Reklama

Siły zbrojne

Rosyjski myśliwiec 5. generacji rozpoczął testy państwowe

Myśliwiec Suchoj PAK-FA został przekazany do testów państwowych - fot. Sukhoi
Myśliwiec Suchoj PAK-FA został przekazany do testów państwowych - fot. Sukhoi

Koncern Suchoj poinformował o dostarczeniu do prób państwowych w rosyjskim lotnictwie wojskowym pierwszego egzemplarza myśliwca piątej generacji Suchoj T-50 (PAK-FA). Zgodnie z planem modernizacji, dostawy seryjnych samolotów mają rozpocząć się w 2016 roku. 

Dziś na lotnisko 929. Państwowego Myśliwsko-Lotniczego Centrum Badawczego Sił Powietrznych Federacji Rosyjskiej w Achubińsku przybył w celu rozpoczęcia testów państwowych prototyp myśliwca piątej generacji PAK-FA (T-50).

Czytamy w oficjalnym komunikacie producenta.

Przekazanie maszyny do badań państwowych jest istotnym momentem w procesie wprowadzania nowego typu samolotu do uzbrojenia. Oczywiście nie jest to jedyny egzemplarz samolotu PAK-FA, na którym prowadzone są badania. Jak zaznaczają przedstawiciele producenta, na lotnisku w Żukowsku testowane w locie są cztery kolejne prototypy, a dwa biorą udział w próbach naziemnych. 

Rozpoczęcie prób państwowych jest sygnałem, iż koncern Suchoj uznał konstrukcję za sprawdzoną w stopniu wystarczającym do przekazania jej odbiorcy. Najprawdopodobniej do testów państwowych trafił piąty prototyp, oblatany w październiku 2013 roku. Oprócz pięciu latających maszyn przekazano jeszcze dwa egzemplarze stosowane do prób naziemnych. 

PAK-FA to myśliwiec piątej generacji, mający być rosyjską odpowiedzią na maszyny F-22 i F-35. Połączenie technologii Stealth, silników ze zmiennym wektorem ciągu i najnowocześniejsza awionika mają zapewnić rosyjskim siłom powietrznym przejście na wyższym poziom technologiczny. Dostawy seryjnych samolotów Suchoj PAK-FA (T-50) mają rozpocząć się w 2016 roku.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. BieS

    "Achtubińsk" nie "Achubińsk"

  2. wienie

    z tego co czytam FR wszystko co robi obecnie jest V generacji w lotnictwie a i inne uzbrojenie jest zawsze najwyższej generacji haaa tylko potem sie okazuje że to stare przerabiane graty...

  3. 459

    Ale dlaczego wy porównujecie F-35 z PAK-FA? Przecież samoloty nie majà tego samego docelowego przeznaczenia. Wiadomo że w walce większe sznse ma PAK-FA ze względu na to że on ma za zadanie walczyć z innymi myśliwcami a nie jak F-35 który jest samolotem WIELOZADANIOWYM.

  4. Alifacet

    Obecnie na ukończeniu jest montaz prototypu T-50-6-1 a kolejne trzy czyli T-50-6-2 oraz T-50-7 i T-50-8 . Jednak niedawno znalazlem w Polskiej prasie specjalistycznej informacje ze z zakładów nad Amurem gdzie jest linia montazowa PAK FA wyciekły informacje ze oprzyzadowanie produkcyjne zostalo zmienione po ukonczeniu produkcji wszystkich segmentów prototypu T-50-6-1 co oznaczało ze prototypy 6-2 oraz 7 i 8 beda sie różnic od poprzednich . Sprawdziłem to w wielu źrudłach rosyjskich i okazało sie ze zmiany maja byc nie duze( i obejmowac poprawki kosmetyczne oraz areodynamiczne )po za jedna a mianowicie wloty powietrza zostana zmienione tak by PAK FA jednak mial wloty w kształcie litery "S" . Bo jak wiadomo T-50 dotad jednak ich niemial w takim kształcie . Potwierdzeniem tej zmiany jest opublikowanie Przez konsorcjum suchoja patentu na takie wloty oraz na cały samolot . patent został zgłoszony w grudniu 2013 roku . Sprawdzajac dalej okazało sie ze rosjanie wyliczyli iz takie wloty powietrza nie spowoduja znaczacej utraty ciagu przy parametrach silnika jaki ma byc zainstalowany w przyszłosci w PAK FA. Nurtuje mnie troche pytanie dlaczego rosjanie przeznaczaja na testy panstwowe prototyp T-50-5 skoro rosjanie planuja zmiany i wprowadzenie bardziej dojzałego prototypu. Widocznie jest to podyktowane pospiechem i naciskami Indyjskimi .

