Pierwsza stacja radiolokacyjna APG-83 SABR (Scalable Agile Beam Radar) została przekazana do koncernu Lockheed Martin w ramach fazy przygotowania do produkcji Engineering and Manufacturing Development (EMD). Dostarczony radar APG-83 został wyprodukowany w konfiguracji identycznej ze stacjami, które będą wytwarzane seryjnie.
Radary SABR będą prawdopodobnie stanowić element wyposażenia modernizowanych samolotów wielozadaniowych F-16, należących do lotnictwa wojskowego Republiki Chin (Tajwanu). Służby prasowe Northop Grumman podkreślają, że dzięki zastosowaniu technologii AESA dadzą one myśliwcom F-16 podobne zdolności do tych, jakimi charakteryzują się maszyny 5. generacji w zakresie stacji radiolokacyjnych.
Wprowadzenie radarów z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym ma pozwolić między innymi na zwiększenie zasięgu wykrywania i śledzenia obiektów powietrznych oraz „niemal jednoczesne” wykonywanie zadań z zakresów powietrze-powietrze i powietrze-ziemia przez pokładowe radiolokatory maszyn F-16. Stacje APG-83 zostały zaprojektowane z myślą zarówno o instalacji na nowo produkowanych myśliwcach, jak i modernizowanych maszynach starszych wersji. Wprowadzenie stacji radiolokacyjnej z anteną AESA jest jednym z elementów pakietu modernizacji samolotów Fighting Falcon do standardu F-16V, opisywanego na Defence24.pl.
fryz5
Moje zdanie jest takie, że powinniśmy zakupić kolejne 50szt. F-16V wyposażone oczywiście w APG-83 SABR. Nie ma na co czekać i marzyć. Rzeczywistość jest taka, że wprowadzenie kolejnej konstrukcji np. Rafale spowoduje, że Siły Powietrzne RP miały by trzy typy myśliwców - a to zabójstwo ekonomiczne i właściwie nie wykorzystanie możliwości sprzętu, czyli marnotrawstwo. F-35 jest dla nas za drogi, no niestety. F-16 te co mamy przebazować do wykonywania zadań za SU-22 (nowe ruskie SU-34 zabiera 8t uzbrojenia F-16 prawie tyle samo), a do Krzesin i Łasku nowe F16V.
kotlet
Czyli 3 eskadry plus 2 samoloty na zapas? :) Polska potrzebuje według zapowiedzi MON 64 maszyny które będą służyć przez 30 lat. Jastrzębie są zasadniczo myśliwcami wspomagania a nasze SP potrzebują myśliwca przewagi powietrznej.
kotlet
Poco nowe radary, jeżeli posiadamy znikome ilości uzbrojenia do F-16? MON zakupił JASM a zapomniał o HARM.....
prześmiewca
Może i dobrze: w Jugosławii NATO wystrzeliło ok. 4000 HARMów i nie trafiły w żaden mobilny radar a i przeciw stacjonarnym były żałosne (pojedyncze promile skuteczności) i kosztowało to grube miliardy (dużo więcej, niż to, w co udało im się trafić). Biorąc pod uwagę ich promilową skuteczność i bardzo wysoką cenę, lepiej sobie z nimi dać sianka.
