Amerykańskie siły powietrzne otrzymały już sto myśliwców nowej generacji F-35A. Na początku sierpnia ogłoszono osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej przez te myśliwce.
Kilka tygodni po ogłoszeniu wstępnej gotowości bojowej, amerykańskie siły powietrzne otrzymały 100. myśliwiec F-35A o numerze bocznym AF-100. Maszyna wylądowała w bazie Luke, gdzie prowadzone są prace nad programem szkoleń i taktyki dla myśliwców tego typu. Od 2014 roku w Luke rozlokowano ponad 40 myśliwców tego typu.
Czytaj więcej: F-35 nowym "koniem roboczym" NATO?
Do chwili obecnej siły zbrojne Stanów Zjednoczonych ogłosiły wstępną gotowość bojową dwóch z trzech odmian myśliwców typu F-35. Najpierw, w 2015 roku, status „Initial Operational Capability” uzyskały maszyny skróconego startu i pionowego lądowania F-35B US Marines. Następnie – na początku sierpnia tego roku - F-35A, służące w siłach powietrznych.
Osiągnięcie IOC oznacza możliwość wykonywania niektórych zadań bojowych – w tym poza granicami Stanów Zjednoczonych - przez przynajmniej jedną jednostkę (eskadrę), prowadzącą działania na danym typie samolotu. Do osiągnięcia IOC niezbędne było posiadanie 12 gotowych do działań myśliwców F-35A, wraz z personelem lotniczym i technicznym oraz zapleczem. Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pełnej zdolności bojowej (Full Operational Capability) – umożliwiającej wykonywanie całego spektrum zadań przewidzianego dla tych myśliwców.
Z kolei F-35C, używane przez lotnictwo US Navy, będą zdolne do działań operacyjnych w 2018 lub w 2019 roku. Informacja o dostawie stu myśliwców do USAF (oprócz tego są jeszcze w innych rodzajach sił zbrojnych – US Navy i USMC) w połączeniu z ogłoszeniem gotowości przez F-35A świadczy o postępach programu.
Maszyny tego typu mogą w perspektywie trafić na Bliski Wschód, czy nawet do wzmocnienia obecności USA w Europie Środkowo-Wschodniej. Z drugiej strony, należy pamiętać że program F-35 wciąż wymaga szeregu prac, a status wstępnej gotowości posiada tylko część ze stu maszyn USAF. W niedalekiej przyszłości rozpocznie się jednak długotrwały proces zastępowania myśliwców 4. generacji w jednostkach operacyjnych USA na większą skalę.
destan 01.09.2016
Poczytajcie, bo pisza Anglicy tak, Amerykański myśliwiec 5. generacji F-35 nie ma szans na zwycięstwo w walce z rosyjskim Su-35 „nawet za milion lat" - twierdzi ekspert Królewskiego Zjednoczonego Instytutu Badań Obronnych Wielkiej Brytanii Justin Bronk - podaje Business Insider. Więc po co wypisywać idiotyzmy i sie ośmieszać, tak jak byście sami produkowali ten złom amerykański, to jest wypowiedź fachowca i tyle w temacie. Czytaj więcej: http://pl.sputniknews.com/swiat/20160831/3798474/Zachod-F35-mysliwiec.html
45
Po co ruskim niewidzialny?Ruscy rok temu zakończyli próby wysokomanewrowego Su-27.Stąd to wiem bo producent podarował go zespołowi akrobacyjnemu.Nie ma szans na jego zobaczenie poza Rosją.Bezpieka uznała go za tajny i nie może opuścić terytorium FR.
