Siły zbrojne
Wkrótce przetarg na amerykański BWP przyszłości
Oficjalne rozpoczęcie postępowania przetargowego we wznowionym programu Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV) planowane jest już za około miesiąc - podała US Army. W ramach tego programu planowane jest pozyskanie następcy bojowego wozu piechoty M2 Bradley.
Ogłoszenie zapytania ofertowego ma nastąpić według przedstawionego harmonogramu amerykańskiej armii w okolicach 18 grudnia br. Krok ten oznacza wejście w decydującą fazę w nowej edycji programu OMFV. Kolejnym etapem ma być wyłonienie do czerwca 2021 roku do pięciu oferentów i przyznanie im kontraktów na przygotowanie projektów wstępnych, wyłącznie w postaci cyfrowej. Następnie planowane jest przyznanie do trzech umów na wykonanie projektów technicznych oraz przygotowania do budowy prototypów proponowanych konstrukcji w perspektywie kolejnego półtora roku.
Czytaj też: Nowy oręż dla amerykańskiego transportera AMPV
W nowej edycji programu pozyskania następcy M2 Bradley swój start zadeklarowało dwóch finałowych oferentów jego poprzedniej edycji. Joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS) ma zaoferować tym razem zmodyfikowaną pod amerykańskie wymagania wersję bojowego wozu piechoty KF41 Lynx. Do tego duetu tych dołączyła ostatnio spółka Textron Systems wraz ze swoim bogatym doświadczeniem w segmencie technologii systemów lądowych i możliwościami produkcyjnymi. Równolegle spółka General Dynamics Land Systems po raz kolejny zaprezentowała publicznie demonstrator technologii bojowego wozu piechoty Griffin III.
Czytaj też: US Army testuje zmodernizowane Bradley'e
Co interesujące szczególnie kontekście programu OMFV, koncern BAE Systems zawarł w październiku br. porozumienie z amerykańską spółką zależną izraelskiego koncernu Elbit Systems — Elbit Systems of America w sprawie wspólnego tworzenia, rozwijania i produkowania siłami obu spółek nowych wozów bojowych, a także modernizacji istniejących. Co prawda BAE Systems zrezygnowało z udziału w poprzedniej edycji tego programu jeszcze przed jego oficjalnym zakończeniem. Trudno jednak określić, czy nie zdecyduje się na start w nowym, zredefiniowanym programie. W swojej ofercie posiada co najmniej dwie różne konstrukcje: CV90 Mk IV oraz Bradley Next Generation.
Czytaj też: Bradleye do modernizacji
Obecna odsłona przetargu jest już drugą jego edycją. Przetarg na następcę Bradleya został odwołany przez U.S. Army 12 stycznia br. ze względu na wystąpienie pewnych nieprzewidzianych problemów oraz konieczności redefinicji wielu aspektów programu OMFV. 14 kwietnia br. amerykańska armia poinformowała o wznowieniu programu OMFV po przygotowaniu w przeciągu ostatnich trzech miesięcy nowych, zredefiniowanych wymagań harmonogramu prac. Według ogłaszanego wcześniej ramowego harmonogramu obecnie planuje się wyłonienie następcy Bradleya w 2023 roku, a następnie w 2025 roku ma być gotowy jego docelowy prototyp, po czym po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej trafią do służby liniowej, począwszy od 2028 roku. Równolegle ma być kontynuowany program modernizacji obecnie posiadanych bojowych wozów piechoty M2 Bradley do standardu A4.