystkim przed sobą patrząc w lustro z myślą, że przez ich haniebną w mojej opinii celową nieudolność Polska i jej mieszkańcy są dokładnie w takim samym niebezpieczeństwie jak w roku 1939.

Mol
piątek, 16 lipca 2021, 11:47

Jeśli ministrom, decydentom i innym białym kołnierzykom zgadza się stan konta, to wstydu nie ma a tym bardziej wyrzutów sumienia.

Piotr ze Szwecji
sobota, 17 kwietnia 2021, 18:49

Takie wiadomości doprowadzają do depresji nawet Polaka jak ja w Szwecji. Wisła, Narew i Kruk to uzbrojenie na które przetarg winien być w 2014. MON w 2021 winien siedzieć nad przetargiem na budowę fabryki dronów uderzeniowych pod Warszawą i programem uzbrojenia WP w całą masę różnych dronów. Fabryka prochów też jeszcze nie wybudowana przez Mesko. 6 lat mija i to pomimo że 400 mln zł wyskrobał rząd i wola polityczna na jej budowę były. Acz jest dobra wiadomość z Warszawy. Dzięki zakupom Dobrej Zmiany WP przegra wojnę o Polskę w 5 dni w miejsce 3 dni. Płakać, czy śmiać się?

BUBA
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:21

Australiczycy kasuje swoje Tigery. Odkupic odnich, dogadac sie z Niemcami i abgreidowac je na Europejskie potrzeby I Kruk dla WP jak sie patrzy. Bo na Apacze w wiekszej ilosci nas poprostu niestac. Bkack Havki chca rowniez kasowac.

Wera
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:29

Tigery sa zle bo europejskie a my z EU wychodzimy. Tylko amerykanskie!!!! Ewentualnie szwedzkie.

Skurczybyk
sobota, 17 kwietnia 2021, 13:16

Ani po.

dfsd
sobota, 17 kwietnia 2021, 11:53

Kruk będzie przed 3024.

Starykoń
piątek, 16 kwietnia 2021, 21:33

Nowoczesnego uzbrojenia w ilościach adekwatnych do potrzeb RP nie będzie przy tym rządzie nigdy. Zapomnijcie o czymkolwiek poza ilościami pokazowymi. To rząd cichych sojuszników Rosji, który od czasów przekazania listy agentów polskiego wywiadu (od razu po rosyjsku) przez Macierewicza, nie ustaje w wysiłkach,aby sowieci nie mieli problemów z Polską armią. Miliardy przewalane przez PGZ nie wiadomo na co (bo nie na uzbrojenie i wojsko) i pojedyńcze egzemplarze sprzętu zamawiane przez armię. I mnożenie problemów technicznych. Czołgi - modernizacja pojedyńczych sztuk Leopardów (pomijam złom pt T 72) i wystawienie ich na stracenie,Francuzi chcieli wyremntować i zmodernizować "Orła" - brak odpowiedzi, Rafael chciał zmodernizować Mi 24 - podobnie.Lepiej stracić ostatnie załogi okrętów podwodnych i śmiglowcow. Zamówienia rakiet i pocisków na jedną salwę. Jedynie Krabów budują trochę więcej (przez niedopatrzenie chyba) ,ale one najszybciej będą namierzone i zniszczone bez osłony dronów i OPL. Za to gruba kasa dla rodziny i znajomych w Łuczniku za Groty do zezłomowania. Przed 1939 przynajmniej coś probowali zbudować, i nawet czasem im się udawało,chociaż generalnie to też byli koledzy i znajomi z Legionów,a nie fachowcy. Teraz to są albo głupcy,albo zdrajcy,albo obie odpowiedzi są prawdziwe. Jedyny zakup udany zakup wojskowy to samoloty dla VIPów - szybko i BARDZO DROGO.Poprzednikom z PO możemy zawdzięczać że w ogóle coś nowoczesnego jest w tej armii. Bez nich nie byloby F16, Rosomaków, Krabów, programu Grom-Piorun ani Leopardów, Speaków i innych programów. PIS robi wszystko od początku swoich rządów, aby jak już mówiono poniżej, zniszczyć polską armię do końca. Teraz mają wymowkę w postaci F 35,które pochłoną wszystkie pieniądze, jak worek bez dna, a coraz więcej budzą wątpliwości w USA. MON dodatkowo chce je umiescić blisko granicy, zeby latwiej je zniszczyć w ataku z zaskoczenia.

SOWA
sobota, 17 kwietnia 2021, 21:57

F-16, Rosomaki to wybór SLD chyba Spike też... . POPiS niewiele zrobił dla armii.

Antoni
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:45

Kraby zasługa Po.

K.
niedziela, 18 kwietnia 2021, 14:44

F-16 i Spike to SLD . Cała reszta to poprzednicy .

