”Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu mają czynną linię produkcyjną śmigłowca Black Hawk. Jeśli zajdzie taka potrzeba operacyjna jesteśmy w stanie dostarczyć pierwsze śmigłowce w przeciągu 12 miesięcy” - mówi w rozmowie z Defence24.pl Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec. Do obsługi pełnej linii produkcyjnej w Mielcu potrzebnych jest 1200 pracowników. Zdolności mieleckich zakładów umożliwiają wytwarzanie maszyny od najmniejszych komponentów.
"Polskie Zakłady Lotnicze w Mielcu mają czynną linię produkcyjną śmigłowca Black Hawk. Jeśli zajdzie taka potrzeba operacyjna jesteśmy w stanie dostarczyć pierwsze śmigłowce w przeciągu 12 miesięcy" - mówi w rozmowie z Defence24.pl Janusz Zakręcki, Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny PZL Mielec.
Prezes PZL Mielec zwrócił również uwagę, że helikopter jest budowany od podstaw w Mielcu z udziałem około 1000 pracowników. "Żeby pełna linia produkcyjna w Mielcu funkcjonowała potrzebnych jest 1200 pracowników, którzy by ją obsługiwali. Ta linia produkuje śmigłowiec od najmniejszej blaszki, czyli od najmniejszej części. Cała struktura jest produkowana w Mielcu. Obecnie przemysł lotniczy jest przemysłem globalnym. Nie ma takiej fabryki na świecie, która produkowałaby silnik, awionikę i budowała śmigłowiec czy samolot. Podobnie działają zakłady PZL Mielec."
Black Hawk jest obecnie jednym z najpopularniejszych śmigłowców wojskowych na świecie. Jak mówi w rozmowie z Defence24 Prezes Zarządu PZL Mielec Janusz Zakręcki w sumie ponad 3800 śmigłowców wyprodukowano dla sił zbrojnych ponad 30 krajów. Około 1500 maszyn używa US Army, a helikopter doczekał się licznych modyfikacji takich jak m.in. maszyny dla sił specjalnych MH-60 czy wyspecjalizowany śmigłowiec morski SH-60 Seahawk.
Od 2009 śmigłowce Black Hawk są budowane w zakładach PZL Mielec, a prezentacja pierwszej maszyny ukończonej w Polsce odbyła się w marcu 2010 roku. Do chwili obecnej dostarczono, co najmniej 39 śmigłowców zbudowanych w Mielcu dla 5 krajów.
Czytaj więcej: Black Hawk jest jeden
Art
NIE MA MOŻLIWOŚCI KUPIENIA W PRZETARGU UH60. UH60 MOŻE TYLKO SPRZEDAĆ RZĄD USA (KTÓRY MA WYŁĄCZNOŚĆ NA UH60.) W RAMACH UMOWY MIEDZY RZĄDOWEJ. W PRZETARGU SIKORSKY MOŻE SPRZEDAĆ S70I
Suwalki Gap
wszyscy fani pokaraczeni popatrzcie tylko jak caraczan stoi obok AW 101 czy nawet "starego" z rodziny Uh-60. ten ostatni kupiony ostatnio w wersji Romeo przez europejskie bardzo "frontowe" lotnictwo Danii. silniki ROZDZIELONE a nie skupione w przodzie jak caraczan rodem chyba z epoki mi-24. (efekt? wpierdol w Donbasie). a jakiesz to uzbrojenie caraczan przenosi? npr?? tosz Aeromobilni z 9 lat temu chcieli przerobionych na "laserowe" naprowadzanie z naszego W-3
Lyngsoe
Polskie Zakłady Lotnicze Mielec? Czyżby ? Polskie to one były kiedyś, zanim nie oddaliśmy ich a bezcen jankesom. Polecam artykuł pt. "Karmienie nowotworu" o kontaktach z jankesami w dziedzinie przemysłu lotniczego.
koko
Uzupełnię pańską wypowiedź o szczegóły. Skrzydlata Polska nr 1/2009, autor T. Hypki.
