Inspektorat Uzbrojenia opublikował informację dotyczącą analizy rynku w zakresie pozyskania „Taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+”. Na zgłoszenia zainteresowanych podmiotów resort czeka do połowy marca.
Zgodnie z ogłoszeniem, IU rozpoczął analizę rynku w ramach fazy analityczno-koncepcyjnej. Dotyczy ona możliwości pozyskania taktycznego systemu symulatorowego symulacji do lotów maszynami F-16C/D Block 52+. Jej celem jest opracowanie, w oparciu o nią, Studium Wykonalności oraz Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych.
Chętne do udziału w analizie rynku firmy mają do resortu obrony narodowej złożyć dokumenty, które zawierać będą m.in. dane na temat doświadczeń w zakresie opracowywania i produkcji systemów symulatorowych, zwłaszcza przeznaczonych do maszyn F-16 oraz informacje czy firma w przeszłości realizowała dostawę tego typu sprzętu. Dokumentacja zawierać ma również ogólny opis techniczny oferowanego przez firmę systemu dla wskazanego typu F-16, który zapewniać ma:
- pełną symulację wszystkich systemów samolotu w polskiej konfiguracji sprzętowej i oprogramowaniu;
- możliwość wykonywania symulowanych lotów w różnych warunkach atmosferycznych i konfiguracjach, tankowania w powietrzu oraz prowadzenia treningu z sytuacji awaryjnych;
- możliwość prowadzenia szkolenia taktycznego grupy co najmniej 4 załóg;
- możliwość współpracy w sieci w innymi centrami symulatorowymi.
Co więcej, IU zastrzega, że oferowany przez daną firmę system musi być aktualnie produkowany („nie ma etapie konstrukcyjnym”).
W zależności od potrzeb IU zakłada możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego.
Na zgłoszenia do udziału w analizie rynku resort czeka do 16 marca 2018 roku. Zakłada się również możliwość przedłużenia terminu, jeżeli nie zostaną osiągnięte cele określone w przedmiocie ogłoszenia. Po zakończeniu analizy otrzymanych zgłoszeń IU prześle zapytanie RFI do wybranych przez siebie podmiotów.
P.M.
Zamówiony M-346 Master miał być „latającym symulatorem lotów samolotów F-16C/D Block 52+” z pełną funkcją dla posiadanego uzbrojenia. Cisza na temat odbioru technicznego tych nielotów dot. braków w oprogramowaniu symulującym uzbrojenia płatowca jest znamienne dla naszej armii. Już wówczas było wiadomo (także dla laików), że ww. zamówienie nie będzie w pełnym zakresie możliwe do zrealizowania przez stronę Włoską z powodu oprogramowania tzw. zarządzaniem polem walki powietrznej dla F-16, którego (przypuszczalnie) nie udostępnił producent amerykański tych samolotów. Pytanie: Kto decydował i zamówił ww. samoloty i czy dodatkowy wydatek na tzw. (aby nie zapętlić się w polszczyźnie przepisałem bez zmian) „Taktycznego systemu symulatorowego symulacji lotów samolotów F-16C/D Block 52+” ?. Jest ważniejsze pytanie: Co zrobić z tym latającym „niewypałem” i na czym mają się szkolić Polscy piloci ?. P.S. 1) Dla uproszczenia proponuję nazwać ww. symulator: „taktycznym symulatorem lotów samolotów F-16C/D Block 52+”. 2) Proponuję redaktorowi ww. wydania umieścić, tym razem moje uwagi w bieżącej korespondencji dla dobra nas wszystkich.
B777
proszę o czytanie ze zrozumieniem, symulatory mają służyć do podtrzymywania nawyków wyszkolonych pilotów, mastery do szkolenia elewów, czegoś kolega nie rozumie?