bezksywy
Jest okazja to wypowiem swoje danie na temat odwiecznego pojedynku Gripen vs F-16, a nawet dodam Mirage 2000 - Z całej trójki bezapelacyjne najlepszy parametrami jest F-16. Ale... - Gripen i mirage mają mozliwość tankowania z przewodów elastycznych. Mając teraz C-130 mieli byśmy tankowce powietrzne; - Gripen i mirage są zbudowane w układzie kaczka, więc są węższe, co z kolei powoduje że pasują do powstałych pod Mig-21 schronohangarów. Efekt - wszystkie lotniska (a mamy ich w ciul, szczególnie w NW Polsce), mogą je przyjąć i zabezpieczyć. Duża możliwość rozśrodkowania sił, większa niż przy obecnych dwóch Bazach na F-16, które po zniszczeniu pasów faktycznie będą mogły operować z niewielu lotnisk gdzie będą zabezpieczone. - Gripen i M2000 mogą być zintegrowane z najnowszymi rodzajami uzbrojenia produkcji europejskiej. Asraam, meteo, irst, mica itd...... Nie neguje amerykańskiego uzbrojenia, ale uwielbiam Francję za ich podejście biznesowe, kwestia ceny i masz najnowocześniejszą broń; - M2000 faktycznie może operować w trudniejszych warunkach terenowych. Szerszy rozstaw goleni, wyżej wlot. - Francja proponowała nam poczekać na Rafale - Tylko Mirage i F-16 mają możliwość podwieszenie znacznych zbiorników paliwowych. Podsumowanie: - przetarg wtedy był ustawiony więc możecie odpuścić sobie gdybanie dlaczego nie wybrano... - USA dało najlepszą ofertę kredytową; Moim zdaniem powinniśmy jednak wybrać MIRAGE 2000. Wyjaśniam dlaczego: - obecnie byśmy je modernizowali elementami Rafale, Radar AESA, uzbrojenie; - być może wykupiliśmy 63 szt. od ZEA za frajer. Wiem przesiadają się na f-16E/F - A szczególnie to za co kocham Francję. Ich podejście do biznesu pozwoliło by nam współprodukować, modernizować do własnych potrzeb i serwisować na miejscu. A może przy zakupie Rafale (które uważam za idealne dla PSP) mieli byśmy również jakieś hendi-capy. - No i to co wymieniłem wcześniej. Pozdrawiam
oko
Rafale można by wziąć gdyby startowały w przetargu, ale wiem że na to było wtedy za wcześnie. Wchodzenie w M2000 byłoby bezsensem. Sam z siebie był po prostu najsłabszy z całej trójki, a samoloty "na przeczekanie" już wtedy mieliśmy - MiG-29 - po co nam by były kolejne? Marnotrawstwo czasu i pieniędzy. Francuskie podejście do biznesu ma swoje zalety (wymienione przez Ciebie), ale też i wady - właśnie to, że za odpowiednią kasę sprzedadzą wszystko i każdemu. Reaktor dla Saddama? OK. "Mistrale" dla Putina? Proszę bardzo. Teraz oddadzą produkcję Rafale do hinduskiego HAL, gdzie przecież siedzą na kontraktach tabuny Rosjan. A co z bezpieczeństwem informacji?
polacy nic sie nie stalo
Co do lotnisk to chyba malo osob zwrocilo na to uwage, wydalismy sporo pieniedzy na samo dostosowanie dwoch lotnisk dla F16, czy malborskie lotnisko trzeba bylo jakos specjalnie dostosowywac po to zeby Rafale albo Mirage2000 mogly pelnic na nich dyzury? Mirage2000 z ZEA i Kataru bral bym nawet dzis, za smieszne pieniadze (1mld $) bylo by czym zastapic su22 jak i MiG29, do tego w przyszlosci modernizacja awioniu z rafale(sa kompatybilne)
fryz5
Dziwię się niektórym komentarzom tu przedstawianym, że AESA dla F-16 to ogólnie mówiąc "kit", nawet amerykanie w swoich nie przewidują instalacji itp. itd., a w ogóle F-16 to złom i takie bzdety. Po pierwsze drugiego samolotu na świecie sprawdzonego tak w boju chyba nie ma i to w różnych szerokościach geograficznych. Po drugie apelowałem już nie raz abyśmy rozmawiali "technicznie", a nie o "chciejstwach" i sympatiach, bądź antypatiach. To jest dobre w stosunkach międzyludzkich, a o urządzeniach mówmy w języku techniki i ekonomiki. Amerykanie są narodem kierującym się wyjątkowo kwestami ekonomicznymi i chyba nikt temu nie zaprzeczy. Nie robią niczego w czym nie mają interesu. To dlaczego uważacie, że nagle co ... padło im na głowę tak. Tak se zainwestowali kasę w budowę radaru AESA dla F-16, którego nikt nie kupi? Opracowali nową wersję F-16V ot tak, dla fantazji. Kto jest inżynierem, to wie ile trzeba pracy nad jakimkolwiek projektem inżynierskim. Oczywiście im technologicznie bardziej zaawansowany projekt tym więcej środków potrzebnych i nikt nie topi pieniędzy w czymś czego nie sprzeda. Dla mnie to jasne, ale jak ktoś jest urzędnikiem to faktycznie może widzieć te sprawy inaczej :)
BUBA
To ze radar AESA lub PESA daje wieksze możliwości wiedzieli wszyscy poza polskimi specjalistami z MON od przeargów i Public Relations. Gdy kupowaliśmy F-16 Block 52 + reklamowo nazwany istniał BLOCK 60 z najnowocześniejszym radiolokaorem uzywanym w tych samolotach. Generalnie MIG-29M2 który startował w przetargu na samolot wielozadaniowy dla Polski miał wieksze mozliwości uderzeniowe, modernizacyjne i rozwojowe w wersji standardowej niż nasz BLOCK 52+ co wyszło w obecnej modernizacji. Polski F-16 by dotrzymać pola nowoczesnym rozwiązaniom musi przejść taką samą modernizację jak tajwański. Tak więc obecnie wydane pieniądze są wyrzucone w błoto.
