• Wiadomości

Szwecja zamawia dwa okręty podwodne A26

Spółka Saab otrzymała kontrakt na budowę dwóch nowych okrętów podwodnych typu A26 oraz modernizację i remont główny dwóch okrętów podwodnych typu A19/Gotland. Łączna wartość umowy wynosi 8,6 mld koron szwedzkich, czyli ok. 0,93 mld euro.

fot. Saab

Zamówienie dotyczące okrętów podwodnych zostało złożone przez szwedzką agencję do spraw zamówień obronnych FMV (Swedish Defence Materiel Administration) – tą samą, która w konsorcjum ze stocznią Kockums  kontaktowała się z Ministerstwem Obrony Narodowej proponując Marynarce Wojennej jednostki A26.

Podpisana dzisiaj umowa ma zostać zrealizowana w latach 2015 - 2024 i jest wyceniana na około 8,6 miliarda szwedzkich koron (1,03 miliarda dolarów/0,93 miliarda euro). Przy czym na dwa nowe okręty podwodne typu A26 przeznaczono 7,6 miliarda koron szwedzkich (0,91 miliarda dolarów/0,82 miliarda euro). Przekazanie nowych jednostek ma nastąpić w latach 2022-2024. 

Modernizacja dwóch okrętów podwodnych typu A-19 Gotland (szwedzka marynarka wojenna wykorzystuje obecnie trzy takie jednostki) ma dotyczyć zarówno systemów mechanicznych oraz kadłuba jak i okrętowego systemu walki. Całkowity koszt prac wyceniono na około 2,1 miliarda koron szwedzkich (250 milionów dolarów/230 milionów euro). Okręty po modernizacji mają w pełni spełniać obecne i przyszłe wymagania operacyjne.

Dzisiejsze zamówienie jest kontynuacją wcześniej zawieranych umów na przygotowanie podsystemów niezbędnych do realizacji finalnego kontraktu. Szwedzi konsekwentnie i bez opóźnień realizują przy tym założenia zawarte w liście intencyjnym (Letter of Intent) podpisanym 9 czerwca 2014 r. Całkowita wartość poprzedzających umów – zawieranych w latach 2014 – 2015 to około 1,1 miliarda szwedzkich koron (130 milionów dolarów/120 milionów euro). Suma została wliczona do całego kontraktu, który wynosi obecnie około 8,6 miliarda SEK.

Saab oferuje jednostkę Typu 26 również na eksport. Potencjalni klienci otrzymali w momencie podpisania umowy zapewnienie, że prace nad okrętami podwodnymi Szwecji będą cały czas kontynuowane. Według Saab cechami charakterystycznymi okrętu są: modułowa konstrukcja A26, sprawdzone w faktycznych działaniach techniki stealth, wszechstronność tego okrętu z możliwością działania na wodach płytkich, sprawdzony system napędu niezależnego od powietrza (silnik Stirlinga) oraz wysoki poziom dostępności przy niskich kosztach cyklu życia.

Wszystkie prace związane z umową będą realizowane w szwedzkich zakładach spółki Saab w Malmö, Karlskronie, Järfälli i Linköping.

Reklama