Reklama

Siły zbrojne

Fot. R. Lesiecki

Polskie samoloty Boeing BBJ2 po pierwszym odbiorze. Gotowość operacyjna w 2020 roku

We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle przedstawiciele Sił Zbrojnych RP przeprowadzili odbiór funkcjonalny średnich samolotów do przewozu VIP typu Boeing BBJ2. Maszyny przechodzą obecnie modyfikacje w Georgetown, skąd trafia do Francji w celu instalacji wyposażenia i specjalistycznych systemów. Dostawy samolotów zaplanowano na wrzesień 2020 i listopad 2020 roku.

Na podstawie umowy podpisanej 31 marca 2017 roku dotyczącej zakupu trzech samolotów Boeing 737-800NG przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie pierwsza maszyna została dostarczona 15 listopada 2017 roku. Samolot został przekazany w standardowej konfiguracji pasażerskiej i służy obecnie do szkolenia załóg, aby uzyskały one nalot wymagany do realizacji przewozów HEAD. Po dostarczeniu kolejnych maszyn, które będą skonfigurowane w wersji do przewozu VIP, samolot noszący imię Józef Piłsudski również zostanie przebudowany do konfiguracji docelowej w układzie:
- Czteroosobowa kabina HEAD w układzie konferencyjnym;
- 8 miejsc Business Class;
- 120 miejsc w klasie ekonomicznej.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Inspektorat Uzbrojenia dwa pozostałe płatowce Boeing 737-800 przechodzą obecnie proces przebudowy do wersji przeznaczonej do przewozów VIP oznaczonej Boeing BBJ2 (Boeing Business Jet 2). Są to fabrycznie nowe samoloty, który po zakończeniu montażu płatowca (bez zabudowy specjalistycznej) zostały oblatane i przeszły we wrześniu oraz grudniu 2018 roku procedurę tak zwanego odbioru funkcjonalnego przez przedstawicieli Sił Zbrojnych RP.

Następnie obie maszyny trafiły do zakładów w Georgetown (stan Delaware, USA) w celu dokonania na nich zabudowy dodatkowych zbiorników paliwa. W najbliższych tygodniach pierwszy z samolotów trafi do Bordeaux we Francji na finalny montaż wyposażenia wnętrza oraz specjalistycznych systemów pokładowych. Druga maszyna również zostanie przebazowana po zakończeniu prac w Georgetown.

Samoloty BBJ2 dla Polski mają być wyposażone m. in. w aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF. Wnętrze kabiny zostanie skonfigurowane w następujący sposób:

-       Kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
-       dwuosobowa kabina VIP;
-       12 osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
-       48 osobowy przedział ekonomiczny;
-       kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.

Ze względu na specjalistyczne systemy i zabudowę termin dostawy zmodyfikowanych maszyn został zaplanowany na 2020 rok. Pierwszy BBJ2 w polskich barwach ma trafić na warszawskie lotnisko do 15 września 2020 a drugi nie później niż do 15 listopada 2020 roku. Zgodnie z umową z 2017 roku szkolenie załóg ma zostać zrealizowane do końca 2020 roku. W tym czasie Polska zyska zdolność do transportu najważniejszych osób w państwie wyłącznie z wykorzystaniem statków powietrznych pozostających w zasobach Sił Zbrojnych RP.

W skład floty maszyn przeznaczonych do tych zadań wchodzą aktualnie dwa samoloty Gulfstream G550, które zostały dopuszczone do lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 roku i jeden samolot Boeing 737-800, który został dostarczony do Sił Zbrojnych RP w listopadzie 2017 roku, a dopuszczenie do przewozu najważniejszych osób w państwie ma uzyskać w bieżącym roku. Docelowo flotę będą tworzyć trzy maszyny średnie (dwie typu BBJ2 i jedna Boeing 737-800) oraz dwa małe samoloty Gulfstream G550.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (37)

  1. Dropik

    Pierwszy już rok stoi na Okęciu. Brawo my. Super inwestycja. 3 lata w hangarze. A można było mieście za to 50 śmigłowców i rozwiązane problemy które teraz i tak trzeba rozwiązać.

    1. Emeryt

      Policjanci opanujcie się i wasze żądania. W ciągu 4 lat 2018-2022..prawie 2000zl podwyżżżek i ciągle mało.