Gnom
wtorek, 20 kwietnia 2021, 12:21

Niestety Rosomaki też SLD. Wszystko to czasy Milera i Belki. A pierwsza umowa na Spike jako NT-D to jeszcze czasy Cimoszewicza przy okazji W-3 Huzar - zerwana potem przez rząd Buzka.

zibi
piątek, 16 kwietnia 2021, 19:05

Być może diabeł tkwi w szczegółach, minister zapowiedział że do 2024 nie będzie nowych śmigłowców bojowych, ale że nie bedzie też używanych już nie powiedział...., może z tej składnicy na pustyni w Arizonie oprócz Herkulesów przyleci coś jeszcze...

QVX
sobota, 17 kwietnia 2021, 00:01

Niby co?

sobota, 17 kwietnia 2021, 22:00

RAH-66 w końcu na projekt wydali 46 miliardów.

QVX
niedziela, 18 kwietnia 2021, 10:01

1-2 maszyny na defiladę starczą, a i prezentować się będą odpowiednio.:-)

Pol
piątek, 16 kwietnia 2021, 15:22

Pytanie czy warto inwestować w śmigłowce bojowe, drony i amunicja krazaca śmiało może je zastąpić a z Mi24 zrobić śmigłowiec wsparcia jeżeli 60 letnie B52 latają to po modernizacji Mi24 też może.

alkaprim
sobota, 17 kwietnia 2021, 09:16

Pol-tak? A gdzie ta modernizacja?

Gnom
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:48

Zapytaj raczej kto i dlaczego ją wstrzymuje? To już kolejne podejście do modernizacji w ciągu ostatnich 30 lat (po zmianach) zawsze kończące się ta samą konkluzją: "Po co modernizować jak za kilka lat będą nowe ....". Efekt jest znany - nadal stan z okresu końca socjalizmu z drobnymi zmianami. Nawet ruscy już zmodernizowali swój starszy sprzęt, a u nas czekają na cud pojawienia się wielkiej kasy na najlepszy na świecie sprzęt - i dlatego jest gówno.

OptymistaPl
piątek, 16 kwietnia 2021, 18:01

Słuszna uwaga

Mis
piątek, 16 kwietnia 2021, 14:13

To jest kryminał, że państwo wydaje pieniądze porównywalne z Trucją, a uzbrojenie rodem z PRL. Najgorsze jest to, że na lepiej się nie ma. Modernizacja jest wstrzymana i nad żadnymi projektami się nie pracuje i to jest najgorsze.

Olo
niedziela, 18 kwietnia 2021, 09:36

Cieszmy sie ze byl PRL. Bez niego nasi chodziliby pieszo bez butów z kosami zamiast karabinów.

Piotr Skarga
piątek, 16 kwietnia 2021, 13:25

Jest to kolejny dowód, że w MON nadzwyczaj skutecznie działa V Kolumna sabotujaca modernizację techniczną WP. Mamy obecnie aż 238 śmigłowców, ale MON pilnuje jak widać by ŻADEN NIE BYŁ UZBROJONY. MON robi WSZYSTKO, by ograniczać zdolności bojowe polskiej armii. Szczególny nacisk ci sabotazysci kładą na blokowanie zdolności do zwalczania broni pancernej wroga. I zmiana priorytetu ze szturmowego Kruka na defacto nieuzbrojonego Perkoza to kolejny ewidentny sukces sabotażowy tej grupy. Najpierw wycofano b e z następcy Komary. Wycofano bez następcy ppk z Mi24. Nie podjęto programu przebudowy Sokoła/W3 na Głuszca. Nie zakupiono od 2005 roku ANI JEDNEJ wyrzutni Spike. Od 2006 "prowadzono" czyli zablokowano integrację Spike na Rosomaku. A mając kłopoty z tą integracją celowo NIE podjęto montażu Spike na ż a d n y m innym podwoziu. Od ponad 15 lat MON "prowadzi" zakup... granatnika ppanc, a po tych 15 latach za priorytet wybrali... najmniej skuteczny, bo lekki granatnik, ktory żadnego czołgu przecież nie zatrzyma. Za Siemoniaka MON zablokował też rozpoczęty przed laty zakup od 1000 do nawet 3000 szt samonaprowadzających się pocisków ppanc klasy "bonus"! Przez lata MON pilnował by nie kupiono nowoczesnej amunicji do żadnego typu czołgu!! I to MON, nie kupuje naszych "inteligentnych" min ppanc z Belmy. MON blokuje też, pod pozorem dopracowania (trwa to od ...2007), pozyskanie automatycznego stawiacza min Baobab. Podobnie też MON blokuje od paru lat zakupy amunicji krążącej. Ostatnim celowym osłabianiem WP w zakresie zwalczania broni pancernej wroga jest wybranie na niszczyciele czołgów jego wariantu najkosztowniejszego, najtrudniejszego w pozyskaniu, najbardziej skomplikowanego technicznie, najdroższego w utrzymaniu i eksploatacji, najbardziej odległego w czasie do pozyskania, bo "nowoczesnego gąsienicowego"! W sytuacji gdy potencjalny wróg dysponuje absolutną, miażdżącą przewagą w środkach zmechanizowanych ta ewidentna, wieloletnia systemowa i całościowa "troska" kogoś w MON abyśmy NIE MIELI skutecznych systemów ich zwalczania (bo mamy tylko piesze absolutnie nieliczne wyrzutnie ppk Spike) DOWODZI CELOWOŚCI tego działania. Bo widać, że działanie to obejmuje WSZYSTKIE DOSTĘPNE dziś formy walki z czołgami, więc frakcja sabotażowa jest bardzo mocna w MON, a Sztab plus MON, plus rząd to TOLERUJE. I niech mnie ktoś wobec powyższego przekona, że dzieje się to NIE CELOWO, i PRZEZ PRZYPADEK!! Bo tylko CELOWE, zorganizowane i tak całościowe działanie mogłoby zapewnić że ŻADEN typ broni ppanc w polskiej armii NIE jest wystarczajacy. No, a taka skuteczność NIE MOŻE być przypadkowa.