BUBA
W chwili gdy Polska wybierała WSB wiadomo było że F-16 Block 52 to samolot przeciętny w najsłabszej konfiguracji - podstawowej. MiG-29 M2 miał większe mozliwosci uderzeniowe w standarcie. Ale przetarg posano pod konkretny samolot. I wyszło jak wyszło - 200 mln wyrzucamy w błoto, bo aby nasz F-16 był nowoczesny to trzeba wymienić cały system uzbrojenia i oprogramowanie: - Radar AESA za AN/APG-68 - Nowe oprogramowanie dla systemów walki elektronicznej by nie zakłucały własnej stacji radiolokacyjnej - Zakupy AID-120D - Nowe oprogramowanie dla JASSAM wykorzystywane przez AESA. - Itp. I wtedy dostaniemy nowoczesne F-16 jak te z Tajwanu. Dlatego wolałem Gripena, lub MiGa-29M2 w drugiej kolejności.
gosc
A dlaczego nie zastosowano takiej modernizacji w naszych F-16? 200mln. poszlo na oprogramowanie i lapowki zamiast na radary.
Przemo
SABR AESA https://www.youtube.com/watch?v=JZnrtB9rRT8
tomek
f-16 to dobry samolot, oraz sprawdzony w boju ale dwusilnikowy f-18, lub eurofighter dla Polski byłby lepszy. Po zatym 46 sztuk nikogo nie wystraszy.
nadalwsłuzbie
A piloci z F-16 czytają te wasze komentarze i uśmiechają się z politowaniem nad tymi waszymi ekspertyzami.
murison
szkoda że w ramach modernizacji przy okazji przystosowania do JASSM'ów nasze jaszczembie nie załapały się na to...
bob
Sytuacja w regionie jest zbyt napięta aby wysyłać na modernizację samoloty do Ameryki.
okapoka
A kiedy dla nas? nigdy. Nieudolnie rządzony kraj - efekt: czołgi bez amunicji, samoloty bez radarów, niebo bez oplot, piechota bez wozów bojowych, łodzie podwodne bez pocisków manewrujących. Za to kupujemy nowiutkie wozy dowodzenia, coby elita miała w czym siedzieć i brać oficerskie pensyje.
kpt.red
Nawet gdyby został zainstalowany na naszych F-16 to i tak banda idiotów na portalach będzie wypisywać że 16. to złom a nasze 29. to takie super maszyny. Wracając do artykułu to trzeba będzie niedługo dokupić 16. zamiast Suczek i myślę że wersja V będzie akurat.
Wojtekus
Pomimo wielu negatywnych opinni dotyczacych modernizacji Su-22, uwazam ze ma to sens. Zakladana modernizacja podnosi ich walory dajac im czas na pozostaniu w linni przez pare nadchodzacych lat pomimo wysokiego resusu. Jest w tym sens gdzyz tak jak pisali koledzy w magazynach jest duzo uzbrojenia, posiadamy wyszkolonych ludzi oraz smiglowce szturmowe jeszcze nie zostaly nawet zamowione. Przewiduje ze jak zamowiona partia xsmiglowcow szturmowych osiagnie gotowosc bojowa za kilka lat (2019-20) to wtedy Su-22 beda zdjete ze sluzby, zakonserwowane i odstawione pod dach. Dlaczego? Bo wlasnie w tym czasie Rosja by cos kombinowala na wieksza skale i nalezy byc przygotowanym. Personel obslugi oraz pilotow mozna zawsze pozyskac z rezerw. Pozatym wielu emerytowanych wojskowych by w godzinie W oferowalo pomoc bezplatnie w utrzymaniu tego samolotu. Na drugo-linniowe wsparcie by sie nadawal. Dlatego utrzymanie SU-22 do konca ma sens a po wprowadzeniu wiekszej transzy np F-16 podarowanie Migow-29 Ukraincom. Ukraincow nie bedzie na razie stac na nowy samolot a tu moga dostac je w niezlym stanie wraz z czesciami i uzbrojeniem. Wzmacniajac naszego wschodniego partnera wzmacniamy siebie, czyli cos na wzor Niemcow.
artek
No i co z tego Gripeny E/F też już takie posiadają (AESA) Raven ES-05 firmy Selex ES. F-16 będzie się już tylko starzał i nic tego już nie zmieni , nawet wersja F-16 block 60/61 !!!
edi
F-35 kupimy za parę lat a gimbusy chcą modernizować F-16. Polska będzie wydawać na zbrojenia z roku na rok wiecej przy takim wzroście PKB i 2 % tego PKB na wojsko. Już zbliżamy się do Izraela który tne koszty a u nas rosną.
