Reklama

Siły zbrojne

Powstanie polsko-niemiecki transporter opancerzony

Fot. J. Sabak/Defence24.
Fot. J. Sabak/Defence24.

Polska Grupa Zbrojeniowa wraz z OBRUM podpisała umowę z niemieckim koncernem Rheinmetall Man Military Vehicles odnośnie wspólnego opracowania pływającego kołowego transportera opancerzonego w układzie 6x6.

Nowy transporter ma się charakteryzować masą bojową niższą niż 20 ton i ładunkiem użytecznym co najmniej 3,5 t. Zawarta umowa obejmuje wspólne zaprojektowanie oraz budowę prototypów pojazdu przez PGZ i OBRUM oraz RMMV.

Polska Grupa Zbrojeniowa zapewnia, że pojazd zostanie opracowany z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych w konfliktach asymetrycznych i będzie się charakteryzował wysokim stopniem ochrony wnętrza. Projekt jest realizowany z myślą o dostarczeniu potencjalnego następcy dla używanych obecnie w Wojsku Polskim transporterów BRDM-2 produkcji sowieckiej, w ramach programu Lekkiego Opancerzonego Transportera Rozpoznania (LOTR).

Polsko-niemiecki wóz opancerzony ma być zdolny do pokonywania przeszkód wodnych pływaniem. Będzie produkowany na terytorium RP i będzie mógł być wykorzystywany między innymi jako pojazd rozpoznawczy.  Zarówno transporter, jak i jego odmiany specjalistyczne mają być oferowane na rynki eksportowe wspólnie przez PGZ i Rheinmetall.

Zachęceni sukcesem Kołowego Transportera Opancerzonego Rosomak, rozpoczynamy realizację kolejnego ambitnego projektu, którego efektem będzie nowy transporter opancerzony

Prezes PGZ Wojciech Dąbrowski

Prezes PGZ Wojciech Dąbrowski podkreśla, że Grupa rozpoczyna budowę nowego  kołowego transportera w związku z powodzeniem programu KTO Rosomak. Zaznacza, że podpisanie porozumienia jest dowodem na zdolności PGZ do współpracy, na zasadach równorzędnych, z „wiodącymi” przedsiębiorstwami z globalnego sektora obronnego.

Reklama

Komentarze (62)

  1. kowalski

    Przestancie tak zachwalac tego rosomaka bo to jest na naszym terenie badziew, zostal wprawdzie troche zmodernizowany ale w warunkach Afganskich, nadaje sie tylko na drogi utwardzone wieksze kaluze i sie zakopuje to samo teren piasczysty obejrzalem ostatnio pare filmikow z rosomakiem w roli glownej na You tube porazka. A Niemcy? Popatrzcie na Boxera.

    1. ;-)

      No, jak obejrzałeś parę filmików na You tube to faktycznie jesteś ekspert.

  2. kos

    Wyjaśni mi ktoś dlaczego MON chce żeby następca BWP-1, "Borsuk" był pojazdem pływającym ? Nie znam się na militariach, a ciekawi mnie ten upór "pływalności".

    1. O LOL

      Kwestia "pływalności" Borsuka była przedmiotem kilku analiz na tym portalu i z nich wynika, że jak chcesz odpowiedzi na swoje pytanie, to musisz uderzać do MON. Bo nikt poza nimi nie jest w stanie pojąć po kiego czorta to.

  3. Mr Wolf

    sorry, bajzel jest bo na Reutersie piszą o czołgach u nas o amfibiach a gdzieś indziej o kołowych transporterach... tak czy inaczej ciekawe że PGZ samo nie chciało się za to zabrać, może liczą że przez Rheinmetall będzie im łatwiej sprzedać... i czy to będzie produkowane u nas, czy w Niemczech? W Polskiej prasie - że u nas....

  4. Mr Wolf

    Z tego co zrozumiałem z autotłumacza bo niemieckim nie sprecham, to Rheinmetall ma razem z PGE robić amfibię gąsienicową... czyli co, mają zastąpić PTS? nasze wojsko chce 200 noszych PTSów? Potop się szykuje? czy ma to być jednak coś a la Wiesel? Na pewno nie zastąpi wprost BRDM bo nie jest kołowy...

