Siły zbrojne
Rosyjski "AWACS" A50U zmodernizowany
Rosyjskie siły powietrzne odebrały trzeci samolot wczesnego ostrzegania Beriew A-50U, będący odpowiednikiem używanych przez NATO maszyn typu AWACS. Tym samym końca dobiegł kontrakt na modernizację tego typu maszyn.
Samolot został odebrany przez załogę sił powietrznych z zakładów w Tanganrogu i przebazowany do macierzystego lotniska Iwanowo. Maszyna otrzymała imię "Siergiej Atajan" na cześć jednego z głównych konstruktorów systemu A-50.
Wariant A-50U jest najnowszą wersją rosyjskich samolotów wczesnego ostrzegania i nadzoru powietrznego. W porównaniu do pierwotnej konfiguracji zwiększono znacznie autonomiczność samolotu oraz wymieniono systemy obróbki danych na cyfrowe. Poprawiło to diametralnie zdolność do wykrywania i śledzenia celów. Znacznie zwiększono też precyzję uzyskiwanych namiarów i ilość obiektów jakie system jest zdolny śledzić jednocześnie. W dużej mierze jest to zasługa nowego kompleksu radiolokacyjnego „RM”. Modernizacje w tym zakresie zrealizowało konsorcjum radiotechniczne Vega.
Przekazanie do eksploatacji trzeciej wyremontowanej, ulepszonej i przetestowanej maszyny zakończyło rozpoczęty w 2008 roku program realizowany przez koncern Vega. Rosyjskie ministerstwo obrony planuje już kolejne umowy, gdyż siły powietrzne Federacji Rosyjskiej eksploatują łącznie 22 maszyny typu A-50. Poza trzema zmodernizowanymi ich wyposażenie pokładowe pamięta jeszcze czasy ZSRR.
Ze względów ekonomicznych proces ten będzie prawdopodobnie bardzo powolny, pomimo dużego znaczenia samolotów tego typu dla realizacji działań powietrznych.
Adam
Warto dodaż że pracują nad ich następcą w postaci A-100 bazującego na bazie Ił-476.