45
Ten samolot navy uwala bo ma jeden silnik. Navy chce dwa nowe,wniosek leży w Kongresie od dwóch lat? Koncepcja F-35 była chora i samolot to bękart którego w USA nikt nie chce. US Air Force i Navy chcą zastąpić go dwoma typami.To bubel koncepcyjny i polityczny problem,kto za tym stoi
z netu
Najnowsze informacje dotyczące prac rozwojowych F-35. Program samolotu F-35 nadal znaduje się w fazie rozwojowo-demonstracyjnej SDD (System Devolopment and Demonstration) rozpoczętej jeszcze w 2001r. i obejmującej obecne próby w locie, integrację systemów awioniki i uzbrojenia oraz doskonalenie taktyki działania. Stan zaawansowania SDD oceniany był w styczniu br. na 80%. Zakończenie prac rozwojowo-demonstracyjnej planowane jest obecnie na koniec 2018r i wówczas będzie można mówić o finalizacji etapu SDD maszyny oraz przejściu fazy ograniczonej produkcji LRIP do etapu pełnoskalowego montażu seryjnego FRP. Decyzja o rozpoczęciu fazy FRP ma zapaść w kwietniu 2019r. Do końca ub. roku w ramach programu prób wszystkie F-35 odbyły ponad 7,4 tyś lotów w czasie ponad 11,6 tyś godz. Testowana w okresie od lutego 2013r. do kwietnia 2015r. wersja Block 2A została zaimplementowana we wszystkich maszynach serii LRIP Lot 2 i LRIP Lot 3 oraz jako modyfikacja na nowo wyprodukowanych w latach 2013-2014 samolotach serii Lot 4 i serii LRIP 5. Odmianę Block 2B mają maszyny F-35B należące do USMC które osiągneły wstępną gotowość operacyjną IOC w lipcu 2015r. Kolejny wariant czyli Block 3i jest "wstępną" wersją docelowej konfiguracji i ma umożliwić wykorzystanie w pełni możliwości bojowych maszyny z podstawowym zestawem uzbrojenia. Block 3i miał być implementowany w samolotach szóstej i siódmej serii LRIP, wariant ten był testowany częściowo równolegle z poprzedzającą wersją w okresie od maja 2014r do pażdziernika 2015 roku, jednak proces ten został opóźniony o osiem miesięcy. Opóźnienia spowodowane były m.in. zastosowaniem nowych procesorów o większych możliwościach obliczeniowych pozyskanych w ramach COTS. Ostatecznie standard Block 3i jest wdrażany na samolotach transzy LRIP Lot 6 (36 samolotów) i LRIP Lot 7 (35 samolotów) oraz LRIP 8 (43 samoloty). Pierwsze F-35A sił powietrznych które uzyskały IOC w sierpniu br. są wyposażone w oprogramowanie w standardzie Block 3i. WEDŁUG STANU NA POCZĄTEK 2016 ROKU ZAKOŃCZONO WSZYSTKIE TESTY TEGO WARIANTU. Docelową operacyjną wersję systemu awionicznego jest Block 3F, którego implementacja ma być zakończeniem projektu JSF. Samoloty w tym standardzie bądą zintegrowane dodatkowo z nowymi systemami uzbrojenia - bombami kierowanymi GBU-39 SDB, AGM-159C JSOW (tylko F-35C) i pociskami p-p AIM-9X. Przypomnę, że wersja Block 2B pozwala przenosić w komorach wewnetrznych nastepującego zestawu środków bojowych: dwa pociski AIM-120 AMRAAM i dwie bomby kierowane GBU-31 JDAM o wagomiarze 908kg lub dwie bomby GBU-32 JDAM o wagomiarze 454kg lub dwie 227-kilogramowe bomby GBU-12 Paveway II. Wprowadzenie standardu Block 3F ma być równoznaczne z zakończdeniem fazy SDD i zainicjowaniem etapu IOT&E (Initial Operational Test & Evaluation), czyli testów zdolności operacyjnej i doskonalenia myśliwca. Pozytywne zakończenie IOT&E ma pozwolić na przejście Lockheedowi z etapu LRIP do fazy produkcji pełnoskalowej FRP. Ze standardem Block 3F ma być w pełni zintegrowany hełm Gen III z nowym systemem wyświetlania danych. Testy docelowego systemu Block 3F rozpoczęto w marcu 2015r. a prace projektowe i wykonawcze zostały ukończone dwa miesiące później. Nie jest więc tak, że prac nad wersją Block 3F jeszcze nie zaczęto jak pisze tutaj któryś z uczestników forum. Gotowość tego oprogramowania planowano osiagnąć w listopadzie 2017r. a wstepna gotowość operacyjna IOC pierwszych wyposażonych w ten wariant awioniki Lightningów II - tym razem w wersji F-35C była planowana na 2018r. Biuro projektu szacowało w grudniu 2015r. że Block 3F nie zostanie wdrożony przed 2018r. Według planów system wszystkich samolotów transz LRIP 2 do 8 będzie zmodyfikowany do standardu Block 3F. Kolejną wersją systemu awionicznego ma być Block 4. Według wyliczeń GAO koszt rozwoju i implementacji tego wariantu powinien wynieść 3 mld USD w latach 2016-2021.
xxx
Dobry mysliwiec jest z reguły ładny a to jest jakaś trumna z dwoma silnikami z która na krótkim dystansie rozprawi sie kazdy F15 ponieważ ze zwrotnościa też jest cienko a zwrotność jest jednym z atutów myśliwca.
igi
Ciekawe poco robi się współczesne myśliwce skoro rozprawią się z nimi samoloty do akrobacji powietrznych. Bo przecież ze zwrotnością w myśliwcach cienko a to test jeden z atutów samolotów akrobacyjnych.
