Siły zbrojne

Polskie samoloty Boeing BBJ2 po pierwszym odbiorze. Gotowość operacyjna w 2020 roku

Fot. R. Lesiecki
Fot. R. Lesiecki

We wrześniu i w grudniu 2018 roku, w fabryce firmy Boeing w Seattle przedstawiciele Sił Zbrojnych RP przeprowadzili odbiór funkcjonalny średnich samolotów do przewozu VIP typu Boeing BBJ2. Maszyny przechodzą obecnie modyfikacje w Georgetown, skąd trafia do Francji w celu instalacji wyposażenia i specjalistycznych systemów. Dostawy samolotów zaplanowano na wrzesień 2020 i listopad 2020 roku.

Na podstawie umowy podpisanej 31 marca 2017 roku dotyczącej zakupu trzech samolotów Boeing 737-800NG przeznaczonych do przewozu najważniejszych osób w państwie pierwsza maszyna została dostarczona 15 listopada 2017 roku. Samolot został przekazany w standardowej konfiguracji pasażerskiej i służy obecnie do szkolenia załóg, aby uzyskały one nalot wymagany do realizacji przewozów HEAD. Po dostarczeniu kolejnych maszyn, które będą skonfigurowane w wersji do przewozu VIP, samolot noszący imię Józef Piłsudski również zostanie przebudowany do konfiguracji docelowej w układzie:
- Czteroosobowa kabina HEAD w układzie konferencyjnym;
- 8 miejsc Business Class;
- 120 miejsc w klasie ekonomicznej.

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Inspektorat Uzbrojenia dwa pozostałe płatowce Boeing 737-800 przechodzą obecnie proces przebudowy do wersji przeznaczonej do przewozów VIP oznaczonej Boeing BBJ2 (Boeing Business Jet 2). Są to fabrycznie nowe samoloty, który po zakończeniu montażu płatowca (bez zabudowy specjalistycznej) zostały oblatane i przeszły we wrześniu oraz grudniu 2018 roku procedurę tak zwanego odbioru funkcjonalnego przez przedstawicieli Sił Zbrojnych RP.

Następnie obie maszyny trafiły do zakładów w Georgetown (stan Delaware, USA) w celu dokonania na nich zabudowy dodatkowych zbiorników paliwa. W najbliższych tygodniach pierwszy z samolotów trafi do Bordeaux we Francji na finalny montaż wyposażenia wnętrza oraz specjalistycznych systemów pokładowych. Druga maszyna również zostanie przebazowana po zakończeniu prac w Georgetown.

Samoloty BBJ2 dla Polski mają być wyposażone m. in. w aktywne i pasywne systemy obrony, kodowane systemy łączności, łączność w standardzie wojskowym oraz wojskowe systemy nawigacji TACAN i identyfikacji IFF. Wnętrze kabiny zostanie skonfigurowane w następujący sposób:

-       Kabina HEAD dla 4 osób w układzie konferencyjnym;
-       dwuosobowa kabina VIP;
-       12 osobowa kabina Business Class (8 miejsce w układzie konferencyjnym i 4 klasyczne);
-       48 osobowy przedział ekonomiczny;
-       kabina wypoczynkowa (sypialna) dla załogi.

Ze względu na specjalistyczne systemy i zabudowę termin dostawy zmodyfikowanych maszyn został zaplanowany na 2020 rok. Pierwszy BBJ2 w polskich barwach ma trafić na warszawskie lotnisko do 15 września 2020 a drugi nie później niż do 15 listopada 2020 roku. Zgodnie z umową z 2017 roku szkolenie załóg ma zostać zrealizowane do końca 2020 roku. W tym czasie Polska zyska zdolność do transportu najważniejszych osób w państwie wyłącznie z wykorzystaniem statków powietrznych pozostających w zasobach Sił Zbrojnych RP.

W skład floty maszyn przeznaczonych do tych zadań wchodzą aktualnie dwa samoloty Gulfstream G550, które zostały dopuszczone do lotów o statusie HEAD w sierpniu 2018 roku i jeden samolot Boeing 737-800, który został dostarczony do Sił Zbrojnych RP w listopadzie 2017 roku, a dopuszczenie do przewozu najważniejszych osób w państwie ma uzyskać w bieżącym roku. Docelowo flotę będą tworzyć trzy maszyny średnie (dwie typu BBJ2 i jedna Boeing 737-800) oraz dwa małe samoloty Gulfstream G550.

Jeśli jesteś przedstawicielem wybranych instytucji zajmujących się bezpieczeństwem Państwa przysługuje Ci 100% zniżki!
Aby uzyskać zniżkę załóż darmowe konto w serwisie Defence24.pl używając służbowego adresu e-mail. Po jego potwierdzeniu, jeśli przysługuje Tobie zniżka, uzyskasz dostęp do wszystkich treści na platformie bezpłatnie.