Tysiące hełmów z Maskpolu nie tylko dla terytorialsów

5 czerwca 2020, 12:12
Zrzut ekranu 2020-06-5 o 13.39.41
Fot. Maskpol

Ministerstwo Obrony Narodowej złożyło zamówienie na dostawę 50 tys. hełmów kompozytowych produkowanych przez PSO Maskpol S.A. Umowa zostanie zrealizowana w latach 2020-2023. Gestorem będą Wojska Obrony Terytorialnej co jednak nie oznacza, że wszystkie trafią do tej formacji.

Pierwsze hełmy trafią do jednostek wojskowych już w lipcu bieżącego roku. Umowa dotyczy zakupu i dostaw 50 tys. hełmów w latach 2020-2023 za kwotę 93,5 mln zł.

Jak zaznacza rzecznik WOT płk Marek Pietrzak, dotychczasowe doświadczenia z eksploatacji hełmów oraz wnioski wpływające do gestora z innych rodzajów sił zbrojnych, a także Polskich Kontyngentów Wojskowych, wskazywały na konieczność pozyskania nowego typu hełmu, który spełniłby wymagania lekkiej piechoty oraz wybranych specjalności wojskowych w innych rodzajach sił zbrojnych. W następstwie tych analiz powstała potrzeba pozyskania hełmów typu „fast”, która uruchomiła proces pozyskania uzbrojenia na podstawie decyzji nr 92/MON z dnia 28 kwietnia 2017 r. w sprawie pozyskiwania sprzętu wojskowego Wojsk Obrony Terytorialnej. Wybrany typ hełmu został uznany za wyrób kwalifikowany w zakresie podstawowego interesu bezpieczeństwa państwa.

Hełm kompozytowy HP-05 jest najnowszym produktem tego typu w ofercie spółki Maskpol, opracowanym na potrzeby wojska, policji oraz innych formacji mundurowych. Dzięki wysokiemu podcięciu pozwala na lepszą współpracę z akcesoriami takimi jak ochronniki słuchu, maska ochronna, oświetlenie taktyczne, kamera czy gogle noktowizyjne. Oprócz wysokiej wytrzymałości balistycznej, cechą wyróżniającą hełm jest także powłoka czerepu, odporna na uszkodzenia mechaniczne. Masa kompletnego hełmu dla największego rozmiaru wynosi niecałe 1600 g.

Umowa na dostawę hełmów kompozytowych stanowi kolejne potwierdzenie znakomitej współpracy między Polską Grupą Zbrojeniową i Wojskami Obrony Terytorialnej. Dziękujemy za kolejny dowód zaufania do sprzętu produkowanego przez naszą Grupę. PSO MASKPOL S.A. od wielu lat realizuje prace rozwojowe i poszerza bazę produkcyjną w obszarze ochrony balistycznej, w obecnym roku jak również w kolejnych latach będę realizowane inwestycje podnoszące kompetencje firmy tej dziedzinie. Osobne podziękowania kieruję do zarządu i pracowników spółki Maskpol, którzy bez zakłóceń realizują jednocześnie dostawy sprzętu ochronnego do walki z epidemią i wyposażenia dla Sił Zbrojnych. Zakład produkuje obecnie mundury, hełmy, odzież ochronną, maski przeciwgazowe oraz środki ochrony indywidualnej na potrzeby Wojska Polskiego oraz innych odbiorców

Adam Ogrodnik, Prezes Zarządu PSO Maskpol S.A.

Spółka Maskpol wyposażyła dotychczas Wojska Obrony Terytorialnej w elementy indywidualnego wyposażenia żołnierzy, takie jak maski przeciwgazowe MP-6, filtracyjną odzież ochronną FOO-1 oraz narzutki ochronne NO-1. Terytorialsi korzystają również ze sprzętu produkowanego przez inne spółki wchodzące w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej, jak karabinki MSBS Grot z radomskiej Fabryki Broni, karabiny wyborowe Bor z Zakładów Mechanicznych Tarnów czy sprzęt optoelektroniczny z PCO.

HP-05 trafią jednak nie tylko do Wojsk OT, które są po prostu gestorm tego wyposażenia, tak samo jak ma to miejsce w przypadku karabinków MSBS Grot.

"Na mocy decyzji nr 76/MON z 4 kwietnia 2017 roku zmieniającej decyzję w sprawie określenia funkcji gestorów i centralnych organów logistycznych sprzętu wojskowego w resorcie obrony narodowej, Dowództwo Wojsk Obrony Terytorialnej jest gestorem hełmów kompozytowych w siłach zbrojnych." - informuje rzecznik WOT płk Marek Pietrzak.

"Hełm HP-05, produkowany przez firmę Maskpol S.A., spełnia wymagania pododdziałów lekkiej piechoty, zapewnia też funkcjonalności właściwe dla wybranych stanowisk związanych z obsługą bojowych wozów piechoty, artylerii i innych specjalistycznych we wszystkich rodzajach sił zbrojnych" - dodaje.

Co ciekawe docelowo Wojska Obrony Terytorialnej (jako gestor) widzi potrzebę utrzymywania w siłach zbrojnych co najmniej dwóch typów hełmów. Pierwszy - to właśnie ten typu „high-cut” oraz drugi - nowego typu hełm pełny stanowiący znaczne udoskonalenie dotychczas stosowanych konstrukcji wzór 2005.