WESOŁE USA
F 35 już pomału osiąga wstępną gotowość bojowa, a ruski SU T 50 kiedy ? bo według ruskich zapowiedzi to już w 2016 roku miał być gotowy do walki powietrznej, ba miał być nawet lepszy od F 22 Raptora, miał niby mieć większy zasięg, zabierać więcej uzbrojenia a tu nic z tego, w ogóle jego wygląd przypomina bardziej takiego trochę przerobionego SU 27/35......już wiem ruscy powiedzą, że to myśliwiec generacji 4 +++ no może jeszcze dodadzą jeden + i powiedzą, że jest pod każdym względem lepszy od F 22, a fani ruskiej techniki będą to potwierdzać przy każdej okazji.
Opóźnione usa
Pomału osiąga wstępną gotowość? Niedawno twierdzili że już jest w 100% operacyjny.
xxx
Jak by T50 był amerykanskim to byś piał z rozkoszy i żadne silniki by ci nie przeszkadzału, diagnoza, bydlęca rusofobia.
normalne usa
To ostatni z filght global The Russian aircraft manufacturer Sukhoi has declared a flight test milestone for the T-50, before handing over the fifth-generation fighter to the Russian government for additional testing. Sukhoi completed more than 700 flight tests, which confirmed aircraft requirements set by the Russian ministry of defense, United Aircraft Company said in a July 7 post on Facebook. The company has submitted the T-50 prototypes of the prospective aviation complex front-line aviation (PAK FA) programme for state joint tests, UAC states. Sukhoi completed first flight of the T-50 29 January 2010 in Komsomolsk-on-Amur, the home of Russia's KNAAZ aircraft manufacturing complex.
Ktoś tu leje wodę, tylko kto
Lubię ten zwrot "wstępna operacyjność" tym bardziej że cztery dni temu dyrektor testów z departamentu obrony Michael Gilmore stwierdził coś innego. Ba facet nawet odważył się powiedzieć że projekt ma co raz większe opóźnienia a pełna gotowość operacyjna w 2018 może być niemożliwa do osiągnięcia. Cytując pana Gilmore "większość ograniczeń poprzednio zidentyfikowanych wciąż występuje, software, wymiana danych, WRE, uzbrojenie".
Marek1
Zdaje się, że to ty generujesz H20 - zastrzeżenia Gilmore"a dotyczą głównie wariantu C dla US Navy i dlatego program dla marynarki jest opóźniony o 2-3 lata. Warianty A/B mają już standard IOC, a termin osiągnięcia FOC to wg. MON USA 8-12 m-cy.
Davien
Skąd wziąłeś ten cytat mógłbyś podać żródło. IOC ogłosiły Siły powietrzne USA a rola pana Michaela Gilmore'a jest inna
bmc3i
To bardzo ciekawe co piszesz, bo szef USAF już 3 sierpnia tego roku publicznie oświadczył że wszystkie problemy z oprogramowaniem samolotu F35A zostały rozwiązane i samolot osiągnął status "combat ready". Gdybyś więc mógł się podzielić linkiem do informacji że samolot nie jest gotowy, to byłoby to bardzo uprzejme z Twojej strony i uwiarygodniłoby to co napisałeś.
Torrent
może ktoś jest zorientowany jaki byłby termin dostawy F 35 dla państwa nie biorącego udziału w programie jego opracowania i produkcji np. Polski? Pytam wyłącznie z ciekawości nie chcę kupić :).
Gienek - prawdziwy pilot F 35
Jeżeli nie chcesz kupić, to nie mogę ci powiedzieć.
Only F-35
Wielka Brytania - F-35 i Typhoon (300 szt.), Włochy - F35 i Typhoon (186 szt. ). Te dwa typy samolotów będą dobrze się uzupełniały .