Reklama

Siły zbrojne

Turcy wdrożyli nowy amfibijny transporter

Fot. FNSS
Fot. FNSS

Serwis ArmyRecognition poinformował o pierwszym operacyjnym użyciu przez turecką armię nowych amfibijnych transporterów opancerzonych MAV ZAHA w czasie styczniowych ćwiczeń Sea Wolf-1 2024.

Ćwiczenia te odbywały się na terenie trzech dużych akwenów w postaci Morza Śródziemnego, Czarnego i Egejskiego i wzięło w nim udział kilkanaście okrętów wojennych w tym osiem fregat, trzy korwety i kilka okrętów podwodnych. Do wspierania żołnierzy z powietrzna oddelegowane zostały dwa samoloty wczesnego ostrzegania i kontroli AWACS. Celem tych manewrów było sprawdzenie interoperacyjności pomiędzy rodzajami Sił Zbrojnych Turcji oraz różnego typu instytucji publicznych. Dla samego transportera MAV ZAHA wydarzenie to oznacza osiągnięcie kolejnego ważnego celu w drodze do stania się podstawowym środkiem transportu tureckiej piechoty morskiej. Moment ten tym samym zwiększa jego atrakcyjność na rynku amfibijnych pojazdów dla jednostek piechoty morskiej, które będą w najbliższych latach musiały myśleć nad zastąpieniem starzejących się wozów rodziny AA7V.

Reklama

FNSS ma dostarczyć tureckiemu Dowództwu Sił Morskich łącznie 27 amfibijnych pojazdów MAV, z czego 23 w wersji transportera desantu oraz po dwa egzemplarze wariantu dowódczego i zabezpieczenia technicznego. Nowa turecka amfibia była rozwijana w ramach programu „Opancerzone Pojazdy Szturmowe” - Zırhlı Amfibi Hücum Araçları (ZAHA), który jest realizowany przez spółkę FNSS na rzecz tureckiego Dowództwa Sił Morskich na podstawie umowy zawartej w marcu 2017 roku. Nowe pojazdy mają się odznaczać większym poziomem ochrony przewożonych żołnierzy od rozwiązań konkurencyjnych (w domyśle mowa o amerykańskich AA7V).

YouTube cover video

MAV ZAHA to gąsienicowy transporter opancerzony desantu opracowany przez tureckie przedsiębiorstwo FNSS w celu zaspokojenia potrzeb lokalnych sił zbrojnych w zakresie opancerzonych pojazdów amfibijnych. Prędkość pływania została określona na 7 węzłów, zaś w terenie pojazd może poruszać się z prędkością maksymalną wynoszącą 70 km/h. Uzbrojenie główne stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm umieszczone w bezzałogowym module uzbrojenia Caka. Załogę stanowi trzech żołnierzy, zaś desant może wynieść do 21 osób. Kadłub pojazdu został wykonany ze specjalnego stopu aluminium, zapewniającego ochronę osobom wewnątrz przed pociskami broni strzeleckiej oraz odłamkami pocisków dużego kalibru. Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny zamontowany z przodu kadłuba, z nim sprzężona jest w pełni automatyczna przekładnia biegów.

Reklama

Czytaj też

Reklama
Gąsienicowy transporter opancerzony desantu MAV (zdjęcie poglądowe).
Gąsienicowy transporter opancerzony desantu MAV (zdjęcie poglądowe).
Autor. FNSS
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (1)

  1. Pucin:)

    Turcy przynajmniej wiedzą do czego ma służyć gąsienicowy transporter opancerzony desantu MAV - "Załogę stanowi trzech żołnierzy, zaś desant może wynieść do 21 osób." - :)

Reklama