Aktualnie na wyposażeniu sił zbrojnych jest ponad 159 tys. hełmów kompozytowych. Liczba ta nie obejmuje hełmów, którymi posługują się żołnierze Wojsk Specjalnych oraz Żandarmerii Wojskowej.

SZP

Defence24
Defence24
Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 117
Reklama
PonadTym
niedziela, 14 czerwca 2020, 17:25

Już się nie mogę doczekać, kiedy dostaniemy te nowe kaski, od razu robię fotkę na FB, bo jak komandos będę wyglądał, a bieda niech zazdrości.

Paweł
sobota, 6 czerwca 2020, 23:28

Dla zawodowych żołnierzy WP są odmalowywane przedpotopowe orzeszki a dla WOT czyli zgrai harcerzyków, kupowane są super nowoczesne hełmy z kompozytów.. Czy tylko ja tu czegoś nie rozumiem?

Paweł Wiatr
poniedziałek, 11 stycznia 2021, 19:55

Nie tylko ty nie rozumiesz.

Marian
poniedziałek, 8 czerwca 2020, 09:03

WOT to lekka piechota, a odchudzony o ok. 500 g hełm to dla nich bardzo wiele. Każda rotacja czyli min. 2 dni w miesiącu to poginanie w marszu "taktycznym" na nogach z zasobnikiem długie kilometry. Do tego dochodzi co najmniej jeden poligon roczny i wszelakie szkolenia. Bez szkoleń wychodzi prawie dwa miesiące na poligonie. A pamiętajmy, że mówimy o cywilach i ludziach dla których wojsko jest dodatkowym zajęciem. Dodatkowo w WOT bardzo często służą doświadczeni "emeryci wojskowi", którzy jako zawodowi żołnierze zdobywali latami doświadczenie i teraz się nim dzielą. Są tam również ochotnicy z innych służb,: policja, straż czy aktywni strażacy OSP. To są ludzie którzy z własnej woli idą na służbę i w przeciwieństwie do wyboru tej profesji jako zawodowiec mogą z tej służby zrezygnować i wrócić w pełni na cywilny rynek pracy, bez lęku, że się "nie odnajdą w nowej rzeczywistości". Wszystko odbywa się zatem bez przymusu dla tych co chcą. Z takim zasobem ludzkim pracuje się najlepiej. Wiec jeśli pisze Pan o "harcerzykach" z WOT to znaczy że kompletnie nie wie o czym pisze.

marian
niedziela, 7 czerwca 2020, 21:52

To jak emerytowany zawodowy wstępuje do WOT, to staje się harcerzykiem? Komu potrzebny bardziej nowoczesny chełm? Zawodowemu żołnierzowi kierowcy, kucharzowi, artylerzyście, czy Lekkiej piechocie, która w tych kakakaskach ma poginać kilometry na nogach i ma to być ich jedyna ochrona. Myśli Pan, że wróg będzie chciał zabijać tylko zawodowych, a wot i rezerwistów oszczędzi?

Ok bajdur
sobota, 6 czerwca 2020, 22:54

Czekam na kamuflaż MAPA. Rozumiem, że jedynie pion zakupów dla WOT działa sprawnie, ale trzeba rozwijać wyposażenie wszystkich typów jednostek. Polskie wzory kamuflażu są popularne na Ukrainie więc grozi to atakami pod fałszywą flagą.

Kolbe83
sobota, 6 czerwca 2020, 20:36

Fajnie. Dlaczego jest tak że WOT, które miały być formacją wspomagającą Wojsko otrzymuje lepszy sprzęt niż armia. Powietrzno desantowi mogą tylko pomarzyć o takim wyposażeniu jakie dostają dzieciaki z WOT. W Ameryce gwardia narodowa otrzymuje sprzęt po zawodowej armi, nie na odwrót. Takie rzeczy tylko w Polsce

Hiha
wtorek, 9 czerwca 2020, 04:11

Dzieciakami z WOT nazywasz żołnierzy z JWK i 6PBDS którzy całkiem licznie służą w tej formacji, jak myślisz...o czym to świadczy?

marian
niedziela, 7 czerwca 2020, 21:56

A co niby oni dostają? Rozumiem że wot ma lepsze spadochrony. I więcej tych jeździdełek co je z samolotów zrzucają.

k230
sobota, 6 czerwca 2020, 19:06

Jak za Macierewicza dostałem swój pierwszy kevlar to płakałem ze szczęścia, nie którzy do tej pory nosza stalowe, jak przyjeżdża ktos ważny to każą im pożyczać żeby sie nie wydało ze u nas wszystko na ślinie i taśmie się trzyma, tak sie w wojsku picuje rzeczywistość :-) Pozdrawiam serdecznie wszystkich z zwykłego wojska i jednoczesnie łączę sie z wami w bólu :-)

marian
niedziela, 7 czerwca 2020, 22:00

A to Pan myśli, że w wocie nie ma picu? Przecież to ci sami ludzie, to samo wojsko, i tak samo ma dobrze wyglądać w telewizji. Proszę poczytać/posłuchać wypowiedzi byłych wotowców.

Jacek
sobota, 6 czerwca 2020, 13:54

Dlaczego te hełmy nie chronią skroni i boków głowy?

Markmen
sobota, 6 czerwca 2020, 20:04

Czytaj ze zrozumieniem (w treści jest odpowiedź).

