Reklama

Siły zbrojne

Vipery polecą do Pakistanu? Zgoda Departamentu Stanu

Fot. Lance Cpl. Christopher O'Quin/USMC.
Fot. Lance Cpl. Christopher O'Quin/USMC.

Departament Stanu USA wyraził zgodę na sprzedaż piętnastu śmigłowców szturmowych AH-1Z Viper wraz z pakietem uzbrojenia i wyposażenia dodatkowego do Pakistanu.

Zgodnie z komunikatem agencji DSCA zakres ewentualnej transakcji miałby objąć sprzedaż piętnastu Viperów wraz z 1000 pociskami AGM-114R Hellfire II naprowadzanymi półaktywnie laserowo oraz 17 działkami M197. Ponadto, do Pakistanu miałyby trafić między innymi 32 silniki T-700 GE 401 C (w tym dwa zapasowe), komputery misji, środki łączności, systemy nawigacyjne, 17 głowic obserwacyjno-celowniczych AN/AAQ-30, 32 systemy nahełmowe Optimized Top Owl, układy IFF, 17 urządzenia ostrzegające o odpaleniu pocisków rakietowych AN/AAR-47 oraz stacje ostrzegania radarowego AN/APR-39C(V)2 i wyrzutnie naboi zakłócających.

Kontrakt, o maksymalnej wartości szacowanej na poziomie 952 mln USD ma objąć także pakiet wsparcia logistycznego i szkoleniowego. Agencja DSCA podkreśla, że śmigłowce Viper miałyby zostać wykorzystane między innymi do prowadzenia precyzyjnych uderzeń przeciwko organizacjom terrorystycznym, w każdych warunkach atmosferycznych – w dzień i w nocy, także w obszarach górskich. Zwraca uwagę, że ewentualna realizacja transakcji przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa kraju uznanego za istotny dla realizacji celów polityki zagranicznej USA w południowej Azji.

Obecnie w Pakistanie używane są śmigłowce AH-1 starszych wersji. Według raportu serwisu FlightGlobal na 2015 rok lotnictwo wojsk lądowych tego kraju ma na wyposażeniu 48 maszyn AH-1F. Są wykorzystywane bojowo do walki z organizacjami terrorystycznymi. Defense News podkreśla, że maszyny tego typu są mocno zużyte. Wiadomo, że Islamabad prowadzi również rozmowy z Rosją na temat zakupu maszyn Mi-35.

Należy pamiętać, że opublikowanie przez agencję DSCA notyfikacji o zgodzie Departamentu Stanu na sprzedaż uzbrojenia za granicę nie jest równoznaczne z podpisaniem kontraktu.

Śmigłowce AH-1Z Viper są oferowane Polsce w ramach postępowania prowadzonego w celu wprowadzenia w Siłach Zbrojnych następcy radzieckich maszyn Mi-24. 

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Bull

    To nie musi być kompromis, bo Viper to naprawdę dobry śmigłowiec. Jak się trochę poczyta to okazuje się, że poza niższą ceną zakupu i kosztami eksploatacji ma jeszcze kilka przewag nad Apache. Zabiera więcej paliwa (+9%) w zbiornikach wewnętrznych, ma mniejszą masę własną (waży o ponad 420 kg mniej od AH-64E bez radaru) i mniejsze opory aerodynamiczne co daje mu większy zasięg/promień operacyjny przy tym samym uzbrojeniu oraz większą prędkość przelotową. Viper może prowadzić ogień przy zamontowanych zbiornikach zewnętrznych, co zwiększa jego elastyczność i skuteczność operacyjną. W Apache zbiorniki zewnętrzne wykluczają podwieszenie uzbrojenia. Ma też przewagi ładunku użytecznego. Do tego US Army nie stosuje pocisków rakietowych powietrze-powietrze ani nie prowadzi szkoleń w tym zakresie na AH-64E natomiast prowadzą je Marines na AH-1Z.

    1. dawo

      Jest też o czym mało się mówi lepiej wyposażony pod kątem awioniki. To naprawdę dobra maszyna. Opcjonalnie można zamontować też radar podobny do tego z AH-64 E.

    2. OMEN

      Taa... No przecież Marines badziewia by nie używało...

    3. rolnikZpola

      AH 1Z Travel Range - 685.00 Kilometer 370 Nautical Miles Fuel Tank Capacity - 307.53 gallon 1,164.00 litres Fuel Economy - 0.59 km per litre 1.39 NM per gallon AH64 Travel Range - 1,900.00 Kilometer 1,026 Nautical Miles Fuel Tank Capacity - 375.43 gallon 1,421.00 litres Fuel Economy - 1.38 km per litre 3.25 NM per gallon jakoś na stronie aircraftcompare podają że Apache ma 3 razy większy zasięg od Vipera , do tego podają że to Apache zabiera więcej paliwa i jest prawie 3 razy oszczędniejszy jeżeli chodzi o zużycie paliwa To jak to jest z tym twoim Viperem ?