Afgan
Nie jest w stanie WYPRODUKOWAĆ tylko POSKŁADAĆ. Skorupa to nie wszystko, bo silniki, awionika, przekładnie, wały, zbiorniki paliwa, wszystko to musi zostać sprowadzone z USA. Ponadto S-70i nie ma uzbrojenia i aby go zintegrować z powiedzmy ppk Hellfire maszyny i tak trzeba by wysyłać na statkach za ocean żeby tam wykonano modyfikacje polegającą na umożliwieniu przenoszenia uzbrojenia, bo S-70i to śmigłowiec CYWILNY bez możliwości przenoszenia uzbrojenia. Koszt takiej imprezy będzie ASTRONOMICZNY. Jedne w co możemy uzbroić S-70i w oparciu o krajowy potencjał to UKM 7,62mm zamontowany w drzwiach bocznych, a chyba nie o to tu chodzi. Bardzo proszę już nie upolityczniać kwestii tych śmigłowców i wprowadzić tego Caracala bo czas leci NIEUBŁAGANIE. A skoro już nie chcecie tak bardzo Caracala, to zamiast bezużytecznych i drogich bubli w postaci S-70i oraz AW-149 (cywilne zabaweczki bez uzbrojenia) przeprowadźcie wspólnie z Ukrainą gruntowną modernizacje i remotoryzacje Mi-8/Mi-17, które bez problemu posłużą wówczas jeszcze 20 lat, wyjdzie o wiele taniej i sensowniej, a zaoszczędzona kasa zostanie na więcej śmigłowców uderzeniowych.
DDt
Zbędna jest nieodzowna konieczność wprowadzenia młodego dziadka do armii PL. Natomiast modernizacja zespołów napędowych Mi-8/17 ale i W-3 jest jak najbardziej słuszna jako, że dość znacznie poprawia charakterystyki lotne a to daje sporo nieosiągalnych do tej pory możliwości tych maszyn.
cichy77
Primo pierwsze. Jak ktoś napisał my nie szukamy zamiennika dla "SOKOŁA" tylko dla Mi-8 a więc zakup tak BH jak i AW jest czystym nonsensem. To nie ta klasa. Primo drugie. To inwestycja na dekady a jak ktoś tu już też napisał możliwości modernizacyjne Caracali zostały wyczerpane więc o ile jest to nadal śmigłowiec dobry to raczej jest dobry na "dziś" ale czy na "jutro"? Świat kupuje NH90 i niestety ale gdy odbierzemy pierwsze Caracale i na nie spojrzymy to dojdziemy do wniosku, że jesteśmy znowu w tyle za zachodem a może nawet i za wschodem... Primo trzecie. Już za kilka lat skończą się resursy na Mi17 i co wtedy? Potrzebne będą znowu nowe śmigłowce... ale czy wówczas będziemy dokupywać kolejne Caracale czy raczej poszukamy nowszej maszyny? Jeżeli kupimy coś nowocześniejszego to czy w ogólnym rozrachunku finansowo-logistycznym sensownym będzie utrzymywanie dwóch typów śmigłowca o jednej specyfikacji? Chyba nie. A ponieważ jest tylko jedno primo to trzeba jasno powiedzieć, że potrzebujemy już teraz maszyny perspektywicznej która się szybko nie zestarzeje ale i nie możemy dać "ładować się w trąbę" kupując towar z dedykacją "bo dla nas jest najlepszy" lub decydując się na zakup z przymusu bo akurat nie zaoferowano nam nic innego. I tyle w temacie.