Hp-05
sobota, 6 czerwca 2020, 18:19

Bo realnie ochroni Cię to przed 9mm a zamiast ochrony uszu wartościowsze są słuchawki aktywne.

Orel
sobota, 6 czerwca 2020, 18:05

Jak przeczytasz artykuł będziesz wiedział

BUBA
wtorek, 9 czerwca 2020, 17:53

Panie Orel dwa razy przeczytalem i nie wyczytalem.

Jacek
niedziela, 7 czerwca 2020, 01:25

Przez 90% czasu nic tam nie będzie podwieszona więc przez 90% czasu głowa nie będzie doststecznie chroniona.

Zatroskany
sobota, 6 czerwca 2020, 09:31

Pure nonsensu ciąg dalszy. Nie zdziwiłbym się gdyby WOT stał się super gestorem i wkrótce koordynował np. zakup śmigłowców i okrętów, oczywiście w pierwszej kolejności kupując je dla siebie:). A tak poważnie, o czym już wiele razy pisałem, Polska jest jedynym znanym mi krajem gdzie formacja pomocnicza dostaje lepszy sprzęt niż wojska operacyjne i jest „ wyjęta” spod zwierzchnictwa szefa SG WP. Tak trzymać!

biały
sobota, 6 czerwca 2020, 13:56

bo dla wojsk operacyjnych trzeba przeprowadzać rozmowy dialogi i inne , a dla wot wprowadzić można dużo szybciej a następnie szybko zakupić sprzęt dla operacyjnych uzasadniając to faktem unifikacji sprzętu , po resztą nie wiadomo co wart jest ten hełm , niech pierw terytorialsi sprawdzą

Donek.
sobota, 6 czerwca 2020, 09:08

Ja bym sprowadził z Niemiec. Dobrze się sprawdziły w Polsce.

Texas
sobota, 6 czerwca 2020, 19:47

Sprowadz jak 1939

sobota, 6 czerwca 2020, 18:25

Nie pisz gupot chelm salamandra wymyśli w Polsce wzór przyjął się na całym świecie?

BUBA
wtorek, 9 czerwca 2020, 17:55

Salamandra powstal nawet prze Amerykanskimi M1

Grzyb
sobota, 6 czerwca 2020, 08:08

Im więcej nowoczesnego sprzętu tym lepiej. Nawet jeżeli są to niezbędniki typu łyżka, nóż, widelec. One też są potrzebne. A do wszystkich trollujących WOT: dla Rosji tysiące ochotników zaciągających się do Obrony Terytorialnej to bardzo jasny sygnał, że my to nie Ukraina, tu nikt nie będzie się bezradnie gapił na zielone ludziki, tu zwykli ludzie chwycą za broń. I tu widzę wartość dodaną tej formacji. Poza tym żeby zachęcić ochotników trzeba dać im nowoczesny sprzęt z górnej półki, bo to jest atrakcyjne.

Hans Klosss
sobota, 6 czerwca 2020, 18:05

Ja widzą szkolenie WOT-u to desantniki, specnaz i połowa zmechu kładzie się że śmiechu. Tam cały czas szkolenie na bojowo idzie. Nie żałują amunicji, szkolą zaprawieni w bojach oficerowie i podoficerowie. Walka wręcz i sprawność fizyczna wojsk pierwszego rzutu to podstawa a 3/4 wociarzy nie potrafi 25 km z plecakiem przejść nie mówiąc jeszcze o walce. WOT tak ale nie w takiej formie jak teraz i nie z takim szkoleniem

Hans Klosss
sobota, 6 czerwca 2020, 18:05

Ja widzą szkolenie WOT-u to desantniki, specnaz i połowa zmechu kładzie się że śmiechu. Tam cały czas szkolenie na bojowo idzie. Nie żałują amunicji, szkolą zaprawieni w bojach oficerowie i podoficerowie. Walka wręcz i sprawność fizyczna wojsk pierwszego rzutu to podstawa a 3/4 wociarzy nie potrafi 25 km z plecakiem przejść nie mówiąc jeszcze o walce. WOT tak ale nie w takiej formie jak teraz i nie z takim szkoleniem

Ryszard 56
sobota, 6 czerwca 2020, 15:19

A co z Tytanem?ktoś wie?

BUBA
niedziela, 7 czerwca 2020, 18:48

Tytan tak jak Bursuk i inne projekty - odszel w sina dal. Ale przedtem wydano sporo kassy naszej.

Ryszard 56
sobota, 6 czerwca 2020, 15:19

WOT tak ale przywrócenie ZSW tak jak było inaczej to kicha

g
sobota, 6 czerwca 2020, 14:58

popieram

vvv
sobota, 6 czerwca 2020, 11:48

rosja ma obecnie 2250 nowoczesnych MBT w pierwszej linii w tym t-80bwm, t-90/90a, t-72b3m, t-90m i setki sztuk artylerii. lekka zle wyszkolona i nieliczna piechota jest zadna przeszkoda dla wycwiczonych i zaprawionych w boju sil FR. WOT to drenaż srodkow, rezerw, sprzetu i instruktorów.