Niedowiarek
czwartek, 29 kwietnia 2021, 22:49

Pieniądze MON poszły na taksówki powietrzne ,komisję Macierewicza i WOT wyposazony w Chińskie zabawki.

Mo
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:16

Po co kupować, Polska powinna mieć śmigłowce własnej produkcji od początku do końca, bez kodów startowych z USA jak w przypadku f16, sprzęt kupowany ma zastosowanie w defiladach wojskowych oraz misjach pokojowych(służebnych)

alkaprim
sobota, 17 kwietnia 2021, 09:19

Mo-najpierw Polska musiałaby mieć swój zakład produkcji śmigłowców-kiedyś miała...

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 15:56

Ma dwa, co prawda z zagranicznym włascicielem ale PZL Świdnik i PZL Mielec są ciagle polskimi zakładami.

Zibi
wtorek, 20 kwietnia 2021, 10:29

To nie są polskie zakłady, tam są tylko polscy pracownicy. Właścicielami są Amerykanie i Włosi. Jak stwierdzą że nie będą produkować to fabryki zostaną zamknięte.

arek
sobota, 17 kwietnia 2021, 10:25

fakt:)

asd
piątek, 16 kwietnia 2021, 11:15

Po co nam śmigłowce bojowe? W przypadku konfliktu z Rosją żaden pilot nie odważy się polecieć nad linię frontu. W Donbasie Ukraińcy szybko się wyleczyli z używania śmigłowców.

piątek, 16 kwietnia 2021, 13:26

Bzdura. Wykonali ponad 8000 godzin nalotu bojowego, co przy ich stratach, jest swietnym wynikiem taktycznym.

wert
piątek, 16 kwietnia 2021, 18:57

no to powiedz ile nalotu zrobili po Słowinskiu kiedy dwa Mi-24 i jeden Mi-8 zaliczyły glebę?

Mosparko
piątek, 16 kwietnia 2021, 08:36

W naszych realiach śmigłowce uderzeniowe nie mają racji bytu, bo ich użycie wymaga przewagi w powietrzu, a na tą w razie wojny nie ma co liczyć. Jeśli do tego dołożymy liczne środki przeciwlotnicze którymi dysponują Rosjanie, użycie bojowe tych śmigłowców równa się misjom samobójczym. Rolę śmigłowców uderzeniowych u nas powinny przejąć w 100% drony, w spodziewanym budżecie można by ich mieć dostatecznie dużo, żeby mogły odegrać istotną rolę w obronie, a tracenie ich nie będzie tak bolało. Program kruk jest przejawem kompletnie archaicznego i oderwanego od lokalnych realiów myślenia.

Nie zgadzam się
piątek, 16 kwietnia 2021, 17:23

Nie wymagają przewagi, tylko osłony myśliwskiej, a tę akurat mogą mieć ze strony F16 no i samolotów NATO. A Rosja od zawsze najbardziej bała się zachodnich śmigłowców zdolnych do masowej eliminacji rosyjskich czołgów. A sami dopiero po sukcesach Apachy zbudowali swoje odpowiedniki jak Ka-52 czy Mi28. Za to brak jakichkolwiek uzbrojonych śmigłowców u nas NA PEWNO odbiera nam na starcie szansę na zadanie atakującym formacjom zmechanizowanym wroga bolesnych strat w pierwszych dniach agresji.

działajmy teraz! Putin nie czeka!
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:54

USA winno POLSCE przekazać te 100 F-15 z tankowcami! i starsze apachi!