  5. lop

    Pojawiły się info że w efekcie tego projektu to ma powstać nowy PTS a nie transporter opancerzony

  6. Alex

    90% Rheinmetall, 10% PGZ, rynki zagraniczne niemieckie - genialny biznes. Kury wam pasać nie do biznesów.

    1. Sky

      źródło?

  7. Krzysiek z Wrocławia

    Projekt LOTR4xz4 jest już robiony przez AMZ Kutno (finansowanie z NCBiR). Finasowanie projektu LOTR6x6 będzie chyba ze środków własnych Rosomak/PGZ. W ten sposób zbudujemy "wewnątrzpolską" konkurencję i znowu któreś pieniądze zostaną wyrzucone w błoto.

  8. Jan

    Transporter nie powstanie. Porozumienie jest objawem braku pomysłu na funkcjonowanie PGZ

  9. ito

    Przypominam: opracowano wersję 6*6 Rosomaka. Okazała się nieprzydatna jako wóz rozpoznawczy- za ciasna. Drugie podejście do tego samego?

  10. Alex

    90% Rheinmetall, 10% PGZ, rynki zagraniczne niemieckie - genialny biznes. Kury wam pasać nie do biznesów.

  11. Raf03

    Słuszna decyzja PGZ. Może ta współpraca zaowocuje w przyszłości zbudowaniem wspólnego czołgu lekkiego z przeznaczeniem dla Obrony Terytorialnej i na eksport.

    1. Olo

      Pitolisz jak potłuczony. Weź się dowiedz, ile polskiego udziału jest w Rośku najpierw. Znowu będziemy robić za murzynów, z 5% udziałem.

  12. ondraszek

    To dobrze, że w końcu ktoś pomyślał o "rozpoznaniu", już czas wymienić wysłużone BRDM czymś nowym. Z artykułu wiemy, że będzie pływał i ile będzie miał kół, pytanie(?) w co będzie uzbrojony , ilu ludzi będzie zabierał, kiedy zostanie zaprezentowany model tego nowego KTO bo plan jest ambitny, ale to na razie plan.

    1. Marek

      LOTR rozpoznawczy NIE ma wozić ludzi jak BWP. Służy do rozpoznania lub lokalizacji celów dla artylerii/lotnictwa na bliskim/dalszym zapleczu przeciwnika.

  13. zdzich

    Mam wrażenie że to jest transakcja wiązana.My Rheinmettalowi szczegóły Rosomaka.Oni nam modernizację Leoparda.

  14. Podbipięta

    Konkurencję czynią dla Rośka.Znów utopią pieniądze.Szkoda komentować decyzji tak debilnych...Gąski z Niemiaszkami to oki doki.Ale toto to brużdżenie zwykłe Zygać mi się panowie chce i zaraz to uczynię.Szczury już uciekły z okrętu a swołocz pseudoludzka tonie,ale koryto jest na statku i swołocz ma wciąż dylemat Może nie zatoniemy i koryto da się uratować.Uuuch k....wasza mać..Ale sądzę/mam nadzieję/ ,że to jednak prima aprilis.

    1. Piotr Kraczkowski

      "Konkurencję czynią dla Rośka.Znów utopią pieniądze.Szkoda komentować decyzji tak debilnych" ___Szczuje pan przeciwko RFN dla zasady i bez pokrycia. Rosomak to zupełnie inna klasa transporteró, bo Rosomak to system 8x8, a planowany transporter to 6x6. Bundeswehra ma Boxer-y 8x8 i obok tego, do innych zadań, Fuchs-y 6x6. Z góry wiadom, śe armia musi mieć i 8x8 i 6x6, a więc nie ma żadnej "konkurencji" między 8x8 i 6x6, jest tylko szczucie przeciw RFN i interesom Polski przy każdej okazji.

    2. młody105

      Jak konkurencje dla rośka jak to zupełnie inny segment jak już to niżej ktoś napisał...

    3. Piotr Kraczkowski

      "Konkurencję czynią dla Rośka.Znów utopią pieniądze.Szkoda komentować decyzji tak debilnych" ___Rosomak to zupełnie inna klasa transporterów, bo Rosomak to system 8x8, a planowany transporter to 6x6. Bundeswehra ma Boxer-y 8x8 i obok tego, do innych zadań, Fuchs-y 6x6. Z góry wiadom, że armia musi mieć i 8x8 i 6x6, a więc nie ma żadnej "konkurencji" między 8x8 i 6x6.