Markmen
sobota, 6 czerwca 2020, 20:02

Gdybyś wiedział w jakie zadania ma realizować WOT to nie pisałbyś takich bzdur.

biały
sobota, 6 czerwca 2020, 13:59

każdą wojne zaczynają wojska zawodowe , kończy zawsze rezerwa , przy braku rezerw siły główne padną po kilku tygodniach , jakoś w syrii czy afganistanie te tysiące czołgów nie dało rady amatorom w sandałach , po resztą amerykanie też nie dali rady w afganistanie bo liczy się przede wszystkim rezerwa

pomz
sobota, 6 czerwca 2020, 10:26

Zgoda. Tylko niech ten sprzet bedzie używany! Jak to w praktyce wyglada? Kandaharki albo bez wkladow wydawane, albo wisza na wieszakach, bo młodzież woli wygodniej i przewiewniej w byle jakich szelkach z allegro,helmy kewlarowe na glowach? Tak, tylko na strzelnicy i przy rzucie granatem, potem albo w plecaku, albo przytroczone, optoelektronika, hwsy, rubiny? Caly czas w pudelkach, nawet na poligonie ich nie uzywalismy, ze strachu ze młodzież pogubi śrubki i bedzie tona kwitow do pisania... Serce boli jak na to patrzysz od srodka...

Hp-05
sobota, 6 czerwca 2020, 18:21

Przynajmniej WOT dostaje, a zawodowi dalej Star266, stalowe hełmy, BWP

bob
sobota, 6 czerwca 2020, 15:33

jeżeli to prawda to nic się nie zmienia w WP. Wojsko na papierze,prowizorka,aby taniej,historia nie uczy nic

Muraż-RP - idę golnąc bo ściana krzywa. ;)
niedziela, 7 czerwca 2020, 06:39

Tak to jest prawda - wszystko w szafach. Dlatego masa chcących uczyć się walki i obrony odeszła bo im WOT w stylu PCK nie odpowiada.

GPAS1
piątek, 5 czerwca 2020, 22:23

PROPONUJĘ POROZMAWIAĆ Z FUNKCJONARIUSZAMI SG I POLICJI O ICH OPINII NA TEMAT WSPÓŁPRACY Z WOT. CIEKAWE CO POWIEDZĄ PO TYM KRYZYSIE. CAŁKIEM INACZEJ TO WYGLĄDA POZA KAMERAMI.

canoe
sobota, 6 czerwca 2020, 12:06

rozmawiałem. starają się i są przydatni, a przy okazji poznają teren.

...
sobota, 6 czerwca 2020, 08:36

Dokładnie

hermanaryk
sobota, 6 czerwca 2020, 09:59

Co "dokładnie"? GPAS1 nie podał żadnych konkretów. Ograniczył się do mętnej sugestii, że coś jest nie tak.

me
niedziela, 7 czerwca 2020, 14:32

Dokladnie

Autorex
piątek, 5 czerwca 2020, 21:27

brawo!

robol
piątek, 5 czerwca 2020, 19:29

a wojska liniowe otrzymają zmodernizowane hełmy wz. 67

7plmb
piątek, 5 czerwca 2020, 21:41

Czemu kłamiesz świadomie ?? wz.67 idzie (po zmodernizowaniu) na zapas.

Hp-05
sobota, 6 czerwca 2020, 18:23

Kłamie? Człowieku osobiście dostałem taki hełm, który sam rozpakowałem z folii bo mój wz. 2005 przekroczył termin przydatności. Tak wygląda wojsko zawodowe. A dowódca co zrobił? Załóżcie pokrowce żeby widać tak nie było.

Box123
sobota, 6 czerwca 2020, 00:13

Bo taki jest cel ruskiej agentury. Doprowadzić za wszelką cenę do upadku tego rządu, bo jedyna alternatywą jest patologiczną opozycja, której zwycięstwo pogrąży Polskę na lata w kryzysie. I jeśli za 15 - 20 20 lat, upadającą Rosja zrobi to co robi zawsze, czyli ruszy na zachód to wejdzie jak w masło

Maciek
niedziela, 7 czerwca 2020, 02:46

Akurat obecny rząd dla naszej obronności nie zrobił zbyt wiele dobrego. O byłym ministrze nawet nie wspomnę, bo naprawdę nie wiem, czy to po prostu taki przypadkowy szkodnik, czy zwykły szpieg. Obecny minister wcale lepszy nie jest, tyle że mniej się rzuca w oczy. Żaden do tej pory rząd nie przejmował się obronnością, ale ten jest wyjątkowy, bo w 2015r. kiedy obecni władcy przejmowali władzę, Rosja odkryła wszystkie karty. Mijają 4 lata, a poza programami zaczetymi wcześniej mamy totalną hucpę. Najpierw zakup samolotów dla vip, anulowanie przetargu na xaracale, potem remonty dróg z budżetu MON, w końcu zakupy horrendalnie drogich systemów himars i patriot, bez offsetu, w mikroskopijnych ilościach. Żaden z problemów armii nie został rozwiązany i niestety nie zanosi się na to, bo zwyczajnie nie ma planów rozwiązania tych problemów.

tak tak
niedziela, 7 czerwca 2020, 22:54

Co to znaczy poza zaczętymi programami? Twoim zdaniem "zaczęcie programu" to jakaś zasługa? Ile programów zaczęto w Polsce i co z nich wyszło? Kogo w obchodzi że ktoś zaczął jakiś program? Ważne jest tylko to co wyjeżdża z fabryk. a obecny rząd wprowadził na stan najwięcej uzbrojenia od kilkudziesięciu lat.

