Reklama


Podczas działań w warunkach dziennych do poszukiwania okrętu podwodnego załogi śmigłowców Mi-14PŁ z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego (Grupa Lotnicza Darłowo) wykorzystały opuszczaną stację hydroakustyczną. W celu namierzenia ORP "Sokół" w nocy para "czternastek" zrzuciła wczoraj 10 pław radiohydroakustycznych. Potwierdzenie pozycji namierzonego okrętu odbywa się przy wykorzystaniu detektora anomalii pola magnetycznego ziemi. Okręt idący w wynurzeniu lub na głębokości peryskopowej można również wykryć przy pomocy stacji radiolokacyjnej śmigłowca.

Okręt podwodny to jeden z najefektywniejszych środków bojowych na morzu. Zapewnia skrytość działania i może być wykorzystany do szerokiego spektrum zadań: rozpoznania, operacji uderzeniowych oraz przerywania i tworzenia blokad. Autonomiczność i nieograniczona dzielność umożliwia jego wykorzystanie w dużej odległości od macierzystych baz. Jeden okręt podwodny może skutecznie sparaliżować funkcjonowanie dużego portu lub zaangażować do działań znaczne siły okrętowe i lotnicze. Dlatego posiadanie sił zdolnych do prowadzenia skutecznego poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych ma kluczowe znaczenie dla utrzymania bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych w sytuacjach kryzysowych.



Zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) to jedne z trudniejszych operacji na morskim teatrze działań, na Bałtyku dodatkowo utrudnione ze względu na nietypową charakterystykę hydrologiczną akwenu. Efektywne prowadzenie działań lotniczych ZOP w głównej mierze zależy od umiejętności nawigatorów - operatorów systemów poszukiwawczo - uderzeniowych. Do wykonywania ich zadań niezbędna jest wiedza z zakresu prowadzenia nawigacji i przepisów ruchu lotniczego ale także oceanografii, hydrologii i hydroakustyki.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada na wyposażeniu 8 śmigłowców Mi-14PŁ. Możliwości prowadzenia działań ZOP posiadają również cztery śmigłowce pokładowe SH-2G oraz samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza Bis. Mogą one prowadzić poszukiwanie zanurzonych okrętów podwodnych przy pomocy wyrzucanych pław radiohydroakustycznych oraz detektora anomalii magnetycznych.

Śmigłowce Mi-14PŁ wyposażone są dodatkowo w opuszczaną stację hydroakustyczną. Zarówno pokładowe SH-2G jak i Mi-14PŁ są przystosowane do przenoszenia torpedy MU-90. „Czternastki” mogą być także uzbrojone w bomby głębinowe PŁAB-250-120.

Pierwsze cztery śmigłowce Mi-14PŁ, które trafiły do Darłowa w 1981 roku zakończą służbę w latach 2013 – 2015. Ze względu na kończący się resurs ostatnie cztery tego typu maszyny zostaną wycofane z eksploatacji w 2019 roku.

kmdr ppor. Czesław Cichy
Reklama
Reklama

Komentarze