Siły zbrojne
ZEA inwestują w ochronę samolotów transportowych
Amerykański Departament Obrony poinformował o przygotowywanej sprzedaży lotniczych systemów zakłócających rakiety naprowadzane w podczerwieni, przeznaczonych dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Kontrakt o wartości 225 milionów dolarów zakłada dostarczenie Zjednoczonym Emiratom Arabskim (ZEA) systemów LAIRCM (Large Aircraft Infrared Countermeasures) typu AN/AAQ-24 (V)N, zakłócających głowice rakiety naprowadzanych w podczerwieni oraz wsparcie logistyczne. Umowa będzie realizowana w ramach programu FMS (Foreign Military Sales).
Nowe zestawy mają zabezpieczyć samoloty sił powietrznych ZEA, które wykonując zadania transportowe (w tym misje humanitarne) są narażone na ataki rakiet odpalanych z przenośnych zestawów przeciwlotniczych krótkiego zasięgu klasy MANPADS. Sprawa stała się nagląca, ponieważ w czasie wojny domowej w Syrii i Iraku w ręce terrorystów dostały się zestawy tej klasy i jest duże prawdopodobieństwo, że zostaną one już niedługo użyte na Bliskim Wschodzie. Idealnym celem dla MANPADS są wolne i duże samoloty transportowe podczas startu.
LAIRCM jest obecnie jednym ze skuteczniejszych systemów tego typu na świecie. W pierwszej kolejności pozwala na wykrywanie zbliżających się rakiet za pomocą czujników pracujących w nadfiolecie. Detektory te rozmieszcza się w taki sposób na statkach powietrznych, by zabezpieczały one obserwację ze wszystkich stron. Wykryta rakieta jest następnie przejmowana przez laserowe nadajniki zakłócające, które w sposób zautomatyzowany nakierowują promień lasera bezpośrednio na głowicę nadlatującego pocisku. Głowica ta jest wtedy aktywnie zakłócana, skutecznej niż w przypadku pasywnych systemów (flary).
Zjednoczone Emiraty Arabskie otrzymają w sumie osiem systemów LAIRCM, które zostaną zamontowane na należących do Emiratów samolotach C-17 Globemaster. Każdy z tych układów będzie się składał z:
- trzech laserowych nadajników zakłócających głowice naprowadzające rakiet GLTA (Guardian Laser Transmitter Assemblies);
- sześciu czujników nadfioletowych ostrzegających o nadlatujących rakietach przeciwlotniczych UVMWS (Ultra-Violet Missile Warning System) typu AN/AAR-54;
- jednego procesora systemowego typu LSPR (LAIRCM System Processor Replacement).
Zjednoczone Emiraty Arabskie mają dodatkowo otrzymać bardzo duży pakiet części zamiennych, przez co zamówienie urośnie w sumie do 37 nadajników GLTA typu AN/AAQ-24 (V)N, 74 czujników ostrzegawczych UVMWS typu AN/AAR-54 oraz 19 procesorów LSPR.
Tak duża liczba dodatkowych elementów, szczególnie w przypadku LSPR, może oznaczać, że ZEA chcą rozbudować systemy albo przewidują ich szybkie zużycie. Zjednoczone Emiraty Arabskie zamówiły również wiele innego wyposażenia potrzebnego do wykorzystania systemu LAIRCM: części zamienne, materiały eksploatacyjne, sprzęt pomocniczy i dokumentację techniczną.
Umowa będzie obejmowała również montaż, testy lotnicze i certyfikację. Za wykonanie kontraktu będzie odpowiadał koncern Boeing, który będzie realizował prace montażowe w zakładach w Chicago. Głównym współwykonawcą będzie koncern Northrop Grumman, który produkuje system LAIRCM w swojej fabryce w Rolling Meadows w stanie Illinois.