Śpioch
sobota, 6 czerwca 2020, 11:26

Masz rację, bo przyszłe konflikty przygotowuje się już dziś. Tylko ograniczeni ludzie sądzą że wojny wypowiada się z dnia na dzień.

Grzyb
sobota, 6 czerwca 2020, 10:29

Dlatego powinniśmy zrobić się na maksa. Produkować na trzy zmiany wszystko, od ppk aż po Kraby.

locco
piątek, 5 czerwca 2020, 18:45

Obecnie na stanie jest rzekomo 159 tyś. hełmów to ja się pytam dlaczego żołnierze używają w dalszym ciągu stalowych ?????

marian
piątek, 5 czerwca 2020, 21:02

Bo ta liczba żołnierzy, którą podają media i politycy to tylko liczba na czas pokoju. Na czas wojny to i tak za mało będzie tych hełmów. A chyba nie wyobraża Pan sobie, że do boju pójdzie kompania, a tam zawodowi dostaną kompozyty, a poborowi stalowe.

To już było
piątek, 5 czerwca 2020, 21:26

Pan to się chyba szykuje na wojne która już była, jacy poborowi ? Współczesna wojna będzie trwała nie dłużej niż tydzień , szybkie ataki lotnicze i rakietowe na kluczowe obiekty, obecnie 100 żołnierzy z kałachami nie stanowi żadnej istotnej siły militarnej, więcej zrobi wyszkolony operator drona.

ito
sobota, 6 czerwca 2020, 05:50

Wiesz, właśnie powtórzyłeś niemal słowo w słowo opis przyszłej wojny tak, jak widziano ją (poza wojskiem- wojsko szykowało się na powtórkę z Wielkiej Wojny) w 1939- tym. Tam występowały tylko zamiast rakiet "tanki". Żeby nie było- jako serię błyskawicznych uderzeń- tym razem w wykonaniu artylerii i mas wojsk, wśród których wiodącą rolę będą miały błyskawiczne rajdy kawalerii, widziano przyszłą wojnę również w 1914- tym. Przypomnisz mi ile czasu trwa krótka, zwycięska wojenka amerykańsko- afgańska?

marian
piątek, 5 czerwca 2020, 21:51

Nikt nie wie jak będzie wyglądała przyszła wojna. Jest duża szansa, że tak jak Pan to opisuje. Ja piszę jednak o tym jak wygląda nasza armia, a nie przyszła wojna. Nasza armia jest " armią zawodową rozwijaną na czas wojny". Co oznacza, że bez powołania rezerwistów ma znikomą wartość bojową, bo zawodowi to głównie kadra dowódcza. To są fakty, a czy to ma jakiś sens, to osobna dyskusja.

Erwin
piątek, 5 czerwca 2020, 18:03

Duch się w człowieku łamie kiedy czyta te komentarze. Większość nie potrafi nawet przeczytać ze zrozumieniem: gestorem jest WOT... dlatego, że można przez to ominąć chore unijne prawo dot. zamówień publicznych- czytaj kupić w tempie natychmiastowym dowolna liczbę sprzętu z polskiego zakładu zamiast organizować przetarg wart więcej niż te hełmy i ciągnąć go latami. Jedyna pociecha, że piszą to szeregowcy niepotrafiący poprawnie napisać zdania złożonego

Szeregowy
sobota, 6 czerwca 2020, 07:38

Nie obrażaj szeregowych. Obecnie większość z nich jest po maturze a spora część po studiach. Prawda jest taka że WOT-y zgarniają jednostkom liniowym najnowszy sprzęt . Promują ich i nagłaśniają co kolwiek zrobią a bardzo często robią to żołnierze oddelegowani z innych jednostek do WOT.

sobota, 6 czerwca 2020, 21:39

Szeregowy zdecyduj się pracować w armii za 1000zł miesiecznie. A za zaoszczędzone środki z twej pensji na pewno uda się kupić wysokiej klasy uposażenia dla Ciebie.

Wotowiec
sobota, 6 czerwca 2020, 21:37

Szeregowy to zdecyduj się pracować w armii za ten 1000zł miesięcznie na pewno za zaoszczedzone pieniądze z twej pensji znajda się środki na zakup wysokiej klasy uposażenia dla Ciebie.

Hans Klosss
sobota, 6 czerwca 2020, 18:15

No miałem na szkoleniu z WOTem ludzi po 2- 3 fakultetach. Wykształcenie nic teraz nie znaczy. Każdy sobie może kupić dyplom. Dobry żołnierz to sumienny twardy zawzięty umiejący działać w grupie i na rzecz grupy i ma mieć przed sobą jasny cel. 2/10 są czegoś warci reszta zapchajdziury dziury

vvv
sobota, 6 czerwca 2020, 11:50

albo inne sluzby mundurowe ktore maja ubierac sie jak WOT, na dodatek za wot lataja sztaby fotografow i wot ma miec tą wisienkę na torcie pomijajac ze 99% pracy zrobily inne sluzby mundurowe lub zawodowi

Sssssssssss
sobota, 6 czerwca 2020, 07:38

Prawo nie unijne a polskie zgodne z unijnym. To po pierwsze, po drugie ktoś to polskie prawo uchwała a ktoś wykonuje, w teorii. W praktyce uchwała i od razu stara się je ominąc bo "nie da się". Ryba psuje się od głowy Panie szeregowy.