DDt
Twoje "primo" ma się nijak do realu. Nie jest obecnie priorytetem wymiana Mi-8 jak się sporej części ... wydaje, tylko rozbudowa potencjału zwiększającego bojową mobilność Polskiej Armii. Jeszcze raz zaznaczam bojową mobilność - a pod tym wcale nie kryje się masa startowa 12t.. Co do następnego problemu to niestety jest smutna prawda - wchodząc w posiadanie H225M stajemy się nowym użytkownikiem starej konstrukcji beż szans na rozwój w przeciągu następnych kilkudziesięciu lat! Kończące się resursy Mi-17 czy nawet Mt-8 to nadmuchiwany problem - czas przejść na eksploatację taką jaką stosujemy już do MiG-29. Tak jak przytłaczająca większość musimy się pogodzić z eksploatacją wielu różnych typów maszyn biorąc fokus na ich efektywność. W ostatniej kwestii powiedziałbym że potrzebujemy koniecznie maszyn uderzeniowych/szturmowych o zasięgu rażenia nie 2-4km a może nawet 25km. Dopiero następnym krokiem jest rozbudowa potencjału ZOP, CSAR czy wreszcie transport w tym i ten ciężki. Mimo wszystko morski SAR przesunąłbym do LPR a wcześniej GOPR włączył do górskiego SARu - byłoby to uporządkowanie służb ratowniczych w PL. Alternatywą byłoby przeniesienie obydwu tych aktywności do SG.
tylko nie to
Tylko nie ten chłam BlackHawk! My nie potrzebujemy zamiennika Sokoła tylko zamiennika Mi-8/17!
trycykl
To, czego potrzebujemy, a to, na jakie śmigłowce rozpisany był przetarg, to dwie różne rzeczy.
Gottard
Jestem za - CSAR i specials Blackhawki, Seahawki dla MW RP a dla reszty H-92 Superhawki jako zamienniki Mi-8/17 . Caracal w ilosci 1 szt. do Muzeum Lotnictwa w Krakowie . I wszyscy zadowoleni
Zgryźliwy
Dokładnie TAK!
Roześmiany
Powtórzę za kolegą o nicku Afgan - to co nam wciskają amerykanie to nie UH -60 ale S-70i. Rożnica jest kolosalna, i co de ewentualnego uzbrojenia poprzez awionikę a na silniku skończywszy. Pisanie, że Black Hawk jest dla Polski najlepszy jest w tym wypadku żartem. Podkreślam - nowe helikoptery mają zastąpić Mi - 8/17 wystarczy spojrzeć na ładowność tych maszyn by wiedzieć, że S-70i to maszyna z zupełnie innego segmentu. Z takie wyboru cieszyłyby się jedynie związki zawodowe ale one jakoś nie walczą w pierwszej linii.
Tap
A jakieś istotne argumenty za tym, bo blackhawk to nie S70i i heli o klasę mniejszy od Caracala, to tak jakby Mi2 zastępowało Mi8
Krzysiek
Panowie teraz BH to jest od Lockheed Martin Corporation a to zmienia postać rzeczy bo można go kupić z uzbrojeniem to tylko kwestia negocjacji. W tej chwili to można się już zastanawiać i negocjować.
asdf
to ciekawe o ile mld zł wzrośnie cena.
jj
a w której wersji??? tej dla ubogich? a co z uzbrojeniem? mamy kupić osobno i potem integrować?
Lord Godar
Ciekawe tylko , czemu nie zamówiła go ani jedna armia , tylko np. Policja ( Meksyk) czy inne służby do przewozu VIP . Niech powie ile sztuk uzbrojonych ( pola walki) wyprodukowali tych śmigłowców dla klientów ... Niestety ale my produkujemy wersję "odpustową" ... drogą zabaweczkę dla dużych dzieci , a nasze wojsko potrzebuje sprzętu , który spełnia wszystkie wymagania pola walki . Sama nazwa to nie wszystko , to tylko chwyt marketingowy , na który tylko nasza armię próbują skutecznie wydy.ać ...
....
wbrew pozorom powtarzanie bzdur wielokrotnie nie zrobi z nich prawdy więc sobie odpuść te mądrości wprost z internetu
Ja albo On
A czy nie lepiej by było zastanowić się na V-22 Osprey?
say69mat
Już zdecydowanie bardziej interesującą koncepcją jest projekt Bell V280 Valor. Ponieważ jest konstrukcją wolą od wszelkich wad stanowiących o słabości CV22 Osprey.
