- Wiadomości
Rosja zamówiła śmigłowce szturmowe dla Mistrali
Rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło 32 śmigłowce szturmowe Ka-52K. Jest to wariant morski, przeznaczony dla śmigłowcowców desantowych Mistral. Jest mało prawdopodobne aby wszystkie trafiły na pokład okrętów, gdyż każdy z nich może łącznie przewozić około 16 wiropłatów wszystkich typów.

Planowany skład komponentu powietrznego dla wyprodukowanych we Francji okrętów typu Mistral miał być złożony z ośmiu szturmowych Ka-52K, takiej samej liczby transportowo-bojowych Ka-29TB i opcjonalnie jednego lub dwóch śmigłowców ratowniczych Ka-27 PS. Zamówienie na 32 śmigłowce szturmowe może więc obejmować również maszyny przeznaczone do szkolenia na lądzie, lub też zakłada pozyskanie wyposażenia dla dwóch kolejnych jednostek śmigłowcowo-desantowych jakie mają zostać wybudowane.
Pokładowe śmigłowce szturmowe Ka-52K będą produkowane w przez arseniewskie zakłady lotnicze „Progress”, należące do konsorcjum Russian Helicopters. Prototyp tej wersji powstał w 2012 roku i był intensywnie testowany, między innymi na pokładzie lotniskowca Admirał Kuzniecow. W październiku 2013 roku maszyna tego typu uległa katastrofie na podmoskiewskim lotnisku, co nieco opóźniło próby. W obecnej chwili brak jest informacji na temat terminów realizacji zamówienia.
Ka-52 "Aligator" jest jednym z najnowszych rosyjskich śmigłowców bojowych, słynnym ze względu na nietypową konstrukcję z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami nośnymi i kabinę z miejscami załogi umieszczonymi obok siebie. Maszyna osiąga prędkość 300 km/h i zasięg 460 km. Uzbrojenie o masie do dwóch ton przenoszone jest na sześciu pylonach pod szczątkowymi skrzydłami. Może ono obejmować pociski niekierowane, bomby i zasobniki strzeleckie, oraz rakiety kierowane powietrze-ziemia i powietrze-powietrze. Śmigłowiec wyposażony jest też w ruchome działko kalibru 30 mm umieszczone na burcie maszyny.
Pokładowy Ka-52K różni się od wariantu lądowego głównie składanymi łopatami wirników i skrzydłami oraz wzmocnionym podwoziem. Oprócz tego pewnych modyfikacji wymagało dostosowanie kabiny pilotów do użycia przez załogę kombinezonów ratowniczych.
Nie tylko śmigłowiec Ka-52 musiał być zmodyfikowany na potrzeby rosyjskiej marynarki wojennej, ale również konstrukcja okrętu typu Mistral musiała zostać zmieniona. Kadłub został nieco podwyższony, aby w wewnętrznych hangarach zmieściły się rosyjskie śmigłowce Ka-52 i Ka-29. Ze względu na typową dla biura konstrukcyjnego Kamowa konfigurację z dwoma przeciwbieżnymi wirnikami umieszczonymi współosiowo, rosyjskie śmigłowce są bardziej zwarte, ale też znacznie wyższe niż ich zachodnie odpowiedniki.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]