Siły zbrojne
Zmodernizowane Cougary dla Francji
Koncern Airbus Helicopters dostarczył władzom Francji zmodernizowane śmigłowce AS532 Cougar, przeznaczone dla lotnictwa wojskowego.
Dwie maszyny przekazano Dyrekcji Generalnej do spraw Uzbrojenia (DGA). Zostały wcześniej zmodyfikowane w ramach realizowanego programu, który według informacji Airbus Helicopters obejmuje modernizację łącznie 26 śmigłowców lotnictwa wojskowego Francji.
Cougary otrzymują w trakcie prac między innymi nową awionikę, a także autopilota analogicznego jak w wiropłatach H225M/EC725 Caracal. Zmodyfikowana maszyna AS532 była wykorzystywana operacyjnie w trakcie działań w Mali, również we współdziałaniu ze śmigłowcem bojowym Tiger.
W latach 2013-2014 zmodernizowano łącznie osiem wiropłatów typu Cougar. W bieżącym roku francuskie władze otrzymają kolejnych siedem maszyn.
waldi_nl
Tylko Caracal ,moze i jest drozszy ale pojemniejszy ,zamiast dwoch BH jeden Caracal i przestancie pieprzyc o Francuskiej zdradzie obydwa okrety stoja w porcie a Francuzi sa kilkadziesiat miljonow w plecy to samo Niemcy ,Caracal technicznie bije na leb amerykanca moca silnikow i predkocia i pojemnoscia no ale zobaczymy czym bedzie sie kierowal Polski Rzad.
Gottard
Za finansowanie zbrodniczej Rosji, przekazywanie technologii NATO do Moskwy , Polska powinna w ogóle nie rozpatrywać zakupów czegokolwiek a w szczególności uzbrojenia z Francji, Italii i Niemiec. Zabanować ich zupełnie, won za Don z tym. Nie robi się interesów z takim zdrajcami cywilizacji. Dla WP tylko sprzęt z USA, UK, Szwecji, Ukrainy, Finlandii, Korei Płd, Turcji.
Piotr Kraczkowski
USA kupują od Rosji loty do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej, silniki rakietowe, wojskowe helikoptery dla wojska Afganistanu za prawie miliard dol., eksportują do Rosji więcej niż do Polski, bo za ok. 1 mld. dol., i płacą Rosji za wynajmowanie bazy logistycznej i drogę zaopatrzenia wojsk USA w Afganistanie. Tysiące firm i koncernów USA ma swe fabryki w Rosji przekazując Rosji technologie, które pomagają też rosyjskiej zbrojeniówce. Koncerny USA: ExxonMobil, Boeing, Chevron Corp, General Electric Co, Caterpillar Inc, John Deere, Ford Motor Co, General Motors Co, PepsiCo Inc, Coca Cola, Mars, Cargill Inc, AT&T i Kraft Foods, Microsoft, Google itd. oraz setki mniejszych firm USA przekazują swymi fabrykami w Rosji technologie dual-use i podnoszą ogólny poziom technologiczny Rosji, a więc także w dziedzinie zbrojeń.
marek!
pisalem nie raz, teraz Wam sie oczy otwieraja ? z AW jest TO samo.......obejrzyjcie sobie Bella....i nie porownujcie tez BH do Sokola....W "stajni" Sikorskiego jest S-76 - odpowiednik bylego naszego Sokola :( Ponawiam tez swoja prosbe - Waszym zdaniem- JAKI CIEZKI SMIGLOWIEC DLA WP ? I DLACZEGO ? - do przetargu pewnie daleko, ale moze razem cos podpowiemy :)
Tyberios
Nasz "były" sokół nadal jest nasz... ktoś inny go teraz zaprojektował i zbudował czy przez przypadek nadal Polacy za tym stoją? I cóż ma do tego S-76?
Gottard
H-92 Superhawk - najtańszy, najlepszy pod każdym względem, znana technologia Sikorsky, idealny dla Polski i nie pochodzi z państw finansujących i wspierających Rosję czyli Francji, Italii i Niemiec. Małe śmigłowce bez rampy desantowej już mamy - Sokoły. potrzebujemy Superhawka i nic innego nie wchodzi w rachubę. Jednak póki co w pierwszej kolejności to zakup maszyny uderzeniowej AH-64E lub AH1Z-PL - to pilne
Felczer
Bardzo proszę i zachęcam aby autorzy komentarzy byli trzeźwi w trakcie ich tworzenia inaczej do czytania i interpretacji trzeba zatrudniać psychiatrów. Jeśli jest na forum psychiatra proszę o wyjaśnienie treści komentarza nad moim.
Laik
Czyli my chcemy kupić dla naszej Armii podpudrowaną Super Pumę obecnie zwaną Caracalem? Przecież to helikopter z lat 70tych! Ps. Koledzy dzięki za wyjaśnienia
Laik
Jaka jest różnica między Super Puma, Cougar i Caracal? Zwłaszcza po takiej modernizacji?
Tyberios
A no popatrz na to co widzisz na zdjęciu... pomijając ogólne odświeżenie bebechów i remont kapitalny oraz kilka zabawek z nowej awioniki to co widzisz? Głowica optyczna pod nosem, detektory opromieniowania wiązką laserową na belce ogonowej, no i to chyba tyle widać. Różnica między Super Pumą a Cougarem nie będzie żadna bo to identyczne konstrukcje tylko że ten drugi to nazwa eksportowa.
Jaca
czekam z utęknieniem na komentarze typu: Kupmy Caracalla Black Hawk to dno albo kupmy Black Hawka bo Caracall i AW149 to dno :-)
Tyberios
Bo to notka o modernizacji AS532 a nie EC725... No ale skoro czekasz, nie zawiodę cię! Gotowy? No patrz modernizują stare Pumy zamiast wspaniałe Caracala kupować, no jacy ci Francuzi nieogarnięci!
obywatel
Mówisz masz. Kupmy AW bo to jedyna szansa na nowoczesny i maksymalnie spolonizowany produkt !
olo
Przecież wiadomo że wybiorą BH co już nawet między wierszami powiedzieli. Airbus Helicopters zawalił że nie postawił na NH-90 bo pewnie wygrali by w cuglach a i Agusta byłaby zadowolona a tak kicha.