Reklama

Umowa podpisana w połowie grudnia br. przewiduje dostawę kilku typów pojazdów, w tym: 25 lekkich wielozadaniowych pojazdów czterokołowych LMV (Light Multipurpose Vehicles) typu Lince, 5 większych i lepiej opancerzonych pojazdów w wersji do transportu żołnierzy typu MPV oraz 10 sześciokołowych transporterów opancerzonych 6x6 VBTP. Połowę zamówienia będą stanowiły ciężarówki i samochody dla libańskiej policji. Resztę pojazdów mają otrzymać siły zbrojne Libanu. Według Iveco już zapowiadane jest zwiększenie tego zamówienia.

Wielozadaniowe samochody terenowe 4x4 Lince firmy Iveco. Z prawej strony pojazd LMV/LAV z zamontowanym na dachu systemem detekcji akustycznej – fot. M.Dura

Pojazdy Lince to lekko opancerzone samochody terenowe, budowane w kilku wersjach – w tym jako pikapy. Pojazdy MPV są już większe i silnie opancerzone  – w tym przeciwko wybuchom min i improwizowanych ładunków wybuchowych. Przy czym poziom ochrony można zmieniać przez wymianę osłon balistycznych. MPV są to czterokołowe samochody o długości 7,2 m, wysokości 3,1 m i szerokości 2,53 m. Pojazdy ważą 18 ton, ale przy tym mogą poruszać się z maksymalną prędkością 90 km/h.

Czterokołowy, opancerzony pojazd 4x4 MPV w wersji sanitarnej – fot. M.Dura

Najciekawszym elementem kontraktu jest jednak sprzedaż transporterów VBTP. Zostały one bowiem opracowane w ramach porozumienia podpisanego w 2009 r. pomiędzy Iveco i Brazylią, która planuje zbudować w ciągu 20 lat ponad 2000 tych pojazdów. Dobrze podpisana umowa licencyjna spowodowała, że Brazylia zacznie na VBTP zarabiać sprzedając je za granicę i kontrakt libański jest pierwszą tego typu umową eksportową. Transporter 6x6 VBTP w wersji Mark 3 waży około 18,3 t (pusty 14,5 t) i ma 7 metrów długości. Pojazd ma miejsce dla 3 osób załogi oraz 8 pasażerów.

Brazylijsko – włoski kołowy transporter opancerzony 6x6 VBTP – fot. M.Dura

Reklama
Reklama

Komentarze