Gnom
piątek, 16 kwietnia 2021, 07:57

W USA nie ma starszych AH-64. Większość AH-64A przerobili dla siebie na D, a teraz owe D przerabiają na E. Poszukaj w necie bo to nie tajemnica. Stale pokazuja to na swoich komisjach parlamentarnych. A ich zmagazynowane F-15 trafiły na skład zaraz po tym jak jednemu oddzieliła się kabina od reszty konstrukcji. Gdyby mogli je wykorzystać to nie kupowaliby fabrycznie nowych. Składują, bo po co niszczyć, nowy klient na stary złom zapłaci za "prezent" i jeszcze przez lata będzie zasilał kasę USA - jak Polska za fregaty.

biały
sobota, 17 kwietnia 2021, 11:57

ale te 5 sztuk rozpoznawczych by się nam przydało , bo coś mi się wydaje że mają lepsze systemy rozpoznawcze od naszych Bryz

Gnom
sobota, 17 kwietnia 2021, 15:42

O czym piszesz, o F-15 czy AH-64, bo jakoś nie widzę kontekstu do Bryz?

biały
niedziela, 18 kwietnia 2021, 10:01

artykół w defence w którym jakiś polityk proponował zasilić Ukrainę 100 samolotów , w tym były f-15 , samoloty tankowce i samoloty rozpoznania jakich używała marynarka stanów

Gnom
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:36

Teraz można to zrozumieć. Takie P-8 może i by się przydały, albo E-2, to fakt. Ale razem z kasą na utrzymanie.

dim
piątek, 16 kwietnia 2021, 04:00

re: "starsze apachi!" - brak części zamiennych. Boeing NIE WSPIERA, wymaga upgrade do aktualnych wersji, koszt 35 mln USD/1szt. Np. Grecy części mają od bogatych krajów arabskich, z ich magazynów, skoro tamci już danej wersji nie użytkują. Ale Grecy mają tam stałe kontakty, a skąd wzięłaby części Polska ? A skąd wyszkolny w nich serwis ? A serwis od Boeinga jest gigantycznie kosztowny.

dim
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:54

A masz może dla nich porządnie chronione lotniska ? infrastrukturę ? Zarezerrwowane środki na eksploatację i intensywne szkolenia ? I oczywiście remonty ? Poza tym po kiego USA miałoby je "przekazać", gdy może sprzedać ?

WETER
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:41

przy takim tempie moderki MI 24 ( moim zdaniem to skandal że wiedząc że konczą się resursy na pociski ppanc nie zrobiono NIC ... aby to zmienić .podobnie jak zakupiono wieże do rosomaków bez wyrzutni PPK ...) nie doczekamy się nowych PPK na MI ... no chyba że producent Spików wyda taki rozkaz ...

jxkskdjklsjfkdsafjalk
piątek, 16 kwietnia 2021, 13:57

Ja bym rozważył na helikopterach jako środek przeciwpancerny i nie tylko, drona wystrzeliwanego z rury. Jest szansa, że integracja była by tu dość łatwa.

Koba
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:40

Nie ma na razie startu programu modernizacji Mi 24. Od roku jeden kadłub jest na próbach zmęczeniowych bodajże w Świdniku i cisza. Jeżeli okaże się po próbach, że konstrukcja jest jeszcze coś warta - wtedy może chociaż "przywrócą zdolność bojową" bo na razie to sobie jedynie mogą polatać. Ja osobiście wątpię, żeby coś z tego wyszło. Pewnie okaże się, że Mi 24 już są do niczego i zostaniemy z niczym.

Pol
piątek, 16 kwietnia 2021, 15:24

Jeśli są w Świdniku to napewno okaże się że kadłub nadaje się do huty Swidnikowi zależy na sprzedaży AW 249 co za geniusz wpadł na taki pomysł.

Ropo
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:59

Brać włoskie jeśli zgodzą się odsprzedać ok 40% udziałów.

Krzys
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:57

A będą po 2024? Ale tak bliżej niż dalej tego terminu?

kj1981
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:23

Chłopie, sprawdź sobie, kiedy będą wybory. To klasyczne zwalanie na kolejną ekipę. Zresztą, to o czym mówimy? Przecież Caracale anulowano, bo podobno uznano, że Kruk ważniejszy. No i teraz widać, co jest ważniejsze. Nie ma ani Caracali, ani Kruka, ale za to są luksusowe samoloty VIP dla polityków.

normix
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:47

Program Kruk ruszy jak odejdzie ekipa która nie potrafi go ruszyć z miejsca podobnie jak program Orka itp.

Gnom
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:56

Czyli nigdy, bo co ekipa to takie same efekty.

Jampol
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:39

Nie będzie nic , kiedy my mieliśmy silna armie , nigdy , albo próbowaliśmy albo analizowaliśmy próby , przyjdzie zmiana i po ptakach , tak naprawdę nie wierzymy ze może nam się stać cos złego , a jak się stanie to zrzucamy na los i złe położenie geograficzne . Żadna rewolucja nam nie grozi w społecznym myśleniu. Kasa się rozjechała na socjale .

POLAK
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:02

Dobrze mówisz, niestety.... historia ich rozliczy!

MI6
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:41

mieliśmy za czasów PRLu...niestety

Polak
czwartek, 15 kwietnia 2021, 18:45

No i na kit się przydała, a za to nie mieliśmy nic w sklepach :P

MONi
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:02

Mundurówka, trzynastka, emeryci w wieku 45 lat. Racja kasa się rozjeżdża na socjale. Najlepsi są emeryci wojskowi, którzy robią przed pójściem na emeryturę różne szkolenia, biorą na to kasę z wojska, a później dalej pracują w wojsku jako pracownicy cywilni.

