Reklama
  • Wiadomości

Warszawska prezentacja AW101. Ciężka maszyna w ofercie dla Polski

Na lotnisku Warszawa-Babice odbyła się seria pokazów śmigłowca Leonardo Helicopters AW101 z udziałem m. in. ministra obrony Antoniego Macierewicza i przedstawicieli Sił Zbrojnych. AW101 jest oferowany przez PZL-Świdnik w postępowaniu dotyczącym zakupu 16 maszyn dla Wojsk Specjalnych i Marynarki Wojennej. 

  • HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak
    HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak
  • HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak
    HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak
  • Wnętrze HH-101A. Widoczne nosze dla rannych i miejsca siedzące dla załogi - fot. J.Sabak
    Wnętrze HH-101A. Widoczne nosze dla rannych i miejsca siedzące dla załogi - fot. J.Sabak
  • HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak
    HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak

W pierwszej w naszym kraju prezentacji maszyny typu AW101 udział wziął najnowszy i najbardziej specjalistyczny wariant należący do włoskich sił powietrznych. Jest to przeznaczona do działań C-SAR i MEDEVAC śmigłowiec HH-101A Caesar. Możliwości śmigłowca zaprezentowano ministrowi obrony Antoniemu Macierewiczowi oraz przedstawicielom dowództwa sił zbrojnych, którzy mogli również odbyć lot na jego pokładzie. Po pokazie dla urzędników i wojskowych odbyła się  również prezentacja dla prasy, przedstawicieli sił zbrojnych i służb mundurowych. 

Zaprezentowany w Warszawie śmigłowce HH-101A Caesar to jedna z najnowszych wersji AW101, dostosowana do specyficznych wymagań odbiorcy włoskiego i znajdujące się na wyposażeniu 21° Gruppo z bazy Cervia. 15 śmigłowców tego typu ma zastąpić w zadaniach specjalnych, ewakuacji rannych i misajch Combat-SAR używane wcześniej maszyny Sikorsky HH-3F Pelican oraz Agusta  AB212 (licencyjna wersja maszyny Bell 212). Pierwszy został przyjęty na uzbrojenie włoskiego lotnictwa w lutym 2016 roku.

Czytaj też: Śmigłowiec HH-101A w siłach powietrznych Włoch

Śmigłowiec posiada specjalistyczne wyposażenie, takie jak opancerzone fotele w kabinie załogi, jak również̇ osłony balistyczne stanowisk operatorów broni pokładowej oraz krytycznych systemów pokładowych. Maszyna posiada zintegrowany system walki elektronicznej, system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką lasera LWR i zbliżaniu się pocisków MILDS. Na pokładzie znajduje się kodowany system komunikacji, łacze danych w standardzie Link 16 i IFF. Sensory obejmują radar Gabbiano i głowicę obserwacyjną FLIR oraz inne urządzenia wielozakresowe. Znaczny zasięg HH-101A może zostać zwiększony dzięki możliwości tankowania w locie.

AW101 Warszawa
HH-101A Caesar podczas pokazu w Warszawie - fot. J.Sabak

Maszyna może być uzbrojona w trzy karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm w tym również M134 Minigun. Może przewozić do pięciu członków załogi i 20 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, bądź sześciu członków załogi i ośmiu operatorów sił specjalnych. W wersji ewakuacyjnej można też przwozić rannych na noszach.

PZL-Świdnik rozważa złożenie oferty śmigłowców AW101 w postępowaniach dotyczących zarówno zakupu śmigłowców dla Wojsk Specjalnych jak też dla Marynarki Wojennej. W wersji morskiej, zarówno SAR jak i ZOP maszyna jest szeroko stosowana na świecie. Krzysztof Krystowski, wiceprezes Leonardo Helicopters ocenia iż jest to szansa dla PZL-Świdnik – „W przypadku odpowiedniej skali zamówienia i uzgodnień offsetowych z MON jesteśmy w stanie w Świdniku robić cały kadłub tego śmigłowca”. Jego zdaniem możliwe jest znacznie większe zaangażowanie polskich zakładów w proces produkcji, o ile zamówienia na AW101 będą wystarczająco duże. 

WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama