Siły zbrojne

Wyłoniono dostawcę motocykli dla wojska

Motocykle są z powodzeniem stosowane także w Straży Granicznej. Fot. M. Dura/ defence24.pl
Motocykle są z powodzeniem stosowane także w Straży Granicznej. Fot. M. Dura/ defence24.pl

3. Regionalna Baza Logistyczna w Krakowie poinformowało o wyłonieniu, w drodze postępowania przetargowego, dostawcy motocykli przystosowanych do jazdy szosowej i terenowej.

Umowa zakłada zakup 80 motocykli w puli gwarantowanej z opcją na kolejnych 120 egzemplarzy. Do udziału w postępowaniu zgłosiły się dwie firmy, ostatecznie pojazdy dostarczy firma Wicher Sp. Z.o.o. z Krakowa. Wartość umowy to 4,3 mln zł. W jej ramach dostarczone zostaną motocykle Kawasaki Verys 650.

Wymagania techniczne, postawione przez zamawiającego zakładały, że zwycięzca dostarczy motocykl z czterosuwowym silnikiem o pojemności skokowej nie mniejszej niż 650 cmi mocy nie mniejszej od 47 KM z 6-cio biegową skrzynią biegów zapewniającym z możliwością uruchomienia w temperaturze otoczenia poniżej -5 ºC.  Masa pojazdu bez obciążenia miała nie przekraczać 250 kg, a jego minimalny prześwit poprzeczny nie mógł mieć wartości mniejszej niż 17 cm. Motocykl ma być wyposażony w tarczowe hamulce hydrauliczne z systemem ABS, zawieszenie przednie ma być skonstruowane w systemie widelca teleskopowego, tylne - w systemie wahacza. Motocykl  miał być pomalowany w kolorze czarny mat, a całość konstrukcji posiadać ważną Kartę Certyfikacyjną USAF do transportu powietrznego.

Oprócz wymagań konstrukcyjnych, starannie określono też wymagania eksploatacyjne - zakładały m.in. zdolność do wykonywania zadań transportowych po drogach twardych, gruntowych oraz po bezdrożach, w warunkach klimatycznych i terenowych charakterystycznych dla obszaru Europy. Przebiegi międzyobsługowe nie mogły być krótsze, niż 5 000 km lub niż 12 miesięcy. Motocykl ma być dostosowany do eksploatacji z użyciem paliw, olejów, smarów i płynów specjalnych spełniających stosowne Normy Obronne (NO). W ramach kontraktu, dostawca ma też obowiązek dostarczyć m.in certyfikowane kaski, dwa zestawy opon (terenowych i szosowo-terenowych) czy kufer centralny z oparciem.

image
Kawasaki Versys 650/ Fot. Kawasaki.pl

Kryteriami oceny były cena (waga 60%), czas trwania gwarancji (20%) oraz termin realizacji zadania (20%). Zamawiający, planował przeznaczyć na zakup 4 mln zł. Zwycięska oferta przekraczała zaplanowany budżet o ponad 430 tys zł (druga oferta zakładała budżet o 5 tys zł niższy), jednak firma Wicher zaoferowała dłuższą gwarancję (36 miesięcy, konkurencja 24).  Dostawy miały rozpocząć się najpóźniej do 15 listopada br. 

Komentarze (28)

  1. Terlik

    US ARMY jeździ na zmodyfikowanych motocyklach Kawasaki KLR z silnikiem Diesla, cała armia jeździ na napędzie i nikt w warunkach bojowych nie będzie szukał benzyny.

  2. Tomek

    Gmole, halogeny, działka dla zamawiającego. Ten motocykl to szosa, nie wyobrażam sobie versysa w warunkach bojowych.

  3. Bardzo Jasnowłosa

    ten motocykl w detalu, sztuk jeden, kosztuje tzw. klienta z ulicy 34 900zł a wersja special edition 35 900zł. Przy zakupie naciśniesz dealera - z pewnością nieco ustąpi. Ciekawe ile niższą cenę wynegocjowałbym u dealera kupując 80 egz. z opcja gwarantowaną na kolejne 120? Tymczasem WP zapłaci za każdy egzemplarz 53 750zł. Co tu jest znowu grane?

  4. Gracz

    Dziwne że nie wybrali harleya davidsona bo z reguły u nas przechodzi tylko made in USA.

  5. Dropik

    Dziwny przetarg. Cuchnie z daleka...

  6. Enki

    Do tej pory nie wiedzieliśmy co ze sprzętem do rozpoznania dla Homara...

  7. Marek

    @Zygfryt przecież nie wybrali KTMów, tylko Kawasaki Verys 650.

  8. Feluś

    Dziwne że w tym przetargu 20 szt. nie musi być opancerzone. Bardzo dziwne!

  9. asf

    Tak z ciekawości: po co wojsku takie motocykle?

  10. biały

    i po co te motocykle ?? rozumiał bym może jakieś terenowe jednoślady ale do terenowych motocykli poruszających się po bardzo trudnym terenie potrzebni są już bardzo dobrzy terenowi motocykliści i lekkie terenowe motocykle , darowali by sobie i kupili więcej żmij

  11. czawo

    Czyli spółka założona w 2017 serwisująca i sprzedająca KTMy... czy to możliwe że nie z WSI?

  12. Komentator

    Po co 6-cio biegowe? Przy tego typu motocyklu to błędne kryterium wyboru. Eliminujące wiele dobrych konstrukcji np. Yamaha Tenere 660.

  13. Bolek Mazowiecki

    kluczowe wymaganie to "ważna Karta Certyfikacyjna USAF do transportu powietrznego". Oczywiście takie warunki spełnia firma która dotychczas zajmuje się zarządzaniem nieruchomościami - GRATULACJE

  14. podatnik

    nic tylko stara poczciwa WSK wróci z nowym silnikiem

  15. Autor

    Kryteria oceny: spełnienie wymagań technicznych - waga 0%. Genialnie. W tym kontekście tęsknię za czasami PRL i ZSRR, gdzie najpierw były WTT a potem Biura Konstrukcyjne robiły wszystko by je spełnić...

  16. asd

    brawo!tak wydajemy 2% PKB na wojsko przepłacając za wszystko!takie wymagania spełnia większość motocykli..ale ktoś kupi u dealera za 20 tys, pomaluje i cena wzrasta do ponad 50 tys za sztukę!

  17. Thor

    A jakaś marka motocykla czy coś? Okaże się że Junaki albo WSK-i po remoncie wygrały...

  18. Zygfryt

    Właściwie dobry wybór. Motocykle KTM są idealne dla wojska.

  19. Libor

    A gdzie morocykle z prawdziego zdarzenia dla Straży Granicznej w teren jak i na drogę węzły komunikacji, ludzie zachęccie młodych czymś konkretnym a nie serialem wataha

  20. nullpointer

    tylko WSK 125 z owiewkami i sportowym tlumikiem. na kierownicy mozna zamontowac grota z podwojno lufa a na bagazniku dron z mesko!

  21. Zbychu

    Czyli co kupili?

  22. oko

    Więc jaki model i marka bo nic nie wynika z tego artykułu?

  23. Duch

    Ale jakie to beda motocykle?

  24. tyle

    Po kiego czorta aż 650 cm. Co się ograniczać, litr byłby jeszcze lepszy. W terenie nawet laik wie, że dobrze się sprawdzają lekkie maszyny. To jest szastanie publicznym groszem, niestety nie pierwszy i nie ostatni raz.

  25. turpin

    To nie prosciej napisac, ze chodzi o KTM? Dobre motocykle, choc stosunkowo drogie.