Stefan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:04

A kto ci broni? Poganiaj 25 lat w polu to będziesz jęczał. Mało tego, jeżeli mamy mieć wojsko, to bez większych wynagrodzeń i przywilejów nie będzie chętnych. Mamy starzejące się społeczeństwo i więcej można zarobić siedząc przed komputerem. Problem nie dotyczy tylko Polski.

biały
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:21

jakoś w Niemczech i w ogóle na zachodzie europy wojskowi nie dostają tak szybko praw emerytalnych , ok niech mu się należy po 15 czy 20 latach służby , ale dopiero po ukończeniu co najmniej 55 roku życia , po drugie wojskowi muzycy , biurokraci i innego rodzaju czy to jest potrzebne , czy nie należało by mieć więcej cywilnych pracowników wojska , a tu generał muzyk , generał kucharz ,

kol
piątek, 16 kwietnia 2021, 10:45

Dlatego rodowitych Niemców w armii jest coraz mniej. Za to coraz wiecej Polaków zaczyna służyć w Bundeswehrze.

Lotus
piątek, 16 kwietnia 2021, 08:29

Ale za to o wiele więcej zarabiają.

Stefan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:01

Muzyków nie tykam niebezpieczna nacja. Co do Niemców mają ten sam problem co my, starzejące się społeczeństwo i mało chętnych do wojska. W 2020 pojawił się temat "niemieckiej legii cudzoziemskiej". Trawią temat.

Marc
czwartek, 15 kwietnia 2021, 16:10

Bo za taką kasę na rynku cywinym chętnych brak.

Box123
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:30

Żadnego kruka do póki nie będziemy mieli przynajmnjej 5 eskadr f35

k
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:32

Nie zdążą już z niczym.. z żadnym programem..na wschodzie zaczyna się rozkręcać..w rosyjskich ,białoruskich tv reżimowych antypolskie narracje jakoby nasz samolot naruszył przestrzeń białorusi oraz że wojsko polskie jest w Donbasie! A nasi politycy MSZ,Prezydent,KPRM, co? nic...dalej rozmontowują demokrację Zamiast potrzebnego dobrego sprzętu dla wojska Maszty i łuk triumfalny będą budować..chyba dla ruskiej armii jak będą wkraczać na nasze terytorium.. A nasi decydenci w razie W wyjadą sobie z rodzinami gdzie będzie bezpiecznie...a mają za co "nachapawszy" się wcześniej na stołkach i wałkach...nic im nie będzie tylko społeczeństwo ucierpi

xXx
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:56

No, ale uciekną przy najmniej nowiutkimi samolotami dla tzw. VIP-ów, które sobie sprezentowali. A jakby się kto pytał, to zaraz udowodnią ile to kasy poszło na lotnictwo. Przecież wszystko się "zgadza". Lotnictwo to podstawa współczesnej armii. Każdy Ci to powie.

KNP
wtorek, 21 września 2021, 21:58

Chcesz pan kolejnych spadających samolot ów. Już jeden taki WSIok był co powiedział że polscy piloci mogą latać na drzwiach od stodoły.

Monkey
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:20

Jeżeli AW249 będzie mógł kierować rojami dronów to jak najbardziej nie 2, ale 3-4 eskadry powinniśmy zamówić. Dostaniemy też wtedy lepsze warunki współpracy przemysłowej i być może PZL Świdnik zostanie rozbudowany. Poza tym mają biuro konstrukcyjne, czego PZL Mielec ani WZL1 nie mają.

xXx
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:58

Biuro konstrukcyjne jest w Łodzi. I to nie byle jakie. Niestety dla Airbusa. A mogło być tak pięknie. Niestety amatorzy decydują i tu jest problem.

rydwan.
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:55

no tak piękna promocja !!! Najlepszy AH 64 a zaraz drugi Bell Viper ,żeby wziąśc włocha bedziemy musieli miec naprawde dobre warunki bo AW jest poprostu najsłabszy !!

Klopotek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 23:52

Ale jest jedyną opcją przemysłowa

Monkey
czwartek, 15 kwietnia 2021, 22:36

@rydwan.: Czy najsłabszy, to jeszcze nie wiemy. Bo AW249 jak do tej pory nie lata w finalnej postaci. Równie dobrze można by stwierdzić, że amerykańskie programy śmigłowców przyszłościowych to słabiaki. Tylko na jakiej podstawie? Tez jeszcze nie osiągnęły finalnej formy.

Kos
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:28

Skurkiewicz powiedział tylko że przed 2024 nie będzie zakupu nowych śmigłowców szturmowych, a nie że nie będzie zakupu jakichkolwiek śmigłowców szturmowych. Po mojemu, to MON ostro rozważa pilny zakup (sytuacja na Ukrainie) śmigłowców używanych, być może nawet tych z Hawajów, o których nie tak dawno pisał. m.in. D24.

