Reklama

Siły zbrojne

System celowniczy scorpion będzie na Raptorze

Nahełmowy system celowniczy Visonix Scorpion będzie testowany jeszcze w tym roku na samolocie F-22 Raptor (Visonix)
Nahełmowy system celowniczy Visonix Scorpion będzie testowany jeszcze w tym roku na samolocie F-22 Raptor (Visonix)

Baza lotnicza US Air Force w Nellis w Newadzie, przygotowuje się do testów jeszcze w tym roku nahełmowego systemu celowniczego Visonix Scorpion HMCS (helmet-mounted cueing system) pod względem jego przydatności dla samolotów Locheed Martin F-22 Raptor. Badaniami zajmie się jednostka 53 TEG (53rd Test and Evaluation Group) - grupa lotnicza, która sprawdza nowe technologie oraz nową taktykę działania. Zakłada się, że pierwsze testy zaczną się już latem.



Program badań oraz założone cele do osiągnięcia zostały już opracowane i określone. Zaangażowanie ludzi jest duże, ponieważ jak to określił dowódca 53 TEG „Wszyscy naprawdę lubią latać ze Scorpionem”. Duży kolorowy, odpowiednio ukształtowany i do tego lekki ekran wywarł pozytywne wrażenie na wszystkich pilotach Raptorów. Integracja Scorpiona na samolocie F-22 pozwoli w pełni wykorzystać możliwości rakiety krótkiego zasięgu Raytheon AIM-9X, czyli najnowszej wersji znanego od lat pocisku AIM-9 Sidewinder. Jest to rakieta działająca według zasady „wystrzel i zapomnij” wykorzystująca do naprowadzania pasywną głowicę w podczerwieni i przystosowana do walki na bliskich odległościach, w tym w zasięgu wzroku, a więc kiedy czas reakcji powinien być jak najmniejszy.

CZYTAJ: Wsparcie eksploatacji F-16 i F-22

Pełna integracja rakiety AIM-9X na Raptorze jest zaplanowana na 2017 rok kiedy wprowadzona zostanie wersja 3.2B systemu bojowego. Przypuszcza się, że dopiero wtedy ten samolot, mający przewagę nad większością swoich odpowiedników na dużych i średnich dystansach (między innymi ze względu na zmniejszoną wykrywalność), będzie miał ją również przy walce w zasięgu wzroku. Piloci ćwiczący jako przeciwnicy dla F-22 podkreślali, że dotychczas tylko w tym przypadku mieli szanse, ponieważ na bardzo bliskich odległościach liczą się bardziej ich umiejętności niż same technologie. Teraz także w tym przypadku piloci Raptorów będą mieli ułatwione zadanie. Co więcej Scorpion da im również możliwość zwalczania wielu celów, a więc nawet przy scenariuszu, gdy przeciwnik będzie miał przewagę liczebną.

CZYTAJ: Modernizacja F-22A Raptor 

Scorpion był pierwszym wprowadzonym HMD z kolorowym wyświetlaczem. W odróżnieniu od większości swoich odpowiedników jest on przystosowany do zamontowania na standardowych hełmach lotniczych HGU-55/P i HGU-68/P i w pełni kompatybilny ze standardowym wyposażeniem lotniczym pilota bez konieczności stosowania większych przeróbek. Jest on również kompatybilny z goglami noktowizyjnymi NVG typu AN/AVS-9 (Night Vision Goggles) i panoramicznymi goglami noktowizyjnymi PNVG (Panoramic Night Vision Goggles).

 

Maksymilian Dura
Reklama
Reklama

Komentarze