Reklama

Siły zbrojne

Wojsko kupi silniki lotnicze za blisko 30 mln zł

fot. M.Dura
fot. M.Dura

Wydział Techniki Lotniczej trzeciej Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie zamierza kupić po dwie jednostki napędowe dla samolotów myśliwskich MiG-29 i szkolnych PZL-130TC-II Orlik.

W przypadku samolotów MiG-29 planowany jest zakup używanych silników turboodrzutowych RD-33 serii 2 po remoncie głównym z resursem międzyremontowym nie mniejszym niż 350 godzin nalotu oraz pozostałym resursem technicznym nie mniejszym niż 700 godzin.

W przypadku Orlików chodzi o zakup fabrycznie nowych silników turbośmigłowych Pratt&Whitney PT6A-25C (dla PZL-130TC-II Orlik) z nadanym resursem międzyremontowym 3000 godzin.

Każda z dostarczonych jednostek napędowych ma zostać przekazana z kompletem narzędzi specjalistycznych i materiałów eksploatacyjnych (jednorazowych: uszczelek, podkładek, zawleczek itp.) według kompletacji producenta, zapewniających zabudowę wyrobu na płatowcu. Musi być również zakonserwowana zgodnie z dokumentacją silnika na okres nie krótszy niż 2 lata i posiadać skrzynie lub kontenery transportowe.

Najważniejszym kryterium dostawy jest cena (98% możliwych do uzyskania punktów) oraz gwarancja (2%). Dodatkowe punkty (do 10) można otrzymać za ilość wykonanych wcześniej dostaw. Termin nadsyłania ofert mija 23 lutego br. natomiast jednostki napędowe mają być przekazane do 30 września 2015 r. (w odniesieniu do silników dla MiG-29) i do 15 grudnia 2015 r. (dla Orlików).

Szacunkowa wartość obecnego zamówienia to 27,642 mln zł bez VAT.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (10)

  1. Jossa

    Chyba India ma licencje na produkcje tych silników (Klimov RD-33) ?

    1. CBM

      tak, mają na silniki serii 3. Rodzą się tylko dwa pytania: czy można nimi zastąpić silniki serii 2giej tak bez dostosowania polskich Migów? czy Indie mogą je legalnie eksportować? PS. Jestem ciekaw skąd MON kupuje te używki?

  2. m a

    350 godzin to nawet nie 10% zakladanego czasu eksploatacjj, taki silnik klimov'a robi ponad 4000 godzin. 2% gwarancja ? Opakowanie ? Dziwny przetarg. A dlaczego nie General Electric F404 albo nawet F414 . Wejsc z osprzetem powinien, mase mozna skapensowac f404 parametry podobne tylko mniejczy gabarytowo af414 daje extra 20kN na kazdy silnik. Chyba technicznie mozliwe. To by byly 29'ki :)

    1. wszystko zle

      Chyba za bardzo nie ma kto tego zrobic, lepiej zyc mrzonkami typu Grot2, to samo niedlugo nie bedzie rakiet do migow, pozostana chyba tylko dzialka i taranowanie.

    2. wanko

      20 kN to trochę za mało, poza tym zbyt skomplikowane byłoby zunifikowanie tego silnika z płatowcem Miga.

  3. miki

    Generalni te Migi to fajne bryki , gdyby nie ta cena to sambym kupił.

  4. spartakus

    Przez tyle lat eksploatacji nie spadł żaden Mig -29 czyli dobrze remontują . W zeszłym roku spadło na całym świecie 10szt - F16. Jednak dwa silniki to dwa .

    1. Dominus

      Widze ze obiektywnosc nie jest twoja najmocniejsza strona. Jak myslisz ile F-16 jest urzytkowanych dzis na swiecie a ile Mig-29? Kto jeszce w Europie poza Polska i moze Bulgarami lata na tym sowieckim zlomie?

    2. jw.

      Wpisz sobie w Google sekwencje 'MiG-29 katastrofy' - szukaj.

  5. AM

    Za tyle pieniędzy można by spokojnie kupić jednego używanego f-16 ego z amerykańskich nadwyżek sprzętowych. Pytanie co się bardziej opłaca.

    1. hunwik

      za $ 4,650,000 można kupić MIG-29 z 1985r. źródło: http://www.globalplanesearch.com/lockheed/aerobatic/jets/worldwide.htm

  6. edward

    Dlaczego nie można przeprowadzić w Polsce naprawy głównej silników RD-33? Przecież to technologia z lat 70-tych.

    1. rozsądny

      Dobrze "ekspercie" - wymień czym silniki w naszych F-16 przewyższają współczesne im wersje RD-33? :)

  7. lechu

    A czy Ukraina nie ma jakiś silników do Migów na zbyciu?

  8. TSWL :(

    To wiadomo już że kupią od tego samego dostawcy co wcześniej przepłacając czterokrotnie !!

    1. fromek

      niestety najtańszy dostawca nam ich nie sprzeda.. więc o co ten krzyk.

  9. hardcore

    Jak można narzekać na przetarg, skoro dzięki temu jedne z najlepszych myśliwców na świecie mogą dalej bronić naszego nieba.

    1. biz

      Faktycznie, sporo ostatnio latają. Na ćwiczeniach wojskowych najczęściej w charakterze latających celów.

  10. marek

    proporcja pomiedzy cena, a gwarancja - moim zdaniem troche dziwna, podobnie jak warunki "opakowania". Zawsze myslalem, ze Tych rzeczy nie sprzedaje sie w reklamowkach z Biedronki, czyzby bylo inaczej ? Czy na prawde jest tak trudno - jasno napisac CO chcemy kupic ? a co zrobimy jak dostawca wygra przetarg, a w skrzyniach beda zezlomowane czesci ? to jest tylko moj komentaz - nie temat do dyskusji

    1. aqq

      To i tak lepiej, niż rok temu, gdy kryterium ceny wynosoło 100%. Czy znów wygra WZL Warszawa i wyremontuje silniki kupione np. w Bułgarii, czy Słowacji.

Reklama