PRS
MON postanowił dokupić kolejne 4 Mastery z opcją na kolejne 4. Oczywiście w wersji całkowicie BEZBRONNEJ i bez możliwości nie daj Boże w razie potrzeby ich uzbrojenia. Od lat mamy najbardziej pacyfistyczne Ministerstwo Obrony na świecie. Ponton, namiot, węgiel, drogi, pomniki, muzea, atrapy karabinów, autobusy, wagony salonki, VIP samoloty - TAK. A nawet ciężarówki, samoloty transportowe i szkolne, okręty ratownicze, holowniki - TAK Powiem więcej - ślepa amunicja, bomby treningowe, środki pozoracyjne, symulatory wszystkiego i niczego, kamery za bańkę, etc. - TAK Uzbrojenie? NIGDY
Feluś
Obudzili się cz też nie, po nastu latach, jak wszyscy piszą ? Problem chyba polega na czym innym. Dotąd piloci byli szkoleni w USA a teraz z powodu własnych potrzeb szkoleniowych odcinają nas od cyca i Polska będzie musiała sama przeprowadzać szkolenie.
ewa
Mineło 15 lat od wprowadzenia F16.......MON doznał oświecenia! alleluja! symulator by się przydał!....no rzesz...kto tam w naszej armi jest? półamatorzy czy zawodowcy? w normalnym kraju to te nasze samoloty właśnie przechodziły by szbką modernizację do standardu V z wymianą radaru na AESA a u nas ....szukamy...symulatora....hahaha....kupcie na olx....
asc
Nie gadaj glupot. Przeciez gdadnie ze nie ma symulatorow to bzdura. Ze bedzie wiecej co w tym zlego? Znaczy sie bedzie wiecej F16 albo potrzeba przeszkolenia wiekszej ilosci pilotow (na goracy fotel?) Lepiej zeby szkolili wie tu niz lapali piasek w silnik...
Marcin
Symulatory lotu F16 wojsko ma. Może chodzi o bardziej rozbudowany system np. symulacja walki ?
Banek
Wskaż ten normalny kraj bo zdecydowana większość posiadających F16 ich nie modernizuje i jednocześnie nie szuka następcy.
Pilot
To znaczy że dokupimy następne f-16. Można zapomnieć o f-35.
PRS
To znaczy, że USA ma problemy z niedoborem wyszkolonych pilotów i musi się skupić na szybkim szkoleniu ,,swoich\" a nie ,,gości dewizowych\" co zakomunikowano DSP. Sam zakup symulatora nie jest rzeczą głupią - głupota to że dopiero po 15 latach.
Zbys
A niby kto sprzedaje Polsce F-35 ???
Kowalskiadam154
Tyle lat eksploatacji a oni dopiero tera (pomyśleli) o symulatorze? To już przechodzi wszelkie pojęcie
Janek
po 10 czy 12 latach? - Brawo - ktoś ma refleks szachisty w MON
rED
A podobno to taki beznadziejny rząd.
wer
wiesz, studium, wykonalność, itd itd. Czyli kolejne 10 lat mozna markowac prace za niezła kasę. Jeszcze jakis wyjazd sie trafi. A moze i wziatka ???
PRS
Po 15 latach się ocknęli... Gratulacje!!! ,,Dotyczy ona możliwości pozyskania taktycznego systemu symulatorowego symulacji do lotów maszynami F-16C/D Block 52+\" Gdyby ktokolwiek w tym bagnie miał jakąkolwiek wyobraźnię i ciut szersze horyzonty myślowe to w zapisach znalazło by się kryterium dotyczące także wersji F-16V Viper/F-16 Block 70 ,,w zbliżonym okresie czasu musi zapaść decyzja dotycząca modernizacji samolotów F-16C/D Block 52+ które obecnie służą w polskim lotnictwie. Będzie to tak zwany Mid-Life Update, czyli modernizacja i remont mający na celu zarówno wydłużenie resursów, jak i unowocześnienie oraz „uaktualnienie” systemów mające na celu dostosowanie sprzętu do rozwoju technologii jaki miał miejsce od jego wprowadzenia do służby. Jest to o tyle istotne, że samoloty i inne podobne rodzaje uzbrojenia posiadają co najmniej 30-letni okres eksploatacji. W tym czasie trwa rozwój systemów uzbrojenia i przeciwdziałania.\" http://www.defence24.pl/polskie-f-16-modernizacja-wraz-z-powiekszeniem-floty-analiza ,,Koncern Lockheed Martin potwierdził sprzedaż do Bahrajnu za sumę 2,3 mld dolarów 16 samolotów F-16 Block 70 Super Viper. Jest to najnowsza wersja tego myśliwca, czerpiąca szeroko z technologii stosowanych w maszynach 5. gen F-35.\" ,,Kraj ten zamiast zapowiadanych wcześniej F-16V, zdecydował się ostatecznie na samoloty F-16 Block 70 (Super Viper). Jest to wersja oparta na F-16IN opracowanym z myślą o produkcji dla Indii i posiadającym szczególne rozwiązania, takie jak wbudowany sensor podczerwieni IRST czy radar AESA AN/APG-80. F-16 Block 70 szeroko wykorzystuje rozwiązania stosowane w F-35 a nawet F-22. Super Vipery powstają od podstaw w odróżnieniu od F-16V, który został opracowany jako wariant głębokiej modernizacji dla znajdujących się w służbie F-16C/D.\" http://www.defence24.pl/bahrajn-pierwszym-nabywca-f-16-super-viper
Gts
Ja pisuje o takich potrzebach od kilku lat. Teraz widac ze tam perspektywicznie nikt nie mysli dopoki im sie niebo na glowy nie zawali.