QVX
czwartek, 15 kwietnia 2021, 17:14

Raczej stawiam na próbę dozbrojenia Mi-24 w PPK dalekiego zasięgu. AH-1W po USMC i tak trzebaby wyremontować (USMC maszyny w lepszym stanie przerobił na AH-1Z) i dozbroić (Hellfire z laserem to możesz sobie postrzelać do Huti a nie rosyjskich wojsk pancernych). Mi-24 też, ale będzie to tańsze.

gegroza
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:28

Mi 24 do Mi 2 to jak mercedes do malucha

Lord Godar
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:14

Bardziej jak Wołga do malucha

xXx
czwartek, 15 kwietnia 2021, 23:01

Byłoby dobrze gdyby to była Wołga. Niestety, TA Wołga może być bez kierownicy.

ludwisarz
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:17

Najlepiej byłoby przygotować dla nich ppk Moskit - wówczas mielibyśmy nad tym kontrolę. Jesli nie to Brimstone. Natomiast wobec szykującej się zmiany generacyjnej śmigłowców, polegającej na dodaniu silników bocznych lub tylnych pozwalających śmigłowcom latać z prędkością około 500 km/h ja bym się wstrzymał z taką deklaracją. Ponadto niedłygo wejdą do użycia BSL - np. Valkyrie i inne mniejsze, które będą mogły przejąć część zadań śmigłowców szturmowych, a powinny kosztować dużo taniej.

Gnom
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:54

Poszukaj od czego tańsza ma być Valkyrie - od F-35, a ten to minimum równowartość kosztów 2 AH-64E i pewnie nawet owa Valkyrie będzie droższa od AH-64E. Tani to słowo względne, to co jest tanie dla USA, dla nas może być bardzo drogie, vide Spike.

Davien
niedziela, 18 kwietnia 2021, 16:06

Gnomie,znowu... Valkyrie miała kosztowac poniżej 10mln usd za sztukę a jak dla ciebie Spike LR kosztujacy 150 tys usd za pocisk tej klasy jest drogi.....

Gnom
niedziela, 18 kwietnia 2021, 22:34

Nie dla mnie, a dla budżetu. Zrozum wreszcie, że kasa to takie same narzędzie walki jak broń, bo kasa to broń zdolna wywołać i wygrać wojnę. Budżet Pentagonu przewyższa nasze PKB (a nie tylko budżet MON) więcej razy niż liczebność sił zbrojnych USA liczebność SZ RP. I dlatego wiele rzeczy jest dla nas drogich, choć na rynku bogatych uważane są za rzeczy tanie.

Davien
poniedziałek, 19 kwietnia 2021, 17:39

Gnomie to ty nie rozumiesz że w naszym połozeniu musimy miec jak najlepszą broń dla naszej armii bo inaczej będziesz utrzymywał armie okupacyjna z rosji. No chyba że to własnei twój cel?

Gnom
wtorek, 20 kwietnia 2021, 08:00

A kiedy zrozumiesz, że jakość armii zależy od zdolności finansowych państwa? Musi być rozsądny balans pomiędzy ilością i jakością. Eskadra najlepszych samolotów nie dokona niczego sensownego, jeżeli po drugiej stronie będzie kilka eskadr przeciętnych samolotów atakujących różne cele z różnych kierunków. No chyba, że wierzysz w bilokacje itp. Jakość i ilość sprzętu oraz wielkość sił zbrojnych musi być dopasowana nie tylko do potrzeb ale i możliwości. Ty jak widać jesteś zwolennikiem najlepszego sprzętu, na który nas stać jedynie w ilości paradnej - "gratuluję".

Davien
wtorek, 20 kwietnia 2021, 18:10

Gnomie a o to nie ma dbac armia czy MON ale inne ministerstwa naszego by były srodki na sprzet rządu choc ty nie potrafisz nawet pojąc tak prostej rzeczy:) Eskadra najlepszych samolotów zestzreli ze dwie te eskadry przecietnych i wróci z powrotem, a te eskadry co ty bys kupił pewnie by nei wróciły.

Gnom
środa, 21 kwietnia 2021, 09:23

W grze komputerowej i owszem - zestrzeli. W życiu już tak prosto nie ma. A armia nie jest i nie powinna być oderwana od państwa którego ma bronić i z którego powinni pochodzić jej żołnierze. Ot taka prawidłowość od wieków. Inaczej zawsze kończy się to klęską armii i upadkiem państwa, nawet Krzyżackiego.

Cat
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:15

A Latkowo prawię nie lata fajnie.

Olo
piątek, 16 kwietnia 2021, 07:58

Co cieszy niezmiernie okolicznych mieszkańców.