....
to doga zabawka lepiej postawić na tandem śmigłowiec średni + kilka ciężkich
Kos
Tylko jedno małe pytanie: Czy te Black Hawki są uzbrojone? Czy tez są to gołe "taksówki" a na integrację z uzbrojeniem trzeba będzie rozpisać osobny przetarg z czasem realizacji za 3 lata?
Miro
To może się zdarzyć tylko w Polsce - najpopularniejszy na swiecie śmigłowiec wielozadaniowy nie spełnił wymagań naszych generałów i został wykluczony z przetargu ze względów proceduralnych - i ktoś jeszcze pisze że wybrany śmigłowiec pokonał pozostałe - jak to możliwe skoro nie było żadnego porównania parametrów - a testy Caracala przypominały jazdę próbną po parkingu na zasadzie zapalenia silnika ruszenia i cofania
Wiesiek
Faktycznie Mi17 nie spełnił wymagań... Nawet półślepy półdebil widząc Mi 17 potem H225 i S-70i wiedziały który bardziej pasuje na następcę tego pierwszego
say69mat
Tak się niestety składa w naszej rzeczywistości, że śmigłowiec z reguły kupujemy na czas 'W'. Stąd dziwi brak w procedurze przetargowej kluczowego - zdawałoby się - parametru ... interoperacyjności śmigłowca. Tak aby był w stanie uzyskać wszelką niezbędną pomoc techniczną z lotnisk i lądowisk USArmy lub B-wehry. Ponieważ, jeżeli wskutek działań wojennych, infrastruktura produkcyjna i techniczna, w naszym kraju zostanie w istotny sposób uszkodzona. To gdzie nasze C-cala mają uzyskać niezbędny serwis techniczny??? Na zachód od Renu, w Marignane??? Czy możeee w B-zylii??? Ciutkę daleko, nawet biorąc pod uwagę rewelacyjne osiągi C-cala.
Lolek
No właśnie tylko w Polsce wypowiadają się ludzie którzy nie mają pojęcia o czym piszą akurat s70i którego nam proponują nie używa żadna armia świata a to że wygląda jak tamten (uh60) to nie znaczy że to to samo więc nie pisz takich bzdur a wracając to wymagań wiele razy były przedstawiane i Caracal spełniał je bardziej jak s70i a jeśli chodzi o porównanie to Caracal ma chociażby mocniejszy silnik, większy udzwig i co chyba ważne może zabrać większą liczbę żołnierzy i jest to maszyna taka sama jaka używają inne ARMIE sprawdzona w boju a nie blackhawk dla ubogich czy ta cywilna taksówka której nikt nie chce a próbuje się nam wmówić jaki z niego wojskowy wielozadaniowy śmigłowiec Aw 149
morgul
ostatnio chyba 3 szt. W 3 nie byli w stanie dostarczyć na czas - co to za bicie piany ??? GAWRON, DZIK, KRAB, GŁUSZEC, PL-01 .... nasza zbrojeniówka to kompletna korozja .... UKM za 65 000 PLN ? MSBS - ciągle w lesie, Ślązak chyba po ukończeniu trafi do muzeum ... KUFA MAĆ !!!
Fuga
Pomyliłeś firmy. Za W 3 odpowiada Świdnik.:)
rasta
MSBS strzela ale w USA zaraz wchodzi na rynek cywilny
Lolek
No właśnie tylko w Polsce wypowiadają się ludzie którzy nie mają pojęcia o czym piszą akurat s70i którego nam proponują nie używa żadna armia świata a to że wygląda jak tamten (uh60) to nie znaczy że to to samo więc nie pisz takich bzdur a wracając to wymagań wiele razy były przedstawiane i Caracal spełniał je bardziej jak s70i a jeśli chodzi o porównanie to Caracal ma chociażby mocniejszy silnik, większy udzwig i co chyba ważne może zabrać większą liczbę żołnierzy i jest to maszyna taka sama jaka używają inne ARMIE sprawdzona w boju a nie blackhawk dla ubogich czy ta cywilna taksówka której nikt nie chce a próbuje się nam wmówić jaki z niego wojskowy wielozadaniowy śmigłowiec Aw 149
AS1
Po bawic sie Caracale ? mi8/17 zastapic combo S70i - 32 szt , CH-47F- 16 szt (armia) - S70i SAR 4 szt , S70i CSAR 8szt , S70i ASW 8szt (MW) - S70i CSAR 8 szt , S70i 8 szt (lotnictwo) , i zajac sie wazniejsza sprawa ,KRUK.
