Siły zbrojne
U.S. Army kupuje kolejne mosty czołgowe
Jak poinformował Departament Obrony USA, spółka Leonardo DRS Sustaiment Systems Inc. otrzymała kontrakt na dostawy siedmiu mostów czołgowych M1074 Joint Assault Bridge System (JABS) na podwoziu czołgu podstawowego M1 Abrams dla U.S. Army o wartości prawie 8 mln USD.
Wozy te powstaną w wyniku montażu przęseł mostowych wraz z systemem ich rozkładania, na specjalnie zmodyfikowanym w tym celu zmodyfikowanym podwoziu czołgu Abrams. Prace zostaną wykonane w zakładach w West Plains w stanie Missouri w USA, a ich planowany termin ukończenia to 11 maja 2024 roku.
JABS znany także pod armijnym oznaczeniem M1074 został zaprojektowany i produkowany przez Leonardo DRS Technologies we współpracy z dostarczycielem podwozi, czyli General Dynamics Land Systems (GDLS). W założeniu ma zastąpić obecnie używane mosty czołgowe M104 Wolverine HAB (również na podwoziu M1 Abrams), które okazały się zbyt kosztowne w zakupie i eksploatacji oraz przestarzałe i wyeksploatowane mosty czołgowe M60 AVLB (na podwoziu M60 Patton).
Jego głównym celem jest zapewnienie kompleksowego zabezpieczenia pokonywania niewielkich naturalnych lub sztucznych przeszkód terenowych przez czołgi podstawowe z rodziny M1 Abrams w ramach pododdziałów inżynieryjnych Pancernych Brygadowych Zespołów Bojowych (ABCT). W sierpniu 2016 roku amerykańska armia udzieliła zamówienia na produkcję tych systemów na czas nieokreślony o wartości 400 mln USD. Jak dotąd wstępne zamówienie U.S. Army opiewa na 168 egzemplarzy, z czego dostarczonych miało już zostać 51 egzemplarzy partii wstępnej, a obecnie rozpoczęto produkcję seryjną. Docelowe zapotrzebowanie szacowane jest nawet na 337 egzemplarzy.
M1074 JABS to gąsienicowy most szturmowy na podwoziu czołgowym. Jego konstrukcja bazuje na specjalnie zmodyfikowanym podwoziu czołgu podstawowego M1A1 Abrams ze zmodyfikowanym i ulepszonym układem zawieszenia z wersji M1A2 Abrams. Kadłub ten jest zintegrowany z systemem Bridge Launcher Mechanism (BLM), który składa się z hydraulicznego systememu podnośników, na którym osadzone są podwójne, składane przęsła scyzorykowe o nośności MLC95. System zapewnia rozłożenie mostu o szerokości 11 metrów w ciągu 3 minut, a jego masa całkowita wraz z podwoziem wynosi ok. 62 tony.
Logistyk z Jastrzębia
Sprawa jasna przyjadą do POLSKI
Cine
Nie rozumiem. Zamówienie na 7 sztuk, 51 już dostarczonych a te 7 to partia produkcyjna? To jakiś bełkot.
tut
Daglezja zapewnia przeprawę na długości 40m całkowita długość ponad 50m, i niech ktoś mi powie że to zły produkt. I dla czego nasi tego nie kupują? Sabotaż?
Saper z Kazunia
Kolega wie dlaczego INSPEKTORAT UZBROJENIA tego nie chce?
ten obcy
Sabotażem to byłoby kupienie MS-40 w miejsce mostu szturmowego
tut
Chętnie posłucham.
Aaa
A co z naszym mostem na gąsienicach
Logistyk z Jastrzębia
Daglezja do magazynu
Jak zwykle
Będzie 10 razy droższy....
Barko
Raczej czołg mostowy.
Bk
Chyba raczej czołg mostowy