Reklama

Siły zbrojne

Thales i Dassault Avaition budują francuskie samoloty SIGINT

Fot. Thales
Fot. Thales

Francuski Generalny Dyrektoriat Uzbrojenia udzielił koncernom Thales i Dassault Avaition zamówienia na nowego typu samoloty rozpoznania i walki elektronicznej (SIGINT/EW). Zamówienie udzielone 30 grudnia 2019 roku opiewa na dwa z trzech planowanych samolotów na bazie dyspozycyjnej maszyny Dassault Aircraft Falcon 8X, które do służby mają trafić w roku 2025.

Kontrakt o nieujawnionej wartości został upubliczniony ponad dwa tygodnie po jego podpisaniu i dotyczy samolotów rozpoznania i walki elektronicznej, opracowanych w ramach programu ARCHANGEL (fr. Avion de Renseignement à CHArge utile de Nouvelle Genération – samolot rozpoznawczy z wyposażeniem nowej generacji). Koncern Thales dostarczy odpowiednie wyposażenie i zainstaluje je na pokładzie zmodyfikowanego samolotu dyspozycyjnego Dassualt Aviaton Falcon 8X. Główny elementem odróżniającym tę maszynę od standardowych egzemplarzy będzie owalna podkadłubowa osłona systemów nadawczych oraz likwidacja części okien, w miejscach gdzie rozmieszczona zostanie elektronika. Zmiany wewnętrzne będą znacznie szersze i obejmą wzmocnienie struktury, czy zwiększenie mocy pokładowych systemów elektrycznych dla zaspokojenia znacznie podniesionego poboru energii.

Umowa opiewa obecnie na dwa samoloty, których dostawę zaplanowano na rok 2025. Docelowo mają to być trzy samoloty, które zastąpią w realizacji zadań SIGINT/ELINT/EW obecnie wykorzystywane dwa samoloty Transal C-160G Gabriel, wykorzystywane od 1989 roku. Maszyny realizują tak zwane zdolności CUGE (fr. Capacité universelle de guerre électronique – uniwersalne zdolności walki elektronicznej) i znajdują się na wyposażeniu Escadron Electronique 54 „Dunkerque” stacjonującej w bazie Evreux-Fauville. Nowe samoloty Dassault Aircraft Falcon 8X Archangel trafią do tej samej jednostki.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Navigator

    Przypominam ze SAAB ma już latający odpowiednik

    1. Yaro

      I co w związku z tym?

  2. Ślązak

    Nasza Płomykówka to ważny program platforma chyba sama się narzuca G-550 ewentualnie C-295 ale CASA chyba za wolna, fajnie by było wybrać tą samą platformę dla Płomykówki i Rybitwy i stworzyć jedną specjalną eskadrę w jednej bazie może Świdwin

    1. Marek

      Widziałbym tutaj raczej G-550.

  3. mc.

    Zamiast złomować Su-22, bez problemu można je "przerobić" na samoloty rozpoznania i walki elektronicznej. JAK ? Specjalne zasobniki jak w Su-20R (lotnisko Powidz)

    1. -CB-

      Przecież kilka sztuk jest dostosowanych do zasobników KKR (dokładnie tych samych, z którymi latały jeszcze Su-20), tylko co z tego? Uważasz, że w takiej wersji nie obowiązują resursy, nie trzeba ich naprawiać i serwisować? Nie mówiąc już o tym, że te zasobniki są już bardziej archaiczne niż same samoloty... Mamy dużo nowsze do F-16.