Yaro
sobota, 6 czerwca 2020, 02:52

Błąd. Zamówienia dla WOT podlegają pod PZP tak samo jak każdy inny przetarg. To, że akurat te hełmy udało się podpiąć pod podstawowy interes bezpieczeństwa państwa nie ma nic wspólnego z gestorem. Zakupy przez WOT są robione dlatego, że dzięki temu można ominąć procedury powiązane z IU, a nie PZP!

Ok bajdur
sobota, 6 czerwca 2020, 15:45

I tak aparat walczy sam ze sobą i z problemami, które tworzy.

Ktos
sobota, 6 czerwca 2020, 12:57

Błąd. Robi IU, ale nie wg 141/mon tylko 92/mon.

gość
sobota, 6 czerwca 2020, 01:16

Czytanie ze zrozumieniem jest w tym kraju poważnym problemem, wystarczy zobaczyć w necie.

Ivan_pl
piątek, 5 czerwca 2020, 23:20

Cieszę się że mogłem zapoznać się z Pana komentarzem lecz mam co do niego jedną uwagę. Proszę nie obrażać w nim korpusu szeregowych ponieważ Pana sugestia jest nie na miejscu oraz mocno odbiega od realiów. W każdym korpusie znajdziesz stado baranów. Lecz te stado nie może mieć wpływu na ocenę całego korpusu. Więc proszę się zastanowić nad tym co Pan pisze.

John
piątek, 5 czerwca 2020, 23:14

Zgadzam się, jest to forma ominięcia mozolnych procedur. Ale nie zmienia to faktu, że w magazynach mundurowych ciągle pierwszeństwo ma WOT, podczas gdy zawodowi muszą kupować mundury na własną rękę, bo dla nich już nic nie zostaje. I tak jest w wielu innych kwestiach, więc nie ma się co dziwić, że ta frustracja narasta.

canoe
sobota, 6 czerwca 2020, 12:11

zawodowi dostaję tzw. mundurówkę, za którą kupują mundur.

marian
sobota, 6 czerwca 2020, 22:30

Ale to kasa na mundury wyjściowe.

Ok Bandurska
sobota, 6 czerwca 2020, 16:38

Racja. Tylko, że mundurówka nue do końca starcza.

7plmb
piątek, 5 czerwca 2020, 22:02

Brawo ! W punkt !

Zawiedziony
piątek, 5 czerwca 2020, 17:42

Nie wierzę że przyjdą nowe hełmy... Człowiek czeka i czeka i się nie doczeka a nawet podstawowego sprzętu człowiekowi nie wydadzą... No i WOT ważniejszy od regularnego wojska :/

Patrzyś
piątek, 5 czerwca 2020, 17:29

Zamiast w pierwszej kolejności wyposażyć w te hemły WP to priorytetem jest szkółka niedzielna.....żenada.....

Anty sknera
piątek, 5 czerwca 2020, 21:28

Orlęta Lwowskie też byli po szkółce niedzielnej a walczyli jak mało kto, na Ukrainie to właśnie ludzie po szkółkach niedzielnych walczyli najlepiej,.

mick8791
sobota, 6 czerwca 2020, 14:44

Raczej ginęli jak mało kto. Głupio umrzeć to nie sztuka. Sprawdź sobie jaka była liczba zabitych. Odnosisz się się do wydarzeń sprzed ponad 100 lat i do zupełnie innego poziomu techniki wojskowej. W walkach o Lwów brało udział pospolite ruszenie więc nie masz żadnej podstawy do porównań do tego jakby na jego tle wypadła regularna armia! Dlatego tak - nowoczesne uzbrojenie w pierwszej kolejności dla WP, które na co dzień szkoli się w jego wykorzystaniu, a dopiero po zabezpieczeniu jego potrzeb dla harcerzy / pasjonatów, którzy mają z tym uzbrojeniem poważny kontakt ran na kilka miesięcy.

marian
sobota, 6 czerwca 2020, 22:37

WOT to także WP, zatem wszystko co zasila WOT zasila również WP. Oczywiście chodzi Panu o wojska operacyjne, ale pragnę uświadomić Pana, że większość żołnierzy wojsk operacyjnych to rezerwa, a ta ma ztym uzbrojeniem kontakt mniejszy niż WOT. Zawodowa część wojsk operacyjnych, którą Pan nazywa "WP", to głównie kadra dowódcza, a nie żołnierze.

bob
sobota, 6 czerwca 2020, 12:49

no i?rozwiążmy Wp,będzie tylko WOt-pomyśł trochę

vvv
sobota, 6 czerwca 2020, 11:53

ze co? kociął Iłowanski powstał bo ochotnicy dali noge przed wojskami FR i doszlo do okrazenia kilknuastu tys regularnych wojsk UA. ochotnicy mieli po 70-90% strat w potyczkach wiec chyba mylisz pojecia. ochotnicy bronili lotniska w Ługansku i jak przyjechaly ciezsze jednostki to ochotnicy dostali srogie lanie jako lekka piechota

Przemko
sobota, 6 czerwca 2020, 11:51

Bez pomocy z głębi Polski nic by to nie dało. Wojnę w Galicji wygrały jednostki wielkopolskie i Błękitnej Armii.