śmiech
Limit maksymalnej wielkości anteny w F-16 i problem z odprowadzaniem ciepła z awioniki limitujący maksymalną moc radaru jaki można upchać w F-16 sprawiają, że i tak z F-16 nie da się zrobić współczesnego myśliwca (również z innych względów jak przeciążenie powierzchni nośnych, kiepskie osiągi przy prędkości naddźwiekowej itp.). To jak pakowanie do Poloneza elektronicznego wtrysku, elektrycznych szyb i elektrycznie podgrzewanych foteli - współczesnego samochodu z niego i tak nie będzie i to samo jest z F-16. USA zrezygnowały z modernizacji swoich F-16 w AESA stwierdzając, że w stare złomy nie będzie pakować radaru za 8.5mln$. F-16V LM usiłuje teraz wcisnąć Singapurowi, bo Korea też zrezygnowała z marnowania kasy na AESA do F-16.
R2
Pewnie, że to nie F14 czy F15 ale trzeba być realistą i brać pod uwagę koszt efekt. Należy wycisnąć ile się da z tego, na co nas stać. To nie jest tylko nasz problem, skoro tyle innych krajów zamawiało F16 ostatnich wersji. Wielka szkoda, że zamiast suczek mod. nie kupimy eskadry F16 z takim cacuszkiem
śmigacz
F-16 Block 52 ma doskonałe właściwości lotne zarówno na prędkościach nad jak i poddźwiękowych. W dodatku kolego Śmiech nie jesteś na bieżąco... Korea Płd dogadała się co do warunków finansowania modernizacji 134 samolotów F-16 Block 52. Modernizacja ma obejmować dwie fazy: fazę 1 której koszt oszacowano na 200 mln usd oraz zasadniczą obejmującą radary AESA oraz zaktualizowaną awionikę.
Marek
Polonezy tez seryjnie wychodziły z wtryskiem elektronicznym, elektronicznymi szybami i podgrzewanym siedzeniem
aurel
jeden taki...idiota stwierdził że ruscy mają coś lepszego niż F22..PO 2 z kałachami w dolnym płacie?..kolejny coś pier.oli o F16 że jakoby to USA zrezygnowały z instalacji AESA dla swoich Viperów..powiem tak- tumanie wszystkie F16 CBlock 42,50 dostana nowe radary.. nasze Jastrzębie tez się pod to łapią.. tak więc durny kacapie idź i pożegnaj się ze swoim migiem bo migiem spadnie :)
Rico
Kiedy u nas i za ile?
podatnik
Mam nadzieję, że nigdy. Już nas ponad 6x wydymano na cenie JASSM, a poprzednio 6x drożej śpiewano za Patriot. 6x przepłacenie za AESA oznaczałoby więcej niż wynosi cena nowego F-16...
666
A Polakom amerykanie odmówili, chyba ciągle myślą, ze możemy zdradzić i przekazać technologię ruskim - tylko, że Ruscy mają lepsze zabawki porównywalne z f22.
R2
taaaaaaaak?? ciekawe gdzie widziałeś to cudo?? zrobią ewentualnie tak jak z B29 tylko gwiazdki inny kolor będą miały, ale to i tak za parę ładnych lat i pod warunkiem, że wcześniej nie zbankrutują...
Viktor
Mają piękne projekty - na papierze.
rapid
idź do diabła ,trollu
CP
Szkoda ze nasze się na taka modernizacje nie załapią:(
cbvdsdfsadfwd
Czy dla polskich Jastrzębi też ?
OMEN
Taa... Jeżeli nie chcemy się zbłaźnić, to wykorzystując najbliższą modernizację naszych F-16 ,należy dopłacić i zamontować te SABR-y!
Colt
U Nas mija zaraz 10 lat stuknie i dalej się nikt nie kwapi cokolwiek modernizować...
Marian
Może w ramach utajnionej umowy nasze F-16 też go dostaną?
bolo
ciekawe czy kiedykolwiek nasze jastrzębie będą posiadały takie radiolokatory