- Wiadomości
Pozytywna weryfikacja Caracala
Wydzielona grupa weryfikacyjna, w skład której wchodzili eksperci i specjaliści z różnych dziedzin zarówno operacyjnych jak i technicznych SZRP, pozytywnie zaopiniowała poddany testom śmigłowiec H225M Caracal - informuje Ministerstwo Obrony Narodowej.

W środę 27 maja 2015 r. w 33. Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu zakończyły się testy H225M Caracal w postępowaniu na śmigłowiec wielozadaniowy dla Sił Zbrojnych RP.
Sprawdzenia weryfikacyjne śmigłowca stanowiły etap kończący fazę oceny ofert złożonych 30 grudnia 2014 r. przez wykonawców biorących udział w postępowaniu.
Kolejnym krokiem w postępowaniu będą negocjacje zapisów umowy z wykonawcą. Jednocześnie zostanie przesłana do Ministerstwa Gospodarki informacja o pozytywnym zakończeniu sprawdzeń, umożliwiająca rozpoczęcie negocjacji offsetowych. Po wynegocjowaniu warunków i podpisaniu umów offsetowych możliwe będzie podpisanie umowy dotyczącej dostawy maszyn. Pierwsze śmigłowce wyposażone według wymagań i w ilościach określonych przez zamawiającego, pojawią się w Polsce w 2017 r. Ideą sprawdzeń weryfikacyjnych było porównanie zadeklarowanych w złożonej przez konsorcjum ofercie parametrów technicznych z rzeczywistymi ich wartościami, osiągniętymi podczas sprawdzeń.
Sprawdzenia zostały podzielone na dwie fazy. W pierwszej z nich wykonywane były testy naziemne, a następnie badania w locie. Z wymagań jakie postawiono wykonawcom w zaproszeniu do złożenia ofert na śmigłowce wielozadaniowe dla Sił Zbrojnych RP wybrane zostały 32 najistotniejsze parametry. Dotyczą one czterech zasadniczych obszarów obejmujących: wspólną platformę, konstrukcję śmigłowca, osiągi śmigłowca i wyposażenie pokładowe. Po dokonaniu czynności sprawdzających grupa weryfikacyjna oceniała zgodność wszystkich deklarowanych parametrów z rzeczywistymi osiągami śmigłowca.
W zakresie obszaru wspólnej platformy sprawdzeniu podlegał przede wszystkim zakres udziału wyposażenia śmigłowca bazowego w poszczególnych wersjach i wariantach śmigłowców docelowych. W czasie sprawdzań weryfikacyjnych potwierdzono założenia wspólnej platformy polegające na pochodzeniu śmigłowca od jednego producenta, zastosowaniu co najwyżej dwóch typów silników i 50-procentowego poziomu wzajemnej zamienności części.
W ramach obszaru sprawdzeń obejmującego konstrukcję śmigłowca badania obejmowały: zamienności stosowanych materiałów pędnych i smarów, zwłaszcza stosowanych w NATO, budowę śmigłowca, podwozia śmigłowca, liczbę wyjść z kabiny transportowej, posiadanie certyfikatów lotniczych, spełnienie międzynarodowych norm lotniczych. W zakresie osiągów śmigłowca sprawdzane były między innymi: pułap, długotrwałość lotu, prędkość, wykonanie zawisu, możliwości transportowe czy osiąganie promienia działania.
W ostatniej grupie weryfikowanych parametrów, dotyczącego wyposażenia pokładowego, sprawdzane były miedzy innymi zdolność do wykonywania lotów w dzień i w nocy, systemy zobrazowania i komunikacji, a także instalacje zapewniające bezpieczne użytkownie śmigłowca.
Jak podaje Ministerstwo Obrony Narodowej wydzielona grupa weryfikacyjna pozytywnie zaopiniowała poddany testom śmigłowiec H225M Caracal.
W skład grupy weryfikacyjnej wchodzili eksperci i specjaliści reprezentujący m.in. Sztab Generalny WP, Dowództwo Generalne RSZ, Inspektorat Uzbrojenia i Wsparcia SZ. W sprawdzeniach uczestniczyli zarówno doświadczeni piloci śmigłowcowi, jak i personel obsługi technicznej śmigłowców z jednostek, do których skierowane będą nowe maszyny. Dla zachowania przejrzystości tej fazy postępowania prace grupy weryfikacyjnej nadzorowane były przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Żandarmerię Wojskową i biuro ds. procedur antykorupcyjnych.