Rhotax
piątek, 5 czerwca 2020, 17:20

Wszystko fajnie ale wolałbym odporność na broń strzelecka przeciwnika - 5,45 i 7,62*39 . Chociaż z przodu .

ito
piątek, 5 czerwca 2020, 18:28

Nie ma opcji, przy akceptowalnej dla człowieka masie nawet jeśli hełm wytrzyma wstrząs urwie wojakowi kręgosłup.

luka
piątek, 5 czerwca 2020, 17:26

Żaden nie wytrzyma, bo nie do tego są hełmy stworzone a nawet jakby się udało to i tak taki żołnierz będzie miał "lights out" i wstrząs mózgu

Ekipa112
piątek, 5 czerwca 2020, 18:22

Black out

2zddk
piątek, 5 czerwca 2020, 18:22

Widywałem czasem na zdjęciach rosyjskie ciężkie hełmy niektóre z taką charakterystyczną przyłbicą może ktoś kojarzy. Ponoć są kuloodporne ale czy ktoś się orientuje jak taka kuloodporność wygląda w praktyce ? Czy ten hełm jest bardzo ciężki, przed jakimi pociskami chroni i czy ewentualnie trafiony żołnierz ma szanse przeżyć czy przeciążenia będą tak duże że siła np. skręci mu kark ?

Gościu
piątek, 5 czerwca 2020, 22:07

Rosyjski k6-3, waży prawie 4kg, a czy jest dobry to obejrzyj na yt.

ciekawy
piątek, 5 czerwca 2020, 17:08

Uchwyt na noktowizję, mocowanie do słuchawek, stabilne mocowanie na głowie,i z tyłu kieszeń na przeciw wagę dla noktowizji. Super sprzęt. Przynajmniej na taki wygląda.

ip123
piątek, 5 czerwca 2020, 16:34

Jak dobrze pamiętam, to WOT powstały jako formacja ochotnicza, ćwicząca raz w miesiącu w sobotę i niedzielę oraz otrzymująca "żołd" w wysokości 500zł. miesięcznie. Czyżby coś się przekręciło w założeniu tej formacji? A jak do tych "terytorialsów" podchodzą pracodawcy, skoro się słyszy, że oni ciągle wykonują jakieś zadania ...to kiedy pracują? A dobrze pamiętam słowa Macierewicza o WOT, o dronach, o "partyzantce w każdej miejscowości",... . Było tak? A może ktoś nas oszukał?

Pomz
sobota, 6 czerwca 2020, 00:48

Duzo jest w niej malolatow, nigdy nie pracujących , studentów, duzo bezrobotnych, sa kolesie co tutaj zarabiaja , kasa nieopodatkowana, komornik nie wie ze mają kase, ktora im daja do ręki, a nie na konto!sporo osob tu dorabia, niektóre zrezygnowaly z pracy w np fabrykach, marketach. Po co robic w takim np AUCHAN za 1800 zł, w fabryce za 1700, jak tutaj bierzesz pare sluzb i masz wiecej ( NZPR, Biuro Przepustek, pdf, dyzurny itp itd). Ulubienice zwlaszcza robia robote za zawodowych z papierami w roznych esach, kancelariach. Przy dobrych ukladach mozna wyciągnąć ponad 3200 zeta co miesiąc. I po co tyrac w fabryce?

marian
poniedziałek, 8 czerwca 2020, 08:07

Ale żałujesz im tych 3200 zeta? Kupa zawodowych robi to samo/tyle samo za co najmniej dwa razy większe pieniądze (potem dostaną jeszcze emeryturę z MON). Cała nasza armia, nie tylko WOT, jest papierowa. Wszędzie tylko papiery, papiery, papiery.

SAS
piątek, 5 czerwca 2020, 18:15

WOT to żołnierze nie gorsi niż zawodowy żołnierz kierowca ciężarówki czy większość zawodowych nie wykonujących na co dzień niczego z pogranicza symulacji walki.

Leo
piątek, 5 czerwca 2020, 18:15

Wstąp kolego do WOTu to będziesz wiedział. Myślałem, że dyskusja o czym innym.

Zibi
piątek, 5 czerwca 2020, 16:30

A hełm pełny jest grubszy odporniejszy na strzały i odłamki?

Hmmm
piątek, 5 czerwca 2020, 16:02

Jest 160 tysięcy hełmów kompozytowych ale według piszących tutaj wszyscy ganiają w stalowych.

Hans Klosss
piątek, 5 czerwca 2020, 15:42

Operacyjni chodzą w blaszkach a tu takie rarytasy. A co z chelmami dla desantu co nie spełniały norm i miały fabryczn wadę??

piątek, 5 czerwca 2020, 20:16

Zostały odesłane do producenta i poprawione.

Olgierdo
piątek, 5 czerwca 2020, 16:37

W blaszaki dostają powoływani rezerwiści albo żołnierze jednostek tyłowych, a nie bojówka. Wady HEŁMÓW dla spadków zostały naprawione ponad rok temu...

Hp-05
sobota, 6 czerwca 2020, 18:28

Pluton rozpozpoznawczy to te Twoje tyłowe?

poniedziałek, 8 czerwca 2020, 08:11

Rozpoznaniu chyba hełmy niepotrzebne. Oni mają być niewidzialni, a po wykryciu i tak idą na straty.

