Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

System precyzyjnego lądowania dla F-35

F-35 / Fot. USAF
F-35 / Fot. USAF

W stacji doświadczalnej US Navy w Patuxent River w stanie Maryland firma Raytheon przeprowadziła kolejną prezentację lądowej wersji systemu precyzyjnego  naprowadzania do lądowania JPALS.

Przypomnijmy, że JPALS (Joint Precision Approach and Landing System — Połączony System Precyzyjnego Podejścia i Lądowania) został skonstruowany, by zapewnić możliwości precyzyjnego lądowania w warunkach złej widoczności. Oparty jest na systemie GPS. Pierwotnie, został opracowany pod kątem ułatwienia lądowania na lotniskowcach, później rozszerzono jego możliwości, by dawał on możliwości operowania na lądzie. Obecnie można go transportować za pomocą samolotu transportowego C-130 Hercules lub na zewnętrznych punktach podwieszenia ciężkich śmigłowców transportowych.

System nawiązuje łączność z samolotem w odległości około 200 mil. W odległości 60 mil od miejsca lądowania rozpoczyna się procedura naprowadzania — dostosowywania prędkości poziomej i zniżania, kursu, tak, by w odległości 10 mil samolot otrzymywał już w pełni precyzyjne informacje pozwalające na wylądowanie w promieniu do 20 cm od wyznaczonego punktu.

Podczas demonstracji obecni byli wojskowi z amerykańskich wojsk lądowych, US Navy, US Air Force i USMC, a także przedstawiciele Japonii, Wielkiej Brytanii, Holandii i Włoch. Obserwatorom zaprezentowano liczne samoloty F-35C lądujące za każdym razem w tym samym wyznaczonym miejscu lądowania na pasie startowym, podczas podejścia z sześciu różnych kierunków. Według producenta, koncernu Raytheon, JPALS zintegrowany jest także z myśliwcami F-35 w wersjach A i B.

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. BG

    GB To złożyli zamówienie na tyle samolotów, a nie mają jeszcze dopracowanego lądowania ?

    1. GB

      Złożyli zamówienie na tyle samolotów bez dopracowanego lądowania i na dodatek, z kilkudziesięcioma (a mówi się o kilku setkach) wad pierwszego stopnia (zagrażających życiu pilota).

    2. JOHN

      System precyzyjnego lądowania, wykorzystywany do lotów w trudnych warunkach atmosferycznych przy prawie zerowej widoczności. W normalnych warunkach lądują bez problemu ! Rozumiem ,ze jest to tak riposta do Su 57 który, już jest lepszy od zachodnich, chociaż nie posiadają nowych silników i systemu łączności !

  2. Navigator

    Tam gdzie us laduje wyglada to dobrze A po za tym od katastrofy w M BEZ zmian