Reklama

Siły zbrojne

USAF zamówiły nowe śmigłowce Combat-SAR

Śmigłowce HH-60G wymagają szybkiej wymiany - fot. Sgt. Ch. Boitz/USAF
Śmigłowce HH-60G wymagają szybkiej wymiany - fot. Sgt. Ch. Boitz/USAF

Koncerny Sikorsky i Lockheed Martin uzyskały kontrakt o wartości 1,3 mld dolarów na dostawę nowych śmigłowców Combat-SAR dla US Air Force. Mają one zastąpić wysłużone maszyny HH-60G Pave Hawk. Podpisana umowa dotyczy dostawy pierwszych czterech maszyn. 

Łączna wartość planowanych 112 nowych śmigłowców przeznaczonych do operacji specjalnych i ewakuacji personelu przez U.S. Air Force szacowana jest na 6,8-7,9 mld dolarów. Wiadomo było od kilku miesięcy, ze kontrakt trafi do konsorcjum Sikorsky – Lockheed Martin, gdyż pozostali oferenci nie przedstawili swoich ofert na wymagania sił powietrznych. Kwestią otwartą, głównie ze względu na cięcia budżetowe, pozostawała natomiast wartość i terminy udzielenia zamówień na nowe śmigłowce.

Wymiana maszyn HH-60G na nowe śmigłowce ewakuacyjno-ratownicze mogące działać w warunkach bojowych była tematem silnych nacisków ze strony Kongresu. Program C-SAR został przyspieszony, a siły powietrzne przeznaczyły ponad 400 mln dolarów z innych istotnych zadań, aby podpisać w czerwcu umowę na pierwsze maszyny tego typu.

Należące do U.S. Air Force śmigłowce HH-60G są bardzo intensywnie eksploatowane, zwłaszcza od początku wojny w Afganistanie. Obecnie zdatnych do lotu jest poniżej 100 maszyn, które ze względu na wykorzystywanie podczas ewakuacji zagrożonych jednostek potrzebują szybkiej wymiany.

Nowe maszyny, powstałe w programie CRH (Combat Rescue Helicopter) będą oparte na najnowszym wariancie śmigłowca Black Hawk, zaopatrzonym w specjalistyczne wyposażenie produkcji Lockheed Martin.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. fgfgf

    Aż to miło poczytać jak modernizują własne wojsko...nie co u nas ;/;/

    1. twardyy

      u Nas też się modernizuje , remontuje Su-22 by latały kolejne lata i przynosiły potężne straty finasnowe