Paweł 87
piątek, 5 czerwca 2020, 17:06

Jakich tyłowych pułki artylerii przeciwlotniczych jednostki sił powietrznych

Ślązak
piątek, 5 czerwca 2020, 15:26

Kolejny realny pomysł antykryzysowy i sprzęt potrzebny

12345
piątek, 5 czerwca 2020, 16:19

Tak, tylko pytanie dlaczego najpierw dla WOT ? WOT powinien mieć najgorszy i najstarszy sprzęt jako że jest najgorzej wyszkolony i to nie są wojska operacyjne a jedynie taka gwardia narodowa. Coś im się pomyliło. Najpierw najnowszy sprzęt powinien iść do wojsk lądowych, sił powietrznych, marynarki, a potem do WOT.

Dzik
piątek, 5 czerwca 2020, 17:49

A kto operacyjnym bronił zamawiać? WOT zamówił jako pierwszy to i dostanie jako pierwszy. Chyba jest to naturalna kolej rzeczy.

mick8791
sobota, 6 czerwca 2020, 22:58

Po co się wypowiadasz jak nie masz zielonego pojęcia o co chodzi? MON zrobił taki myk, że wszystkie zamówienia hełmów są kanalizowane przez WOT (zrobili go gestorem zamówień tego sprzętu). Dla wojsk operacyjnych również. Zresztą niezależnie od tego i tak to MON decyduje o tym co i ile ma być kupione jak również o tym do kogo trafi. A tak się składa, że MON kieruje najnowszy sprzęt do wojska niedzielnego - oprócz hełmów chociażby MSBS (a operacyjne biegają z Berylami).

bob
sobota, 6 czerwca 2020, 12:51

tak,bo to wot decyduje,pomyśl,to ci na górze pociągają za sznurki,jakby to zależało od dowódców WP,mielibyśmy wszystko nowe

DDarek
sobota, 6 czerwca 2020, 09:18

A pieniądze też WOT? Zadajcie sobie pytanie ile posiadają takich hełmów wojska operacyjne? Ile hełmy kompozytowe mają czasookres użytkowania? Czy przekazywanie hełmów i innego najnowocześniejszego sprzętu do wojsk, które tylko czasowo go wykorzystują to optymalne podejście? Nie nazywajcie WOT terytorialsami bo to prawie jak specjalsi. No prawie...Ci którzy komentują emocjonalnie proszę zapoznajcie się z przepisami i nie piszcie bzdur. Dodam, że jestem zwolennikiem WOT ale nie w takim wydaniu. Przeanalizujcie etaty i pensje pracowników w stosunku do pozostałych wojsk a przecież często Ci wszyscy są w jednym kompleksie. Na pewno podział na gorszych i lepszych to dla armii nie najlepsze rozwiązanie. A dla tych którzy uważają że wotowcy to najlepszy rodzaj wojska to zrezygnujmy z pozostałych formacji. Oni nas obronią.

Pjoter
piątek, 5 czerwca 2020, 14:34

Do WOT to chyba na koncu?

PonadTym
sobota, 6 czerwca 2020, 07:41

Na początku oczywiście.

Alfret
piątek, 5 czerwca 2020, 14:31

"Hełm wz. 67: Czerep tłoczony jest ze specjalnej blachy stalowej o grubości 1,4 mm. Ma lekko zaznaczony daszek oraz malutkie rondo. Masa czerepu to około 1,5 kg." "Hełm kompozytowy HP-05: Masa kompletnego hełmu dla największego rozmiaru wynosi niecałe 1600 g." - 1600g to 1,6kg. Czlowiek moglby przypuszczac, iz kompozyty tworzy sie z uwagi na ich wytrzymalosc, jednak ich masa powinna byc nizsza niz elementow metalowych!

Niezależny
piątek, 5 czerwca 2020, 17:25

Tylko hełm wz. 67 nie chroni przed niczym oprócz odłamków i to nie wszystkimi a hełm kompozytowy zapewnia ochronę przed bronią małokalibrową przynajmniej od strony czołowej.

Rhotax
piątek, 5 czerwca 2020, 17:18

Odporność na 357 10,2 450 m/s. Daje masę.

miki
piątek, 5 czerwca 2020, 14:25

Ile jest w polskiej armii instytucji podejmujących decyzje o zakupie sprzętu?

Yaro
sobota, 6 czerwca 2020, 23:56

Tylko jedna - MON. Reszta to słupy.

12345
piątek, 5 czerwca 2020, 18:39

miki, racja. Powinni to jakoś uprościć. Dać każdej większej np. brygadzie decyzję o samodzielnym zakupie sprzętu bez przetargów tak jak mogą robić to Siły Specjalne. Wtedy nie ma czasu na długie fazy analityczno-koncepcyjne i dialogi techniczne idą krócej. Aczkolwiek jest jedna wada. Każda brygada miałaby inny sprzęt i nie byłyby one ze sobą kompatybilne (części zamienne).

mick8791
sobota, 6 czerwca 2020, 23:59

Ten pomysł to kuriozum jakiego nie ma w skali świata! Siły specjalne też dokonują części zakupów na podstawie przetargów.

robson
sobota, 6 czerwca 2020, 11:58

przepisy tworzą ludzie i ludzie mogą je zmieniać - trzeba tylko chcieć. Tylko dekalog pozostaje bez zmian. Aby zmienić przepisy potrzeba chęci i dobrego pomysłu, a z tym to w strukturach MON chyba jest teraz nie najlepiej (kto przeszkadza???)

Marek
piątek, 5 czerwca 2020, 16:07

Zdecydowanie za dużo.

Tweets Defence24