  15. realista

    nie lepiej na bazie KTO rosomaka zrobić 6x6 kolowy transporter??? unifikacja wspólne części...to spora oszczednosc.

    1. say69mat

      Taka konstrukcja musi być przemyślana i zaprojektowana od podstaw w oparciu o wnioski wynikające z eksploatacji pojazdów AMV - Rosomaków. Ponadto ważne jest zagwarantowanie nienaruszalności praw projektowych i patentowych producenta pojazdu. A nie wydaje się aby PGZ czy też Rheinmetall miały jakiekolwiek z praw wykupione od Patria OY.

    2. Podbipięta

      Toto to już jest i zapłacone panie,i zamówione choć nie wdrożone.;

    3. No Doubt

      Ale taki projekt już powstał u zarania produkcji Rosomaka w Polsce no i co? Okazało się że jest za mały! Wrzucono na niego tyle sprzętu rozpoznawczego że ograniczyć musieliby chyba liczbę żołnierzy w pojeździe. Podobne podejście jak w przypadku śmigłowca - jedna konstrukcja dla wszystkich zadań - moim zdaniem nie tędy droga. Następca BRDM powinien być 2 osiowy, niski i z masztem na kamery, czujniki, może być pływający (dla mnie idealnie wpasowałby się niemiecki Fennek). Z kolei na 4 osiowym Rośku powinna być zbudowana ciężka platforma rozpoznawcza ze wszystkimi gadżetami.

  16. Piotr Kraczkowski

    Szybszym od kołowych pojazdów zwiadu byłby np. 3 osobowy, wyciszony helikopter, który latałby nawet 1,5 m nad ziemią dzięki specjalnej elektronice. Na pewno najmniej ryzykownym mogłoby być niekiedy wysłanie lądowych lub powietrznych dronów. Fennek wysyła drony, ale osłona do 7,62 mm jest za mała.

    1. kzet69

      Jeszcze raz p. Kraczkowski : co pan bierze? 1.5 nad ziemią załogowy helikopter... pytanie z fizyki z poziomu gimnazjalnego: jaką prędkość mógłby rozwinąć ten helikopter by omijając przeszkody terenowe, roślinne, a nawet żywe (bo krowa ma te 1.5m) jednocześnie nie zabił przeciążeniami swojej załogi? 60km/h?

    2. xXx

      i koniecznie musiałby byc to helikopter Airbusa - najpiej tajger !

  17. tagore

    Gdy krystalizowała się sprawa produkcji czołgów w Polsce dostaliśmy w prezencie Leopardy, gdy rusza się coś w polskiej zbrojeniówce dostajemy propozycję współpracy.

    1. kapralek

      No i ?

    2. 12345

      Polskiej produkcji czołgów ? kpisz czy o drogę pytasz ?

  18. Alfons

    Niemcy przy finansowym wsparciu Polski opracują następce pływającego KTO 6x6 FUCHS.Mamy w zasadzie zdolnych inżynierów, ale według mnie chodzi tutaj o zastrzyk polskiej gotówki przy realizacji owego projektu.Natomiast w przyszłości mamy szanse nabyć ten polsko - niemiecki, czy niemiecko - polski produkt, ale w mniejszej ilości niż Niemcy, jak wiemy zabraknie po prostu kasy.

  19. Sum

    To byłaby dla nas bardzo wielka okazja aby zrobić przeskok technologiczny. Pytanie jak to będzie sie miało w praktyce skoro Niemcy są technologicznie znacznie dalej niż my. Rosomak ustępuje Boxerowi pod każdym względem z wyjątkiem pływania, a swojego BWP jeszcze nie mamy nawet na papierze. W dodatku Niemcy wymyślili wysokoenergetyczny laser dla swojego KTO, wątpię aby chcieli dzielić sie z nami takimi nowinkami technologicznymi.

    1. say69mat

      Niemcy zaczynają rozumieć, że sytuacja międzynarodowa wydaje się być, cokolwiek ... dynamiczną. Poza Finlandią, Szwecją i naszym krajem, Niemcy nie mają sojuszników w regionie M Bałtyckiego. Oczywiście, nie licząc dzielnych, acz drobnoustrojów. Stąd propozycja aby wejść z naszym krajem w kooperację w zakresie projektowania i produkcji uzbrojenia jest naturalną konsekwencją.stanu rzeczy. Ponadto pozytywną rolę dla naszego kraju, jako potencjalnego partnera w dziedzinie projektowania uzbrojenia dla WL odegrał Rosomak.