emes
tylko tyle i aż tyle, że twój pomysł jest droższy, a wcale nie lepszy od Caracala, a na CH-47F to zje całe finansowanie Kruka
say69mat
AW 101 jako maszyna CSAR i ZOP. Przecież ten typ heli z powodzeniem wykorzystuje Royal Navy. I nie słyszałem aby ktokolwiek usiłował kontestować walory eksploatacyjne tego typu śmigłowca.
Marcin
KRUK to ważna sprawa? 24 śmigłowce to ilość paradna, nieistotna w przypadku konfliktu zwłaszcza z Rosją. Natomiast pieniądze jakie trzeba wydać na te śmigłowce to jakaś paranoja. Za te pieniądze można kupić kolejne jakże dużo bardziej potrzebne baterie OPL. Śmigłowiec w erze dronów to tylko kosztowna zabawka ładnie wyglądająca na paradach wojskowych.
gość
Linia stoji i nie produkuje. Klepia jednego dla Turcji i tyle. A 39-ty i kilka wcześniejszych stoji w hangarach... bo pewnie nie ma klientów...
Więcej wiedzy, mniej uprzedzeń.
Większość z tych 39 lat u tych co je zamówili. A dokładne 33 Więcej wiedzy
AMD
Prezes pominal 1 sprawe a mianowicie silnik i awionika to 50% ceny smiglowca. A skorupa jest najmniej wartosciowa czescia produkcji
mobile4you
Nie ma takiej możliwości, żeby wyprodukować cały śmigłowiec w 12 miesięcy. Chyba, że niektóre elementy są wzięte z półki lub przekierowane z innych zamówień, np. silniki. Same uzyskanie pozwoleń w USA na elementy typowo militarne: silniki, awionika może zająć 12 miesięcy.
ted
Pomijając sprawy formalno-prawne nie ma ograniczeń w ilości produkowanych śmigłowców. To wyłącznie kwestia logistyczna.W latach 80-tych PZL Świdnik produkował kilkaset MI-2 rocznie. To może nie ta technologia , ale działało.
Vvv
Hahaha uh-60m porównują do złomu s-70i :) co za jawne przekręcanie faktow
Fuga
Sam przekręcasz fakty. Proponuję zdobyć trochę wiedzy o historii tego modelu śmigłowca, a potem pisać coś o "złomie". Wbrew obiegowej opinii o wikipedii, opis modelu Black Hawk, jest całkiem kompetentny. https://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_S-70#Specifications_.28S-70i.29
AS1
UH-60M da sie porownac do S-70i , jezeli sikorsky do niego zamotuje czesci z UH-60M , jak to dobrze rozegramy to bedziemy mieli wyprodukowany w Polsce odpowiednik UH-60M.
dst
Dodajmy, że dostarczą pierwsze śmigłowce już w 12 miesięcy ale bez uzbrojenia (tak oferowali w przetargu) czyli do ceny zaoferowanej należy dokupić jeszcze uzbrojenie a następnie czekać na jego dostawę i konfigurację. Czyli Puste śmigłowce za 12 miesięcy a uzbrojenie za 4 lata. Ale polaczki zawsze dadzą się nabrać.
suchutki
odkąd Sikorsky należy do Lockheed Martin może oferowa juz maszynę z uzbrojeniem
xyz
S-70i ... zubożony Back Hawk
Fuga
Zapomniałeś dodać, że pełna nazwa tego śmigłowca to S-70i Black Hawk.... Twój wpis powinien wyglądać tak: S-70i Black Hawk... zubożony Black Hawk, czyli masło maślane.