Gts
czwartek, 15 kwietnia 2021, 12:05

Czy oni cokolwiek zrealizowali czy tylko rozwijaja przed nami wizje tego co bedzie jak znow wygraja wybory? Prawie 7 lat u wladzy i guano zrobili. Rozdawnictwo socjalu, gigantyczna inflacja zzerajaca oszczednosci, banka spekulacyjna na rynku nieruchomosci i nepotyzm jakiego oczy nie widzialy, upadek obronnosci i bezpieczenstwa sprowadzonego do palowania wlasnych obywateli i pacyfikowania przedsiebiorcow.

fkdsjflkjdsfkljdsa
piątek, 16 kwietnia 2021, 14:44

Przede wszystkim uszczelnili system podatkowy. Skończyli z tolerancją ,a wręcz wspieraniem różnego rodzaju lobbystów, tworzących dziury budżetowe. Znacząco zmniejszyli deficyt mimo wyższych wydatków (nie licząc koronowirusa, który jest zdążeniem nieprzewidzianym). Znacząco i skokowo zwiększyli wydatki na armię. Ruszyli kilka ważnych projektów strategicznych. Naprawili kondycję koncernów skarbu Państwa. Znacząco zwiększyli popyt wewnętrzny, co pozwala rozwijać się fabrykom w kraju. Dokonali transformacji, że głównym atutem Polski nie są niskie koszty pracy, ale popyt wewnętrzny (czyli sprzedaż na rynku), wyszkolona siła robocza oraz rozsądne koszty pracy (zamiast wcześniej niskich).

K.
sobota, 17 kwietnia 2021, 10:06

Sprawdź sobie wycenę spółek SP na giełdzie to przestaniesz wypisywać takie komentarze . Jak to zrobisz to sprawdź sobie proszę kto wprowadził jednolity plik kontrolny , odwrócony VAT i przeszkolił administrację skarbową .

LeAN
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:59

Dobra analiza

OptymistaPl
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:26

Zadania śmigłowców uderzeniowych w większości przejmują uzbrojone bezzałogowce które są tańsze (więc można mieć ich więcej) oraz nie ma ryzyka dla pilota- i my powinniśmy iść tą drogą. Wg mnie potrzeba nam max kilkanaście śmigłowców uderzeniowych, a w miejsce pozostałych przynajmniej 2-3 razy tyle uzbrojonych bsl

Zaq
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:17

Pytanie czy drony i amunicja krazaca nie wyprze śmigłowców bojowych trzeba patrzeć na koszty vs efekty.

ktos
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:06

ojej tylko nie AW-249 to oznaczaloby produkcje w Polsce, wzrost mozliwosci przemyslu, nowa wiedze... oj nie. My chcemy gotowy produkt za duza kase w sladowych ilosciach, na parade. W koncu co Europejczycy moga wiedziec o walce w Europie.

Klopotek
czwartek, 15 kwietnia 2021, 23:55

To oznacza śmigłowiec nie wiadomo jaki i nie wiadomo kiedy

Fort
czwartek, 15 kwietnia 2021, 14:35

Masz rację. O wywoływaniu wojen w których jesteśmy mordowani Europejczycy wiedzą najwięcej

Ff
czwartek, 15 kwietnia 2021, 19:07

Zawsze myślałem że Polska leży w Europie i że od zawsze byliśmy europejczykami ..

Fort
czwartek, 15 kwietnia 2021, 20:10

Sugerujesz, że autor komentarza do którego sie odnioslem pisząc o Europejczykach od których Polska ma kupować broń mial na myśli Polskę? Ciekawa koncepcja:)

Pjoter
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:06

Jak to mówił pewien polityk i raper z Białegostoku "nie bedzie nic" :)

orel
czwartek, 15 kwietnia 2021, 11:00

No i choćby dlatego to jest dobry moment własnie na wybranie AW249 (o ile program dobrze rokuje w kontekście zdolności i planowanych kosztów) i dołączyc do programu już teraz żeby budować kompetencje zarówno projektowe jak i produkcyjne

