Reklama

Siły zbrojne

Rosyjskie transportery dla Białorusi. „Używane w Donbasie i w Syrii”

Fot. mil.ru.
Fot. mil.ru.

Władze Białorusi podpisały kontrakt na dostawę partii transporterów opancerzonych typu BTR-82A dla sił zbrojnych tego kraju.

Armia białoruska ma otrzymać 32 pojazdy BTR-82A. Kontrakt na ich dostawę został, zgodnie z informacjami agencji TASS, podpisany podczas wrześniowych targów Russian Arms Expo. Jego wartość nie jest znana.

Transportery BTR-82A są od kilku lat wprowadzane w dużych ilościach na uzbrojenie rosyjskiej armii, zastępując w niej starsze wozy BTR-80. W porównaniu do wcześniejszego modelu charakteryzują się przede wszystkim większą siłą ognia, dzięki wykorzystaniu stabilizowanej armaty kalibru 30 mm wraz ze sprzężonym karabinem maszynowym.

Posiadają również pasywne, noktowizyjne przyrządy obserwacyjne. Transporter dysponuje również nowym silnikiem o mocy 300 KM, a także systemem nawigacji GLONASS. Zmodyfikowano także systemy łączności i poprawiono ochronę wnętrza, w tym przeciwminową. Istnieje możliwość modernizacji transporterów BTR-80 do standardu BTR-82A – noszą one wtedy oznaczenie BTR-82AM.

Poziom ochrony wnętrza BTR-82A nadal znacząco odstaje od najnowszej generacji pojazdów zachodnich, ale transporter charakteryzuje się znacznie niższą ceną, a w stosunku do BTR-80, dysponującego jedynie wielkokalibrowym karabinem maszynowym - większą siłą ognia. Jednocześnie wprowadzenie do rosyjskiej armii większych ilości bardziej zaawansowanych transporterów Bumierang może zostać zahamowane ze względów finansowych.

Transportery typu BTR-82A miały zostać według oficjalnych informacji sprzedane do Kazachstanu. Były używane bojowo przez „siły prorosyjskie” na Ukrainie, widziano je również w strefie konfliktu w Syrii.

Jest to już kolejna planowana dostawa rosyjskiego uzbrojenia na Białoruś w ostatnich latach. Mińsk pozyskał także przeciwlotnicze zestawy Tor-M2 oraz samoloty szkolne Jak-130, mówiono również o dostawach systemów przeciwlotniczych S-300PS. Białoruski prezydent zabiegał również o nieodpłatną dostawę myśliwców Su-27, co w jego opinii byłoby alternatywą dla rozmieszczenia stałej bazy sił powietrznych Rosji w kraju.

Na takie rozwiązanie prawdopodobnie nie chce się zgodzić Moskwa, gdyż rozmieszczenie własnych sił jest z jej punktu widzenia korzystniejsze, zarówno jeżeli chodzi o kontrolę nad samą Białorusią, jak i przebieg ewentualnego konfliktu. Użycie własnych wojsk daje bowiem większą swobodę dysponowania nimi (również wbrew interesom Mińska).

Reklama
Reklama

Komentarze (2)

  1. Tymon

    Btr-82 jeżeli chodzi o wytrzymałość jest słabsza od konkurencji ale ma jedeną zaletę małą masę i gabaryty co pozwala desantować je na spadochronowe oraz pokonywać wzruszone zbiorniki wodne bez przygotowania ( w tamtym roku utopiło się 3 wojaków z załogi bmp-4. które wraz z btr-82 zostały desantowane z okrętów 1,5km od lądu na otwartym możu ) właśnie dlatego silnik jest umieszczony z tyłu aby miały lepszą pływalność, . ZRESZTĄ RUSCY NAUCZYLI SIĘ OD NIEMCÓW W 2WŚ ŻE W ICH KLIMACIE SZCZEGÓLNIE ZIMĄ ORAZ WIOSNĄ PO ROSTOPACH CIĘŻKI I ZBYT SKOMPLIKOWANY SPRZĘT GRZĘŹNIE W BŁOCIE. Dlatego czołgi i transportery ruskie są stosunkowo lekkie i z możliwością jazdy na paliwach różnego typu, a po 1 wojnie w Afganistanie tak przebudowano przekładnię oraz napęd czołgów że nieźle radzą sobie w terenie górzystym w porównaniu do leopardów lub abramsów.

    1. dg

      Silnik Abramsa też został tak skonstruowany, że może być napędzany dowolnym paliwem.

  2. Krzysiek

    Według standardu GOST 50963 ( nowelizacja z 2013) BTR-82A ( a więc model wyprodukowany z nowego stopu stali oraz ma zamontowane wykładziny/osłony przeciwodłamkowe) gwarantuje ochronę balistyczną na poziomie 5 według tegoż standardu. Dodatkowo Zapewnia to ochronę przeciwko ostrzałowi z karabinu SWD amunicją 7,62x54 mm B-32 (przeciwpancerna), jest nawet wideo z prób państwowych ukazujące min. wybuchy min pod pojazdem czy też ostrzał różnego rodzaju bronią . A więc poziom ten odpowiada około 3 poziomowi według STANAG 4569, nie jest źle, dla porównania Ukraiński BTR-3 wykorzystuje wyremontowane kadłuby BTR-70 który wątpię żeby prezentował nawet zbliżony poziom. Według ulotki handlowej RosObronEksportu przeznaczonej dla Wenezueli i Kazachstanu, BTR-82A jest zabezpieczony od przodu przeciwko 12,7x99 i 7,62x54 mm B-32 z boku oraz tyłu. Co do optyki, noktowizor to TKN-4GA-02 , optyka LLTV i całość zaliczają się do tzw generacji 3/3+ (od 2 lat jest też gotowa wersja TKN-4GA-03 jednak chyba jest dla Rosjan zbyt droga). Jego zalety to min. stabilizacja w obu płaszczynach oraz układ śledzenia celu tzw autotracker. IMO, to duży skok naprzód w porównaniu ze starymi BTR-70 i BTR-80, szczególnie jeśli mówimy o uzbrojeniu tj bezzałogowym module BPPU-1 z armatą 2A72 kalibru 30 mm ( z zamontowanymi 6 wyrzutniami granatów dymnych Tucza). Posiada także nowy moduł nawigacyjny, nowe systemy łączności, nowy dodatkowy układ klimatyzacji a także zmodernizowaną jednostkę silnikową. Dla Rosji/Białorusi/Ukrainy i podobnych państw pojazd jest ten dobrą i tanią alternatywą dla zachodnich wynalazków, mimo ogromnych minusów jak chociażby luki desantu po bokach zamiast z tyłu pojazdu. Myślę że rodzina BTR-80/82/3E/3U jest zbytnio demonizowana, wciąż jest masa krajów które chętnie je kupują (chociażby Kazachstan, Tajlandia, Wenezuela) a sam wóz jak widzimy sprawdza się, chociażby w Donbasie. Na jednym z Rosyjskich portali militarnych natrafiłem na informację że Rosja posiada aktualnie około 800 pojazdów rodziny BTR-82A/AM (IMHO pewnie mają więcej i kłamią jak z Iskanderami czy T-72B3). Około 2 tygodni temu jednostki C.O.W otrzymały nieokreśloną liczbę tych pojazdów jak również BMP-3M. Pozdrawiam Czytelników i Redakcję

    1. zby79

      Jak porównasz do BTR-4 to również ma poziom 3 wg STANAG. Więc poziom zbliżony.