Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Zwiększenie możliwości polskich portów celem Ministerstwa Infrastruktury

Nabrzeże Oliwskie Portu Gdańsk. Fot. portgdansk.pl
Nabrzeże Oliwskie Portu Gdańsk. Fot. portgdansk.pl

Musimy dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście - powiedział w Gdańsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas inauguracji inwestycji poprawiającej dostęp kolejowy do Portu Gdańsk.

O rozpoczęciu prac w ramach projektu „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” poinformowano w czwartek podczas konferencji prasowej obok przystanku kolejowego Gdańsk Stadion Expo. Inwestycja ma się zakończyć do końca 2021 r. Jej wartość to ponad 1,4 mld zł, z czego prawie 40 proc. stanowi dofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej w ramach instrumentu finansowego CEF - "Łącząc Europę".

To dobry czas dla Polski, dobry czas dla polskich kolei, dobry czas dla polskich portów. My musimy dzisiaj bardzo intensywnie, dynamicznie zwiększać możliwości infrastrukturalne portów Trójmiasta oraz portów Szczecin i Świnoujście. To nasz obowiązek i wyzwanie, które podejmujemy.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

 Poinformował, że ogółem inwestycje kolejowe dotyczące portów w Gdańsku i Gdyni opiewają na 3,2 mld zł, a 1,5 mld zł, jeśli chodzi o porty w Szczecinie i Świnoujściu.

Bez mała 600 rozjazdów zostanie wymienionych, kilkadziesiąt kilometrów szlaków kolejowych, zelektryfikowane główne linie. Najdłuższe pociągi będą mogły wjeżdżać do polskich portów. I nie tylko najdłuższe, ale wagony z największym obciążeniem osi. I to będzie efekt tych wszystkich naszych starań. Jesteśmy to winni polskim portom oraz polskiej gospodarce. Polskie porty zasługują na to, żeby być najważniejszymi portami bałtyckimi.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

 Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin mówił, że kiedy PiS obejmował władzę "przeładunków w porcie w Gdańsku było nieco ponad 30 mln to rocznie, w tym roku wszystko wskazuje na to, że będzie to ponad 50 mln ton rocznie".

A kiedy zbudujemy Port Centralny - a taka decyzja już przecież zapadła - to dojdziemy do 100 mln to rocznie. To będzie oznaczało, że z dzisiejszej czwartej pozycji na Bałtyku, port gdański będzie na pozycji drugiej, a może nawet i pierwszej.

Wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego Jarosław Sellin

Wiceminister kultury wyraził też przekonanie, że poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk wpłynie też polepszenie jakości powietrza. "Na pewno będzie o wiele lepiej pod tym względem, jeśli gros towarów będzie ładowana w porcie na wagony kolejowe niż samochody" - ocenił.

Wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Sławomir Michalewski wyjaśnił, że zawinięcie do portu jednego dużego kontenerowca, który wymienia 10 tysięcy kontenerów "generuje automatycznie ruch 19 pociągów i ok. 1600 samochodów". "Ponadto, powinien też wywołać ruch ok. 32 barek rzecznych - ten etap - użeglowienie Wisły jest jeszcze przed nami" - dodał.

Inwestorem w projekcie „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Wykonawcą prac jest konsorcjum Intercor sp. z o.o. oraz Torpol SA.

PKP PLK poinformowało, że inwestycja obejmuje dwa kontrakty, które zakładają m.in. przebudowę 72 km torów na dojeździe do portu oraz na terenie modernizowanych stacji, modernizację 13 przejazdów kolejowo-drogowych oraz przejść dla pieszych i wymianę 221 rozjazdów. 

Przebudowane będą obiekty inżynieryjne: trzy mosty, dwa wiadukty oraz 18 przepustów. Nad torami stacji Gdańsk Kanał Kaszubski, w ciągu ulicy Ku Ujściu, wybudowany zostanie nowy wiadukt z drogami dojazdowymi.

Prace będą wykonywane m.in. na stacjach Gdańsk Port Północny, Gdańsk Kanał Kaszubski, Gdańsk Zaspa Towarowa wraz z rejonem Gdańsk Wiślany. Przewidziano także rozbudowę Lokalnego Centrum Sterowania - nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz urządzenia i systemy telekomunikacyjne.

Źródło:PAP
Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. michalspajder

    Ten tekst dedykuje tym osobom,ktore neguja potrzebe posiadania przez Polske marynarki wojennej.Z brzegu,z nie wiadomo jakim sprzetem nie tylko nie obronimy naszej morskiej infrastruktury,ale takze nie zapewnimy regularnych,rytmicznych dostaw szlakami morskimi.

  2. Lokistyk

    Przeżuty sprzetu wojskowego US przez Świnoujście oraz ich dystrybucja po zachodnim pasie taktycznym udowodniły ogromna lukę logistyczną. Logistyka w głównej mierze oparta na infrastrukturze niemieckiej, patrz sieć kolejowo portowa, potrzebuje zastrzyku inwestycji circa 35mld pln I to TYLKO modernizacja

  3. -CB-

    O użeglownieniu Wisły i Odry oraz budowie kilku portów rzecznych, to ja słyszałem już podczas poprzedniej kampanii i kompletnie nic w tym kierunku nie zrobiono. Co do przeładunków w Gdańsku, to w 2015 roku było to 35 milionów ton (nie 30 jak mówi wiceminister) ale w 2008 roku było tylko 17 milionów ton, więc dynamika wzrostu jest ciągła i jakiejś szczególnej zasługi tych rządów tu nie widzę.