hxagon
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:54

Mi-24 powinny trafić na etaty do Kawalerii Powietrznej. Jako maszyny wsparcia mogą się jeszcze długo sprawdzać. Te dodatkowe trzydzieści maszyn jakie obok W-3 i mi-17 zwiększą możliwości jednorazowego przerzutu i wsparcia to cenne nabytki. Ich rolę mogą częściowo przejąć niszczyciele czołgów z pociskami typu :Brimstone , Spike NLOS. Tylko by takie pojazdy mogły tak działać, to potrzeba ich kilkaset sztuk spiętych z systemami naprowadzania przez BSL i naziemnych obserwatorów. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że taki mały BSL może być znaczenie tańszy i prostrzy w konstrukcji a dodatkowo może naprowadzać jednocześnie Raki, Niszczyciele Czołgów, Kraby i Langusty. (Szanowni czytelnicy doskonale wiecie jaka firma ma gotowe rozwiązania informatyczne i techniczne, tylko nie może się przebić przez zakupy w MON) Za to śmigłowce uderzeniowe są nam potrzebne ,ale realnie oceniając bnie kupimy ich więcej niż te 12-16 szt. Koszt ich utrzymania to fortuna utopiona w jednym miejscu. A wojna to ekonomia. Dlaczego Niemcy dysponując najlepszymi czołgami Panther jednak budowali Stug III? Bo te były tańsze prostrze w obsłudze i wykonywały swoje zadania w obronie równie dobrze ,o czym świadczy dobitnie najwyższa liczba zniszczonych czołgów alianckich. Ekonomia koszt efekt jest wazniejsza od parad i wyglądu. Po tych kilkunastu latach podejść do zakupów nowych śmigłowców szturmowych kolejne mydlenie oczu fazami analitycznymi już mnie nie zaskakuje. Za to ,oczekiwałbym przynajmniej dwóch, trzech propozycji alternatywnych i zarazem nowoczesnych rozwiązań, takich jak na przykład rój dronów lub opisany powyżej system bsl- niszczyciel czołgów lub np. para śmigłowiec transportowy (nosiciel ppk) odpalający z około 30km i BSL przejmujący na siebie ryzyka i bezpośrednio wskazujący cele. Obecnie nie już trzeba niszczyć wrogich pojazdów bezpośrednim ogniem działek 30mm lub narażać załogi na ogień MANPADS. Za to kreatywność nowych rozwiązań w wojskowości od tysięcy lat pozostaje ważna.

Lew
czwartek, 15 kwietnia 2021, 13:39

Nie rezygnowałbym z zakupu tych 32 maszyn, ponieważ mogą one punktowo wzmacniać linię frontu w razie potrzeby. Pomysł z BSL + niszczcielami czołgów z PPK/artylaeria warto wprowadzać na uzbrojenie SZ RP, ale nawet one mają ograniczenie zasięgu rakiet czy pocisków. Helikopter może polecieć w dowolne miejsce w teorii a też może być uzbrojony w pociski NLOS. Jeśli w końcu zmodernizują Mi-24 to zapewnie będą służyć wyłącznie z zadania p-panc do czasu wprowadzenia wszystkich 32 nowych śmigłowców szturowych choć nie zaprzeczam, że taki Mi-24 mógłby przenosić np. drużynę sił specjalnych i wspierać ich na miejscu.

Asdf
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:36

Długotrwałość lotu śmigłowców bojowych to ok 3 godziny prędkości porównywalne z drogami udźwig niektóre drony dorównują śmigłowców bojowym . Amunicja krążąca i drony zajmą miejsce śmigłowców bojowych a z Mi 24 można jeszcze zrobić coś na wzór Głuszca i to można zrobić w wzl w Łodzi

Rataj
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:54

Ile lat może trwać praca analityczno-koncepcyjne?? Hm, odpowiedź: tyle ile trzeba. Lub odrobinę dłużej.

Adr
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:49

Ponoć w 2024 priorytetem ma znowu zostać dialog techniczny na Perkoza

Andrzej
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:46

Nie będzie kruka, wazki, padalca, salamandry i całej plejady fauny i flory. Pisałem już nie raz, kodowanie programów zbrojeniowych, ma jeden zdecydowany cel. Kryptonim - kasa na analizy, koniec programu i nikt nie pamięta wazki, motyka i innych nic nie znaczących programów.

biały
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:43

Chyba nie będzie ich wcześniej niż 2034 , nawet jak by się udało jutro podpisać umowę na zakup to koniec ich dostarczenia był by nie szybciej niż 2025 rok , na samą tarczę przeciw lotniczą potrzebujemy 120 mld zł, nawet jak by rząd był zdeterminowany to wybór trwał by trzy lata , później zawarcie umowy 3 lata i oczekiwanie na dostarczenie 4 lata więc mniej jak 10 lat mi nie wychodzi

Sailor
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:40

Odnoszę wrażeni, że polski MON znalazł sposób aby wykończyć całą rosyjska wierchuszkę. Poczynając od Putina, a kończąc na najmłodszym generale. Zwyczajnie wszyscy dostana marskości wątroby albo raka trzustki. Przecież każda decyzja MON powoduje odpalenie korków od szampana na Kremlu i w okolicy.

Stefan
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:24

Kasa się skończyła. Dużo tematów będzie przekładanych na po wyborach. Wymyślono WOT plus 2 dodatkowe brygady zamiast skupić się w pierwszej kolejności na modernizacji i uzupełnieniu etatów w "starych" dywizjach i brygadach. Papier wszystko przyjmie, budżet już nie.

trzcinq
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:16

I w końcu ktoś prawdę w końcu powiedział. Od siebie dodam że Kruk jest mało prawdopodobny nawet w roku 2030

maqx
czwartek, 15 kwietnia 2021, 15:45

Z drugiej strony jeśli do 2030 roku ruscy nie odkroją nam kawałka kraju, to może w ogóle jest niepotrzebny?

Rafał
czwartek, 15 kwietnia 2021, 10:16

Czyle czekamy na AW249...

Tweets Defence24