  20. rapid

    Dzisiaj widziałem jak Rosiek ''szczela'' z bezzałogowej wieży

  21. Tomasz K.

    Z całym szacunkiem ale tak jak w budowaniu statków typu korweta fregata jesteśmy beznadziejni i powinniśmy szukać światowego partnera by nas uczył jak dziecko od podstaw zaś w aspekcie kołowych transporterów opancerzonych mamy bardzo dużo do powiedzenia mało tego uważam ze wszystkim co w tej dziedzinę osiągnęliśmy możemy być wzorem dla innych, tu tez Niemcy chcą skorzystać z naszego doświadczenia .... fajnie bo na pewno tez cos mogą podpowiedzieć, w zamian za współprace mogli by być bardziej skłoni do podzielenia sie technologia modernizowaniu starszych leopardów ... Ale ja tam Politykiem nie jestem i co ja tam wiem ....

    1. EUropa

      Z calym szacunkiem, ale na jakiej podstawie Pan tak twierdzi? Dlatego, ze Polska klepie Patrie na licencji zwana Rosomak i bedaca "uboga" i "lekka" wersja oryginalu - AMV?! Rosiek to slabeusz jako KTO i jedyne co uzasadnia klepanie tej trumny to jego "niby" mozliwosc plywania! Ani to pies, ani wydra! Niemcy sa o lata swietlne przed nami w projektowaniu i produkcji transporterow, czy to kolowych czy gasiennicowych! Zgodzili sie na wspolprace, gdyz ta zmniejsza koszty a sami tez potrzebuja za jakis czas nastepce transportera plywajacego 6x6 FUCHS. Razem z Polska bedzie wiecej sztuk czyli taniej. Koszty rozwoju i wdrazania beda tez podzielone na dwa. Wazniejsza wiadomosc to jednak o decyzji stworzenia Leoparda 3 i tu byloby niesamowita rzecza, gdyby Polska dolaczyla do DE i FRA!

    2. Boczek

      "Z całym szacunkiem ale tak jak w budowaniu statków typu korweta fregata jesteśmy beznadziejni.." Nie nie jesteśmy. To nigdy nie był problem technologiczny. W okrętownictwie nie ustępujemy Niemcom w niczym (z wyjątkiem "powody"). Gdyby nie Polscy inżynierowie, którzy setkami pracują dla niemieckich stoczni, Niemcy mieli by poważne kłopoty z utrzymaniem przemysłu okrętowego. Przy rozpoczynaniu takiej współpracy jak Gawron buduje się pierwszą jednostkę w stoczni macierzystej! Tak na obwąchanie się. Posyła się paru ludzi na "on the job training" i chodzi. Wszystkie projekty które znam i miały działać jak Gawron - "wezmę papier i zrobię" - skończyły się podobnie.

  22. MALINIAK 63

    WIDZIAŁEM JAK ROSOMAK PŁYWAŁ W USTCE - ŻENADA , PRACOWNICY PROSILI O WSPARCIE BO GROZIŁO ZATOPIENIEM.

  23. jakiś

    Co za idiotyzm! Na współpracy z OBCYMI wychodzimy jak Zabłocki na mydle! Nie potrafimy zadbać o nasze imteresy.

    1. czarnyopal

      Być może coś zacznie się zmieniać, trochę optymizmu.

    2. uśmiech numeru

      Czyli co, sami w 100%? I od zera? Sam jesteś OBCY ;-P

    3. Boczek

      No a Patria?

  24. witek

    Puma to kosmiczny koszt. Poza tym przedział desantowy 6 osobowy...

    1. Boczek

      Ale ma toaletę.

  25. cerg

    Kolejna wrzutka Bredzisława przed ciszą wyborczą i tyle. Po wyborach nikt o tym nie wspomni.

    1. kzet69

      Kolejna wrzutka politykiera z onetu, zastanawiam się czemu moderacja puszcza takie posty, kompletnie nie związane z tematem artykułu, sądziłem że D24 ma ambicje wyższe niż mainstreamowe tabloidy...

Reklama