    1. Artwi

      Coś źle przeczytałeś: patent dotyczył rosyjskiego rozwiązania, gdzie wloty powietrza nie biegną równolegle do osi samolotu, lecz są odchylone pod kątem (w pionie i poziomie), tak, że od przodu nie widać łopatek sprężarek (i dlatego "znafcy" z militarium.net głosili, że PAK-FA nie może być stealth "bo ma proste wloty") - wloty są szerzej niż dysze, co obok mniejszych strat niż przy kanałach "S" dodatkowo sprawia, że w przypadku awarii jednego silnika (a są one na PAF FA szeroko rozstawione), występuje mniejsza asymetria ciągu. Dodatkowo to jakoś (nie wiem o co chodzi) korzystnie współgra z wektorowaniem ciągu. Nota bene w artykule o tym Janes.com podaje, że w myśliwcach 4 generacji łopatki sprężarki odpowiadają za nawet 60% RCS z przedniej półsfery. Myślę że zastosowanie dodatkowo kanału "S" na PAK-FA ma teraz sens, gdyż wg wyliczeń ekspertów ma on i wloty powietrza i gondole silnikowe przyszłościowo przewymiarowane pod dużo mocniejsze silniki niż będą dostępne w ciągu najbliższych kilkunastu lat, więc zapewne da się tam umieścić wstawki jeszcze bardziej redukujące RCS bez pogorszenia osiągów obecnie dostępnych silników.

    2. Marek

      Rosjanie przeznaczyli T-50-2. W tej informacji jest błąd

    3. WARS

      ...gdy czytam "Rosjanie przeliczyli"...to mam przed soba tv Rubin :))))...jesli cos ma byc z tego samolotu to lepiej napisz "Rosjanie ukradli plany"...

  5. Artwi

    I to jest normalne państwo - NAJPIERW próby państwowe a POTEM zakup! A nie jak F-35, który kupuje się setkami BEZ PRÓB, potem jak wychodzi skandal, drastycznie obniża się wymogi, które... i tak nie są spełnione i nawet nie wiadomo kiedy i CZY F-35 będzie się nadawał do użycia bojowego!

    1. Wojtekus

      Rosja "to jest normalne państwo " - dobre!

    2. 27

      Do zrzucania bomb, bedzie sie nadawal. Do tego zostal stworzony.

    3. WARS

      F-35...ty naprawde masz cos nie tak... F-35A(a F-35B laduje na lotniskowcach) JUZ LATA a Sowieci sa "przed probami panstwowymi" !...czy rusofil widzi roznice ?!? Zanim ich "podrobka" zacznie latac to USA beda miec bron z "gwiezdnych wojen" :)))

  6. Kardamon

    Hmmm bardzo ciekawe że V generacji... Powiedziałbym raczej że 4,5...

  7. Marek

    No nie ma nic wspólnego z samolotem 5 generacji

    1. Jaszczur

      Ma bardzo dużo, znacznie więcej niż F-35. To F-35 nie można nazwać samolotem V generacji, i jego określanie w ten sposób jest jedynie chwytem marketingowym Lockheed Martin.

  8. RAUBER

    I to jest myśliwiec V generacji dla Polski. Wystarczy golas z polską/natowską awioniką i uzbrojeniem.

    1. obserwator

      Wystarczy poczytać jak "ten myśliwiec V generacji dla Polski" wypada w konfrontacji z europejskim Rafale w indyjskim przetargu... Jak zwykle u ruskich powstała konstrukcja "mniej więcej" V generacji, mediom i narodowi trzeszczą, że są najlepsi na świecie a jakby doszło co o czego to pewnie w konfrontacji z F-22 czy F-35 wyszłoby "jak zwykle" czyli do piachu. Oni ciągle uważają samolot jako samolot a nie jako system i część walki informacyjnej. Dla nich najważniejsza jest propaganda a rzeczywista wartość to zupełnie inna bajka. Jedyne co dobrego i pewnego można o tym samolocie narazie powiedzieć to to, że ładnie wygląda :)

    2. Adam

      Nie ma i nigdy nie będzie PAK FA z polską/natowską awioniką i uzbrojeniem.