  2. qwerty

    Viper byłby o wiele lepszym wyborem od Apache. Dlaczego? Otóż Apache kupili kilka lat temu Brytyjczycy i od tego czasu mają z nimi problemy, maszyny częściej stoją uziemione niż są gotowe do lotu. Podobno problemem jest nieprzystosowanie do klimatu o dużej wilgotoności. Faktycznie Apache użytkuje USA, Izrael, kraje Zatoki, czyli głównie w pustynnym klimacie. Viper jest śmigłowcem US Navy więc duża wilgotność mu raczej nie straszna.

    1. Marcin

      Apache został opracowany jako "niszczyciel czołgów" do działań na równinie środkowoeuropejskiej. Więc problemy klimatyczne początkowo były, ale podczas I Wojny w Zatoce. To raczej nietrafione wytłumaczenie powodu, dla którego część brytyjskich Apache stoi w hangarach. Ja przyjrzałbym się raczej ciągłym cięciom wydatków na obronność.

    2. rolnikZpola

      Ale brytyjskie apache to osobny produkt stworzony na licencji , jakoś AH64 nie ma problemu podczas strzelania hellfireami jak brytyjskie WAH64 , wytłumaczysz dlaczego tak jest ?

  3. gosc

    Chinczycy postraszyli, ze moga dostarczac swoje smiglowce to USA zmieklo. Podobnie jak z Egiptem.

  4. Wojmił

    Jesteśmy na poziomie Pakistanu i kupimy ten śmigłowiec :) I jest wielu, również tu na forum, którzy uważają to za świetny pomysł.. i wszystko co im powiedzą amerykanie będą uważali za świetne...

  5. poznaniak

    śmigłowiec sprawdzony w boju ,prostszy w serwisowaniu ,niezawodny,dający dużo bezpieczeństwa dla załogi-idealny następca krokodyla.Szkoda tylko,że nie możemy zakupić rosyjskiego ka 52.

  6. Eagle

    Ciekawa sprawa, że na D24.pl mamy zalew artykułów n/t Viperów. Ja wiem, że właścicielem portalu jest firma lobbingowa... tym niemniej jednak, może kilka info n/t Guardiana czy Tigera nie zaszkodziloby portalowi...

    1. minion

      To chyba mała przesada. Proszę sprawdzić ilość tekstów o konkurentach w wyszukiwarce na D24. Ten o Viperze jest chyba historycznie drugi.

    2. dawo

      Sam chłopie chyba mataczysz, że myślisz, że każdy dookoła tak robi :) VIPER, to śmigłowiec bardzo niedoceniany a możliwości ma zdecydowanie większe niż TIGER czy MANGUSTA. Zobacz ile artykułów o TIGErze jest na D24. Akurat temu portalowi w przeciwieństwie np. do ALTAIR ciężko zarzucić stronniczośc czy użalanie się jak to w naszym kraju każdy kradnie, oszukuje, i robi wszystko źle.

    3. Willgraf

      bo AH-1Z Viper to najlepsza wersja śmigłowca bojowego dla Polski - możliwości, cena, niezawodność i mała wrażliwość na uszkodzenia, duże 4 łopaty wirnika dają większe bezpieczeństwo lotu niż u konkurencji itd..itd...

  7. Kilo

    Amerykanom nie musi chyba przesadnie zależeć na tych technologiach, skoro godzą się na przekazanie ich do Pakistanu.;)

  8. tomaszek

    czyż ten śmigłowiec nie byłby dla naszego wojska kompromisem między naszymi potrzebami ilościowymi a możliwościami finansowymi? to taki tańszy apache, czy nie lepiej mieć 120 takich niż 60 trochę lepszych apache?

    1. bilbo

      To nie musi być kompromis, Viper to świetny śmigłowiec. Jak się poczyta to okazuje się, że poza ceną zakupu i kosztami eksploatacji ma też parę innych przewag nad Apachem: 1. zabiera więcej paliwa (+9%) w zbiornikach wewnętrznych, ma mniejszą masę własną (o ponad 420 kg w porównaniu z Apache bez radaru kierowania ogniem) i mniejsze opory aerodynamiczne co daje AH-1Z większy zasięg/promień operacyjny przy tym samym uzbrojeniu oraz większą prędkość przelotową, 2. AH-1Z może prowadzić ogień przy zamontowanych zbiornikach zewnętrznych, co zwiększa jego elastyczność i skuteczność operacyjną, w AH-64E zbiorniki zewnętrzne wykluczają podwieszenia uzbrojenia i służą jedynie do transportu, 3. US Army nie stosuje pocisków rakietowych powietrze-powietrze ani nie prowadzi szkoleń w tym zakresie na AH-64E, natomiast prowadzi je Marines na AH-1Z.

    2. ja

      Zaraz rozkrzyczą się "amerykanofoby", że znów amerykański, przestarzały złom kupujemy.... Lepiej nie.

    3. Chasim

      Czyż tak trudno zrozumieć że Polska kupi ~32 sztuki śmigłowców choćby miał kupić tańsze to i tak ta liczba się nie zmieni?