    2. RR

      Średnio minus podatek. A ceny ile poszły w górę? No i to jest jedyne źródło utrzymania, bo dorabiać nie można...

  2. Extern

    Mają nim latać piloci wojskowi. Kórych minima szkoleniowe do pilotowania tego typu samolotów są o 1/3 mniejsze od wymogów stawianych pilotom cywilnym. Żenada.

  3. dropik

    Beznadziejna inwestycja ministra Macierewicza. Zamiast zainwestować w samolot(y) MRTT , a takie samoloty do transportu vip używają bogatsze kraje , to kupiliśmy maszyny, które będą większość czasu stały na lotnisku . Kilak miliardów straconych.

  4. As

    Jak tu liczyć zdolność tej floty o której bezproblemowy zakup zgodnie zadbały wszystkie opcje rządzące? Czy po doliczeniu dzierżawionych samolotów LOTu nasze elity z rodzinami będą w stanie opuścić kraj w pół godziny? Jeśli tak to w istocie o zakup innego rodzaju maszyn nie trzeba się martwić.

  5. Ktokolwiek

    Powinna byc odpowiedzialnosc za przetargi. U nas takiej niema. Wojsko rozpisalo przetarg na helikoptery wygrala firma X. Za starej wladzy bylo ok. Czemu nowa wladza uniewarznia przetarg bo jej sie tak podoba. Podac przyczyny. Obronnosc kraju powinna byc ponad podzialami i rzadami.

  6. WP01

    Priorytety jakie były postawione na początku,program Wisła,Narew,Homar,Orka i Kruk - ponad 3 lata rządów i tylko w 1/4 wykonany jeden program Wisła,mianowicie zakup 2 baterii Patriot i nic poza tym ale samoloty za miliardy kupili w tempie ekspresowym.Jeśli chodzi o armię to ten rząd wraz z PO są najgorszymi rządami od dawien dawna.

  7. K.

    @an.na. Samolot był sprawny do końca , nie było awarii , wybuchu …. Tak się kończy latanie na wysokości drzew we mgle . @ryba . Dwa Embraery to za mało ?

  8. adams

    ryba - bezpieczeństwo państwa wymaga modernizacji armii i nowoczesnego uzbrojenia.Tymczasem wszystkie najważniejsze przetargi stoją w miejscu a samoloty ekspresowo kupili dla siebie żeby mieć czym uciekać z kraju.Tyle w temacie i zobaczy to każdy kto chociaż trochę interesuje się wojskiem

  9. T 1000

    Dla siebie potrafia kupic sprzet bez problemu. A wojsko czeka lata jak zakonczy sie dialog techniczny i przetargi bez konca. Poroniony ten nasz mon. Nikt odpowiedzialnosci nie bierze za zakupy. Byl przetarg na helikoptery przyszla nowa wladza uniewarznila go. Przyjdzie nowa wladza uniewarzni przetargi teraz zawarte. I tak w kolo. Skonczy sie tak ze nasze wojsko maczugami bedzie walczyc. I latac na wrotach od stodoly. Gdyby niekompetencja i marnotrastwo byly karane cale mon siedzialo by w wiezieniu. Jezeli ktos uniewarznia przetarg za pare mld. Powinien ponosic pelnom odpowiedzialnosc karną stanonc przed sadem i tlumaczyc sie ze swoich decyzji. Za nowe helikoptery kupili sobie luksusowe podniebne limuzyny

  10. patr.

    Szkoda tylko że to jedyny duży przetarg jaki ta ekipa rzeczywiście dokończy .Widocznie wygoda własna jest im milsza niż bezpieczeństwo kraju .Trochę jednak żal że z tak wielu obietnic [jak to dopiero oni zmodernizują armię] tak nie wiele zostało.

  11. Krzysztof Marciniak

    a mamy już pilotów z uprawnieniami? bo jeden stoi rok i nie lata. to gruby skandal.