Voodoo
F16 to już historia jankesi chcą wycisnąć marketingowo co tylko się da...(jak wezmę silnik z Mercedesa A-baby do Trabanta ten drugi nie robi się od razu Mercedesem ) dodaj do tego serwis szkolenia logistyka.....robi się z tego jak nasze F-ki....baaardzo dobre źródło finansowania jankeskich pracowników a zero dla naszych ....gdyby nie względy polityczne ( o czym wspominał min Zemke w którymś z wywiadów) mielibyśmy Grippena bazę serwisową w Bydgoszczy i zarabiali na Czechach ,Węgrach i Austrii a być może i GrippenaE choć i tak to mało na SU 30/35
Olo
Hahaha, Google Earth ma wbudowany symulator F-16 :-) Powinni to uwzględnić w analizie.
daretex
Rozumiem ze w tej naszej Armii tylko F-16 sa prawda? Wiekszosc kasy idzie tylko na nich (podwyzki non stop dla pilotow , inwestycje na Krzesinach i w Łasku , nowe uzbrojenie itd itd ) to moze niech tez poszukaja dla Mi-2 , Iskier , Orlikow , Sokolow (jeden jest ale oczywiscie niesprawny) do Mi-8/ Mi-17 - piloci musza jezdzic / latac do Chorwacji , na Litwe lub do Czech - a co tam stac nas przeciez , do Herculesow - lataja do USA na symulator - tez przeciez nas stac , do Mi-24 , do Mi-14 , do SH-2G , do Bryz - nie chce mi sie dalej juz pisac ........
komandoch
mają ten sam problem co ja ! też szukam jakiegoś dobrego symulatora ale nie ma ostatnie sensowne były w czasach gdy kwadraty się ganiały po ekranie ha ha
Gts
Moze niech zwroca sie do Rosjan to chlopcy w Moskwie zmodyfikuja im DCSa...
miras
Połączyć to jeszcze z symulacją na F-16Viper i przystąpić do pozyskania tych samolotów
Bombel
mam na C64 symulator identyczny z tymi założeniami (łącznie z tankowaniem w powietrzu) tylko nie wiem jakie są wymagania co do grafiki... mogę startować w przetargu?
wuwuzela
Jedno słowo: WRESZCIE.
Willgraf
niech sobie Atari kupią na Allegro , bo w USA koszt to parę miliardów...sojusznicza pomoc
ASD
to po co kupowali do miga 29 i jak sie kazdy dziwił to oni mówili ze spoko mozna niedużym kosztem zmienic i jest podobny no i wyszło jak zawsze
uze
\"W zależności od potrzeb IU zakłada możliwość przeprowadzenia dialogu technicznego.\" Nie no spoko jak już się nagadają to... Za 30 lat może się jeszcze przyda ten symulator.
BBK
Ja chyba dobrze czytam - kupiono samoloty bez szkolenia w symulatorach ! Lub symulatorów nie kupiono - chyba że tak jak w laptopach masz oprogramowanie ale resztę uzupełnień musisz odnawiać - poprzez kupowanie ( odnawianie rozmaitych amerykańskich licencji ) ?