  12. Willgraf

    Żenada

  13. ryba

    er898en nie jest wstydemlatac rejsowym samolotem ale bezpieczeństwo państwa zwłaszcz takiego jak PL wymaga własnego transportu

  14. an.na

    Na każdym etapie prac dostosowujących samoloty do potrzeb celu, powinien być nasz polski osobowy zaprzysiężony monitoring/ nadzór. Już raz samolot ViP którym leciał były prezydent Kaczyński był remontowany w Rosji( Białorusi?). Czy tak trudno o wnioski???. Historia lubi się ……!!!!!. Francuzom to akurat nie za bardzo należy ufać.

  15. podatnik

    Sporo dużych maszyn. Operacja Peking 2?

  16. K.

    @Frank . Wszystkie maszyny, którymi dysponuje rządowa flota powietrzna RFN to używane samoloty odkupione od Lufthansy, wyremontowane i przystosowane do nowych zadań. My jesteśmy bogatsi i mamy nówki .

  17. er898en

    Czyli nareszcie koniec wstydu gdy prezydent latał do USA rejsowym samolotem. Brawo sprawy idą w dobrym kierunku!

  18. adams

    LUKAS - samoloty zostały zakupione z budżetu MON i nikt by nic nie mówił gdyby równie szybko uzbrojenie dla wojska kupowali.A to cała modernizacja stoi w miejscu,przez ponad 3 lata z priorytetów kupili zaledwie 2 baterie Patriota a samoloty dla siebie kupili piorunem.Czarterują od Lotu samoloty Embraer to nowe mogły poczekać....ale nie szlachta musi się wozić nówkami a w wojsku króluje sowiecki złom.Modernizacja armii powinna być na 1 miejscu!

  19. Roy

    Lukas właśnie to udowadniają rządzący i ich apologeci. Za gigantyczne pieniądze expresowym tempie kupili te samoloty a nie mogą przez lata skończyć dialogu na terenówkę. W dodatku katastrofa smoleńska nie wynikała z przyczyn technicznych

  20. Instytut uzbrojenia

    Proponuje dozbroic je w haubice krab rakiety ppanc spike miotacze ognnia. Dziala bezodrzutowe. Umiesci 3 wierze bezalogowe z armatami 30 mm. Oraz rakiety przeciw okretowe harpoon. Podwiesic pod skrzydlami rakiety jassm. Wydatnie wzmocnia nasze lotnictwo bojowe. Jeden proponuje wypelnic materialem wybuchowym niech pelni funkcje latajacej bomby 2 pl. vip. Na samoloty do przewozu VIP-ów niech przerobia nasze su-21.

  21. Roman

    Całkiem duża będzie ta jednostka lotnicza do przewozu polskich VIPów. Trzy Boeingi 737-800, dwa Gulfstreamy G550, a pewnie jeszcze dojdą do tego nowe śmigłowce i trzeba chyba będzie utworzyć nowy specpułk. Jednoczesne możliwości przewozowe też będą całkiem spore bo zapewnią w razie najwyższej konieczności szybką i bezpieczną ewakuację najważniejszych VIPów wraz z rodzinami do zaprzyjaźnionego kraju aby dalej zapewnić ciągłość kierowania państwem. Pewien niepokój budzić może tylko wyposażanie tych samolotów w specjalistyczne wyposażenie akurat w Bordeaux. Niby to będzie instalowane u sojusznika ale oby DGSE czegoś tam nie wcisnęło do wysoce specjalistycznego oprogramowania w tych samolotach.

  22. 22

    Zamiast kupić tankowce powietrzne i samoloty kontroli powietrza kupiono taxi dla VIP. Nasi umiłowani przywódcy będą mieli czym uciekać w razie W. W komfortowych warunkach na koszt Polskiego podatnika, który będzie musiał zostać na miejscu. :(

  23. Gort

    Za dużo tych maszyn. Jedna maszyna to kilka śmigłowców bojowych z najwyższej półki, lub kompania leopardów a7, lub uzbrojenie w wersji top dla Ślazaka

  24. Koba

    Wstyd...

  25. wers

    @Gość....masz rację, znowu zainstalują wybuchające parówki albo podetną skrzydła. Najlepiej jakby takie modyfikacje przeprowadzano w Polsce...np w....no kurcze gdzie? hmmm no zaraz nie ma gdzie.....może w Bumarze? albo w SMW (ma doświadczenie z Gawronem/Ślązakiem)....

Reklama